Ugrás a tartalomra

Andor-Görögszőlő szakasz: heteken belül dönthetnek a forgalmi rendről

Tajthy Ákos
Utoljára módosítva
2020. május 25. hétfő 17:19
Az érintettek egyik fele megtartaná az év elején életbe lépett új közlekedési rendet, a másik viszont ragaszkodik a korábbihoz. A polgármester szerint kompromisszumra lesz szükség, mert olyan megoldás nincs, amit mindenki elfogadna.
Fotó: Mocsári László

Újabb nyilvános egyeztetésen fogadta május 25-én az Andor utca és környékének lakóit, valamint a Kerékpáros Miskolc Egyesület (KME) és a Zöld Kapcsolat Egyesület képviselőit Veres Pál, Miskolc polgármestere és Varga Andrea alpolgármester. A megbeszélés témája az Andor-Görögszőlő utcák forgalmi rendjének szabályozása volt. 

Hasonló egyeztetés utoljára január közepén volt, a kerekasztal-beszélgetésre akkor azért szükség, mert a város - lakossági kérésnek engedve – azt tervezte, az útvonal a korábbinál hosszabb szakasza lett volna egyirányú a belváros felé. A terv ellen több civil szervezet és a lakók egy másik csoportja is kifejezte nemtetszését. Ők attól féltek: a módosítás után az útvonal egyfajta szökőúttá válik majd a Diósgyőrből érkezőknek a belváros felé, az így megnövekvő forgalom pedig ellehetetlenítené itt a kerékpáros- és gyalogosforgalmat.

Ahogyan arról korábban beszámoltunk, végül kompromisszumos megoldás született: az önkormányzat próbaidőre bevezette az új forgalmi rendet, viszont a változás előtt és azt követően is forgalomszámlálást végeztetett az érintett útszakaszon.

Veres Pál - Fotó: Mocsári László


Veres Pál emlékeztetett, a megbeszélést eredetileg márciusban tartották volna meg, a világjárvány miatt viszont erre mindeddig nem volt lehetőség. A több mint két órás egyeztetésen többször alakult ki személyeskedéstől sem mentes vita, még annak ellenére is, hogy a polgármester konstruktivitást kért a szemben álló felektől.

Nem volt egyetértés

A város által végzett forgalomszámlálás adatai szerint egyébként a gépkocsik számában nem történt jelentősebb emelkedés a közlekedés rendjének változása után sem, a Kerékpáros Miskolc Egyesület viszont saját felmérést készített, szerintük a helyzet ennél bonyolultabb. Vizsgálatuknak eredményeit Kunhalmi Zoltán elnök ismertette, aki azt mondta, a változás abból adódik, hogy ők nem a József utcánál mértek, hanem a Nemzetőr és az Avar utca között, ahol a kötelező haladási irány megfordult.

- A számok azt mutatják, hogy itt viszont jelentős, több mint ötven százalékos növekedés történt. Ennél is nagyobb baj, hogy rengeteg autós hagyta figyelmen kívül a sebességkorlátozást, sokan jelentősen átlépték a megengedett harmincas tempót – mondta. 

Deák-Bárdos Mihály

Deák-Bárdos Mihály, a terület önkormányzati képviselője azt mondta, a helyiek többsége továbbra is azt szeretné, ha maradna a korábban bevezetett, most még ideiglenes közlekedési rend, és szerinte a forgalomszámlálás adatai is ennek megtartását támasztják alá. Hozzátette, a hivatásforgalmi kerékpáros útvonal egyébként sem az érintett szakaszon vezet, hanem a Károly utcától a Liszt Ferenc és a Maros utcák érintésével az Andrássy utcán halad, a kerékpárutak fejlesztését viszont továbbra is támogatja. 

- A jelenlegi forgalmi rend megtartását egyébként a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat és a Tüskevár Tagóvoda intézményvezetője is támogatja, ezt levélben jelezték felém – tette hozzá.

F. Nagy Zsuzsanna, a Zöld Kapcsolat Egyesület elnöke a képviselőre reflektálva kiemelte, a kerékpáros nyom a Nemzetőr-Avar utcák között is fel van festve, a miskolciak évtizedek óta ezt az útvonalat használják, ha a Bükk felé indulnak biciklizni.

- Sokkal nagyobb probléma a területen az út állapota. Ez az útvonal valamikor szekérút volt, az aszfaltozáskor sem ilyen nagy forgalomra tervezték. Az utcát helyre kellene állítani, járdára, gyalogátkelőkre lenne szükség, mert a jelenlegi helyzet már hosszú évek óta folyamatos konfliktusok forrása. Addig is, amíg ez megoldódik, mi a teherforgalom teljes kitiltását, valamint a sebességkorlátozások betartatását javasolnánk. A problémát átmenetileg ezek az intézkedések is enyhítenék – mondta. 

Ignácz Dávid, Miskolc jegyzője támogatta F. Nagy Zsuzsanna felvetését hozzátéve, ha a szabálytalanul közlekedő autósok száma tényleg nagy mértékben nőtt, arra megoldás lehet az ellenőrzéseken túl az is, ha további fekvőrendőröket helyeznek el az útvonalon. 

Kompromisszumos megoldás jöhet

Veres Pál a fórumot követően lapunknak azt mondta, a város közlekedési hálózatának adottságai miatt a területen kompromisszumos megoldásra lesz szükség. 

- A város kelet-nyugati tengelyének közlekedése egy olyan pont, ami bár hosszú évtizedek óta komoly probléma, mégsem lett megoldva. Most a XXI. században a megnövekedett gépjárműforgalom felerősítette ezt a gondot. Ennek egy speciális pontja az Andor-Görögszőlő szakasz és a körülötte kialakult vita, melynek legnagyobb nehézsége, hogy a felek részéről olyan igazságok hangoznak el párhuzamosan, melyek önmagukban abszolút igazságoknak tekinthetők, egymásnak viszont ellentmondanak. Azért nehéz a helyzet, mert olyan megoldást kell találni, amely a többségnek kedvez. Akárhogy döntünk, lesznek, akiknek sérül az érdeke – jelentette ki a polgármester. Hozzátette: végleges megoldást a kelet-nyugati tengely közlekedési problémáinak megoldása jelentene, az önkormányzatnak a következő időszakban ezen kell dolgoznia. 

További hírek

Olvasnivaló

Programok