Ugrás a tartalomra

Újra utasokat szállít a villamos, amelyikbe kisvasúti szerelvény csapódott

Tajthy Ákos
Utoljára módosítva
2022. január 25. kedd 09:26
A 614-es számú Škoda középső kocsiszekrényét teljesen újra kellett építeni, a jármű három év szünet után az elmúlt hetekben állt újra forgalomba.
Ismét forgalomban a 614-es villamos, amelyikbe 2018-ban belecsapódott a LÁEV egyik szerelvénye.

Több mint három év után tavaly év végén hazatért Csehországból és ismét forgalomba is állt a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK) 614-es pályaszámú Škoda villamosa. Bizonyára emlékeznek rá, ez az a szerelvény, amelyikbe még 2018. június 11-én a LÁEV két elszabadult vasúti kocsija csapódott bele. Az elszabadult szerelvényt a Škoda állította meg. Ha nem éppen azon a helyen tartózkodik, a kisvasúti kocsik valószínűleg a közeli benzinkútba rohannak bele.

Az eset körülményei még azóta sem teljesen tisztázottak, ami viszont egészen biztos: az MVK járművében példanélküli kár keletkezett. A cég villamosközlekedési igazgatója elmondta, a helyreállítás költsége az egymillió euróhoz közelít.

Így nézett ki a villamos azt követően, hogy a kisvasúti kocsikat eltávolították az oldalából. Fotó: MiNap-archív/Juhász Ákos


Komoly sérülések

 - A villamos olyan sérüléseket szenvedett, amilyenre Miskolcon még nem volt példa: a helyreállítás során a komplett középső kocsiszekrényt újra kellett építeni gyári körülmények között – mondta Juhász János.  

Részben emiatt, részben pedig a kárfelmérés miatt a helyreállítás is sokáig, körülbelül három évig tartott. „A szakértői vizsgálatok után lett biztos, hogy ezt a sérülést nem lehet helyben megjavítani, ezt követően a szállítás megszervezése is idő volt, mint ahogyan az is, míg a Škoda gyártói kapacitást tudott biztosítani az újjáépítésre. Ezeknek a körülményeknek köszönhető az egymillió euróhoz közelítő költség is” – tette hozzá a villamosközlekedési igazgató. 

2015-ben nyerges vontató gyalulta le a 619-es pályaszámú Skoda oldalát. Fotó: MiNap-archív/Parai Roland


Hetente egy ütközés

A harmincegy villamosból álló flotta most ismét teljes és bár Juhász János elmondása szerint műszakilag kiváló állapotban vannak, olyan szerelvény már nincsen, ami ne sérült volna meg legalább könnyebben. 

- Ha a statisztikát nézzük, hetente egy olyan eset biztosan van, mikor személygépkocsi vagy teherautó ütközik villamossal Miskolcon. Szerencsére a sérülések többsége azért az MVK remízében is gyári körülmények között javítható, ez azonban jelentős költségeket hárít biztosítókra, és a társaságra is. Sokkal nagyobb figyelmet várnánk el az autóvezetőktől, ugyanis kilencvenkilenc százalékban nem a mi járművezetőink vétenek – zárta a cég szakigazgatója.

2016-ban pedig egy balesetet követően kisiklott és a Bató-háznak csapódott a 616-os kocsi. Fotó: Magánarchívum


Emlékezetes balesetek

A 614-esen kívül az elmúlt években még három villamos sérült meg nagyon súlyosan: 2015. szeptember 11-én a Kilián városrészben a 619-es pályaszámú szerelvény egyik oldalát zúzta össze egy, a jármű mellett elhaladó teherautó. 

2016. december 11-én éjjel a Centrumnál, egy, a Miskolc Plaza irányából érkező Opel nem adta meg az elsőbbséget a kereszteződésben áthaladó villamosnak, abba belerohant, kisiklatva ezzel a 616-os szerelvényt, ami Bató-házban található pénzváltónak csapódott. 

2020. február 28-án egy furgon ütközött neki a 609-es pályaszámú villamosnak. Fotó: MiNap-archív/Juhász Ákos


2020. február 28-án ugyanez az eset ismétlődött meg: akkor a változatosság kedvéért kisteherautó ütközött a 609-es pályaszámú villamosnak a Corvin és a Széchenyi utcák kereszteződésében. A jármű kisiklott, és csaknem ugyanazt a pályát szántotta végig, mint a 616-es 2016-ban. A pénzváltó azonban ekkor már megúszta a találkozást. 

Ha már Centrum és kereszteződés: Itt az első baleset 1996-ban volt, akkor egy friss jogosítvánnyal rendelkező fiatal ment neki egy sárga, FVV-nek (közkeletű nevén: Bengáli). Akkor a szökőkút állította meg az öreg szerelvényt.  

Fotó: Magánarchívum

További hírek

Olvasnivaló