Ugrás a tartalomra

Kérdések és válaszok az Y-híd beruházásról

minap.hu
Utoljára módosítva
2020. június 20. szombat 11:58
A járványhelyzet miatt nem volt lehetőség lakossági fórum megtartására a régóta várt, de már épülő Y-híddal kapcsolatban. A személyes fórum helyett online tájékoztatást biztosított a város és a kivitelezést végző HE-DO Kft. az építkezés miatti forgalmirend-változásokról és a munkálatok előrehaladtáról. A beruházással kapcsolatos kérdéseket, észrevételeket e-mailben fogadták a szakemberek, a válaszokat három részletben közöljük.

Válaszol az önkormányzat

A kérdések egyik fő témaköre a kerékpáros közlekedés jövője, mely kapcsán Miskolc Város Önkormányzata összevonva az alábbi választ adja:
„Miskolc önkormányzata elkötelezett a „zöldgondolat” és az egészséges életmód törekvései mellett. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a városi szintű közlekedést, építési beruházásokat, fejlesztéseket, utakat érintő döntéseknél a polgármesteri hivatal igyekszik figyelembe venni, hogy a változás a környezet- és természetvédelmet, a városlakók egészségének megőrzését szolgáló megoldásokat eredményezzen. Ezek sorába tartozik a rendszerint önkormányzati beruházás keretében végzett kerékpárút-fejlesztés, -építés is.

A legutóbbi években is több ilyen projekt volt előkészítés alatt, és jelenleg is folyik a megvalósításuk azoknak a beruházásoknak, amelyek a megyeszékhely biciklis hálózatának bővítését szolgálják. Az önkormányzat további ilyen beruházásokat tervez, több útvonal tekintetében készülnek elemzések, számítások és tervek, merre lehet újabb kerékpáros sávokat kialakítani.

Mint ismeretes, hamarosan elkészül a Szentpéteri kapuban húzódó kerékpárút, és indulás előtt áll a lillafüredi kerékpárút építése. Ezek természetesen mindig komoly egyeztetéseket igényelnek az érintettek, azaz a kerékpárhasználók, továbbá a helyi lakosok, a környezetvédő civilek, a közlekedési szakemberek és szakhatóságok bevonásával. Nem titok, hogy a tavaly óta hivatalban lévő városvezetés szeretne ezekre a társadalmi egyeztetésekre nagyobb hangsúlyt fektetni, mint bármikor korábban. Abban bízva, hogy a következő esztendők során újabb lehetőségek teremtődnek a miskolci biciklizők, illetve a településünkre két keréken érkező turisták számára a biztonságos közlekedésre, és Miskolc joggal pályázhat arra, hogy ne csak a „zöldváros” (Green City), de a kerékpáros-barát város címet is kiérdemelje és büszkén viselhesse.”

Megkezdődött az Y-híd építése | Juhász Ákos képgalériája

Válaszol a beruházó

A projekt keretében felmerült-e Martinkertváros és Szirma csatlakoztatása Miskolc kerékpárút-rendszeréhez?

A projekt keretében kerékpárút nem épül. Az illetékes hatóságok, kezelők által jóváhagyott engedélyezési tervdokumentációban és az építési engedélyben nem szerepelt önálló kerékpárút, így a kiviteli tervek sem tartalmazhatják azt. A városvezetés összevont tájékoztatója vázolja a kerékpáros közlekedéssel kapcsolatos törekvéseit.

Az utóbbi évtizedek tipikus "autóközpontú" szemlélete köszön vissza a terveken! Nincs olyan rajz, ahol látszanának járdák vagy kerékpáros közlekedésre alkalmas helyek. A szövegben csak egy kis utalás van arra, hogy lépcsőkkel és felvonókkal képzelik a gyalogosok és kerékpárosok mozgását. Az említettek nevében "nagyon köszönjük", járjon rajta aki kitalálta! Naponta több órán át baba- vagy rokkantkocsival.

A projekt keretében kerékpárút nem épül. Az illetékes hatóságok, kezelők által jóváhagyott engedélyezési tervdokumentációban és az építési engedélyben nem szerepelt önálló kerékpárút, így a kiviteli tervek sem tartalmazhatják azt. Gyalogos közlekedésre a hídon lesz lehetőség, a járdák, lépcsők és a felvonók erre szolgának. A vasúti pálya szintbeli kereszteződése forgalombiztonsági szempontból mindennemű közforgalom számára megszűnik.

Y-híd építése: próbacölöpözés |Mocsári László képgalériája

Ha jól értelmezem, 2021 nyarától 2022 év végéig, azaz másfél éven keresztül le lesz zárva az egész útvonal, de arra nincs semmi utalás, hogy ez idő alatt a Martinkertváros és Szirma lakosai hogyan tudnak a belvárosba eljutni? Egy lakossági tájékoztatóban mindenképpen kellene szerepelnie, hogy az érintett környék lakosai hogyan tudnak majd a belvárosba vagy a Tiszai pályaudvarra eljutni, bármilyen közlekedési módszerrel (autóval, babakocsival, gyalogosan, kerékpárral, kerekesszékkel, tömegközlekedéssel) az alatt az időszak alatt.

A projekt megvalósítása kapcsán keletkező ideiglenes forgalmirend-változásra a vállalkozó tervet készít - ami az előkészítési feladatának része - amely majd tartalmazza a lezárások helyét, időpontját, időtartamát. Ez a terv csak az érintett közútkezelők jóváhagyásával véglegesíthető. A terelőutak nyomvonalai hivatalosan közzéteszik majd (portálunkon, a minap.hu-n is - a szerk.), valamint a szükséges pontokon szabályszerűen kitáblázzák azokat. A városvezetés már előzetesen egyeztetett az MKV Zrt.-vel, jelenleg a tömegközlekedés alternatív útvonalának kidolgozása folyik.

Érdeklődni szeretnék, hogy az Y-hídon lesz-e kerékpárút Martinkertváros, a belváros és a Tiszai pályaudvar irányába, tehát az új híd teljes szakaszán? Most is elég veszélyes kerékpárral közlekedni a jelenlegi két hídon, mert az úton és a járdán szűk a hely, de ha a 3-as főút forgalma is erre fog jönni, akkor még veszélyesebb lesz kerékpárút nélkül. Egyre többen járnak biciklivel, és ha a kerékpárosok számára most nem épül ki a megfelelő és biztonságos infrastruktúra az új híd kivitelezésekor, akkor lehet, hogy erre még 10-20 évet várni kell.

A projekt keretében kerékpárút nem épül. Az illetékes hatóságok, kezelők által jóváhagyott engedélyezési tervdokumentációban és az építési engedélyben nem szerepelt önálló kerékpárút, így a kiviteli tervek sem tartalmazhatják azt.

További hírek

Olvasnivaló