Ugrás a tartalomra

Emberségből ötös – egy hét tapasztalata az iskolákban

minap.hu
Utoljára módosítva
2021. május 15. szombat 11:33
Több szülő tett közzé a közösségi oldalon olyan felhívást a tanárok felé, hogy legyenek tekintettel a gyerekekre az első héten, amikor visszamennek a jelenléti oktatásra. Iskolákat kérdeztünk meg, hogy megmutassuk, volt-e okuk az aggodalomra a szülőknek és a gyerekeknek.
Fotó: Juhász Ákos

„Félnek a diákok visszamenni az iskolába”, mert „dolgozatok sokasága várja őket”. Ilyen és hasonló mondatok keringtek az interneten május 10-e előtt. Két általános iskolát és egy gimnáziumot kérdeztünk, mi volt a tapasztalatuk az első héten.

Mit mondanak az iskolák?

A Fráter György Katolikus Gimnázium és Kollégiumban tekintettel voltak a diákok lelkivilágára. Molnár Tünde igazgató elmondta, az első napokat az átmenetnek szentelték. – A hét eleje hatalmas várakozással indult, a viszontlátás öröme volt az elsődleges. Intézményünk eljárásrendje és szabályai miatt biztonságban érzik magukat a tanulók és a pedagógusok is. A felsőbb éves gyerekeknél érezhető volt, hogy kell néhány nap és néhány tanóra a jelenléti oktatás fonalának a felvételére, de igyekeztünk átmenetet biztosítani. Hétfőn első két órában osztályfőnöki órákat tartottunk. Online formában az iskolavédőnő, az iskolapszichológus és a hitoktató tartott előadást, próbálták biztató szavakkal visszavezetni a diákokat a mindennapi iskolai létbe. Mivel nevelőtestületünk közös döntése alapján az első napokban a visszaszokást támogattuk, így a számonkéréseket minimalizáltuk. A későbbiek folyamán is igyekszünk egyenletesen terhelni a tanulókat – mondta, majd hozzátette, egynapos kirándulások szervezésére lehetőséget adnak, illetve az udvaron szerveznek közös táncos, mozgásos programokat, hogy az év végi lazításra szánt eseményeket megtartsák.

A Herman Ottó Általános Iskola és a Munkácsy Mihály Általános Tagiskola intézményvezetője úgy nyilatkozott, az első napoknak nem a tananyag mennyiségéről vagy a számonkérésekről kellett szólnia. – Ezen a héten elsősorban a beszélgetésre helyeztük a hangsúlyt, és a tananyag legfontosabb részeit ismételtük át, illetve új anyagként is csak a leglényegesebb témákat, összefüggéseket emeltük ki. A felsősök körében nagy hangsúlyt helyeztünk a szocializálódásra, fontosnak tartottuk, hogy legyen idő örülni kicsit az együttlétnek. Ugyanezt tettük alsóban három héttel ezelőtt. Az év végi, lazításra szánt programok szervezésével még várunk, de van rá időnk, hiszen azok csak júniusban lesznek. Amennyiben tartunk ilyen rendezvényeket, az intézkedési tervnek és a miniszteri utasításnak megfelelően fogunk eljárni – összegzett Balogné Pálfi Gabriella, hozzátéve, az iskolai dolgozók 98 százaléka be van oltva, nagyrészt másodszor is. A két iskolában a diákok 80-90 százaléka jár be a jelenléti oktatásra, elsősorban az alsó tagozatos tanulók esetében kérték a szülök az otthoni tanulás lehetőségét, 5-10 százalékban.

Gulyás Ágnes, a Szalay Sámuel Református Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola igazgatója elmondta, náluk csak egy szülő kérte az egyéni tanrendet, bár többen hezitáltak, de végül meggondolták magukat. – A dolgozók 90 százaléka be van oltva. Az épületben biztonságban vagyunk: felújított, tiszta, új, fertőtlenített helyre jöttünk vissza, és igyekszünk betartani a hozott szabályokat. Minden órát megtartottunk. Eleinte sétákat szerveztünk a testnevelés órákon, de most már a nagy udvarunkat használjuk. A gyerekek tudnak koncentrálni a tanórákon, mert nagyon szigorúan tartottuk a digitális oktatást. Nem kell pótolniuk dolgozatokat és feleleteket, mert folyamatosan értékelték őket a tanárok. A napközis csoportok bemehetnek a játszó- és a LEGO-szobába, időbeosztással. Megtartjuk az év végi programokat, csak más szervezéssel: osztály szinten és egy-egy napon. Tavaly is mindenki tudomásul vette, hogy a ballagás csak korlátozott számú vendég részére engedélyezett a szabadban.

Mi a tapasztalata a diákoknak és a szülőknek?

Sztojev-Angelov Janka szerint sokkal rosszabb korán kelni. – Az iskola után pedig kevesebb időm van tanulni, mert az utazás sok időt elvesz a délutánból. Nem érzek különösebb nyomást a tanulás tekintetében, az első kettő napban nem volt számonkérés.

Herman Zsófia 8. osztályos tanulónak jó volt újra iskolába menni, annak ellenére is, hogy kipihentebbnek érezte magát, amikor nem kellett bejárnia. – Hiányoztak az osztálytársaim és a tanáraim. Hétfőtől újra beülhettem az iskolapadba, s most nagyon boldog vagyok. Nagyon jó érzés volt újra találkozni a barátaimmal és a tanáraimmal. 

Tóth Lőrinc Ágoston nyolcadik osztályos tanuló szerint helyes döntés volt újranyitni az iskolákat. – Az életnek folytatódnia kell, mert amiben az elmúlt egy évben léteztünk, az nem élet. 

Szabó Tamásnak megfelelt az online oktatás. – A hetedikes gyermekem már önálló, nem volt szükség felügyeletre. Délelőtt online órákon vett részt, délután házi feladatokat készített. Az étkezést otthon oldottuk meg, nem okozott problémát.

Homokiné Czövek Henrietta a digitális távoktatás időszakában mint édesanya szembesült a legnagyobb kihívással. – Az önálló munkára való képesség és a kötelességtudat erősödött kisfiamban az otthon tanulás idején. Az iskolai környezethez való visszatéréskor jobban értékeli a tanárai munkáját, magyarázatát, hiszen érezte, hogy ennek hiányában sokkal nehezebb volt megértenie az adott feladatokat. A szabályokhoz pedig újból hozzá kell szoknia, bízom benne, hogy hamar visszarázódik.

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!