Válaszol az önkormányzat
A kérdések egyik fő témaköre a kerékpáros közlekedés jövője, mely kapcsán Miskolc Város Önkormányzata összevonva az alábbi választ adja:
„Miskolc önkormányzata elkötelezett a „zöldgondolat” és az egészséges életmód törekvései mellett. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a városi szintű közlekedést, építési beruházásokat, fejlesztéseket, utakat érintő döntéseknél a polgármesteri hivatal igyekszik figyelembe venni, hogy a változás a környezet- és természetvédelmet, a városlakók egészségének megőrzését szolgáló megoldásokat eredményezzen. Ezek sorába tartozik a rendszerint önkormányzati beruházás keretében végzett kerékpárút-fejlesztés, -építés is.
A legutóbbi években is több ilyen projekt volt előkészítés alatt, és jelenleg is folyik a megvalósításuk azoknak a beruházásoknak, amelyek a megyeszékhely biciklis hálózatának bővítését szolgálják. Az önkormányzat további ilyen beruházásokat tervez, több útvonal tekintetében készülnek elemzések, számítások és tervek, merre lehet újabb kerékpáros sávokat kialakítani.
Mint ismeretes, hamarosan elkészül a Szentpéteri kapuban húzódó kerékpárút, és indulás előtt áll a lillafüredi kerékpárút építése. Ezek természetesen mindig komoly egyeztetéseket igényelnek az érintettek, azaz a kerékpárhasználók, továbbá a helyi lakosok, a környezetvédő civilek, a közlekedési szakemberek és szakhatóságok bevonásával. Nem titok, hogy a tavaly óta hivatalban lévő városvezetés szeretne ezekre a társadalmi egyeztetésekre nagyobb hangsúlyt fektetni, mint bármikor korábban. Abban bízva, hogy a következő esztendők során újabb lehetőségek teremtődnek a miskolci biciklizők, illetve a településünkre két keréken érkező turisták számára a biztonságos közlekedésre, és Miskolc joggal pályázhat arra, hogy ne csak a „zöldváros” (Green City), de a kerékpáros-barát város címet is kiérdemelje és büszkén viselhesse.”
Válaszol a beruházó
A projekt keretében felmerült-e Martinkertváros és Szirma csatlakoztatása Miskolc kerékpárút-rendszeréhez?
A projekt keretében kerékpárút nem épül. Az illetékes hatóságok, kezelők által jóváhagyott engedélyezési tervdokumentációban és az építési engedélyben nem szerepelt önálló kerékpárút, így a kiviteli tervek sem tartalmazhatják azt. A városvezetés összevont tájékoztatója vázolja a kerékpáros közlekedéssel kapcsolatos törekvéseit.
Az utóbbi évtizedek tipikus "autóközpontú" szemlélete köszön vissza a terveken! Nincs olyan rajz, ahol látszanának járdák vagy kerékpáros közlekedésre alkalmas helyek. A szövegben csak egy kis utalás van arra, hogy lépcsőkkel és felvonókkal képzelik a gyalogosok és kerékpárosok mozgását. Az említettek nevében "nagyon köszönjük", járjon rajta aki kitalálta! Naponta több órán át baba- vagy rokkantkocsival.
A projekt keretében kerékpárút nem épül. Az illetékes hatóságok, kezelők által jóváhagyott engedélyezési tervdokumentációban és az építési engedélyben nem szerepelt önálló kerékpárút, így a kiviteli tervek sem tartalmazhatják azt. Gyalogos közlekedésre a hídon lesz lehetőség, a járdák, lépcsők és a felvonók erre szolgának. A vasúti pálya szintbeli kereszteződése forgalombiztonsági szempontból mindennemű közforgalom számára megszűnik.
Ha jól értelmezem, 2021 nyarától 2022 év végéig, azaz másfél éven keresztül le lesz zárva az egész útvonal, de arra nincs semmi utalás, hogy ez idő alatt a Martinkertváros és Szirma lakosai hogyan tudnak a belvárosba eljutni? Egy lakossági tájékoztatóban mindenképpen kellene szerepelnie, hogy az érintett környék lakosai hogyan tudnak majd a belvárosba vagy a Tiszai pályaudvarra eljutni, bármilyen közlekedési módszerrel (autóval, babakocsival, gyalogosan, kerékpárral, kerekesszékkel, tömegközlekedéssel) az alatt az időszak alatt.
A projekt megvalósítása kapcsán keletkező ideiglenes forgalmirend-változásra a vállalkozó tervet készít - ami az előkészítési feladatának része - amely majd tartalmazza a lezárások helyét, időpontját, időtartamát. Ez a terv csak az érintett közútkezelők jóváhagyásával véglegesíthető. A terelőutak nyomvonalai hivatalosan közzéteszik majd (portálunkon, a minap.hu-n is - a szerk.), valamint a szükséges pontokon szabályszerűen kitáblázzák azokat. A városvezetés már előzetesen egyeztetett az MKV Zrt.-vel, jelenleg a tömegközlekedés alternatív útvonalának kidolgozása folyik.
Érdeklődni szeretnék, hogy az Y-hídon lesz-e kerékpárút Martinkertváros, a belváros és a Tiszai pályaudvar irányába, tehát az új híd teljes szakaszán? Most is elég veszélyes kerékpárral közlekedni a jelenlegi két hídon, mert az úton és a járdán szűk a hely, de ha a 3-as főút forgalma is erre fog jönni, akkor még veszélyesebb lesz kerékpárút nélkül. Egyre többen járnak biciklivel, és ha a kerékpárosok számára most nem épül ki a megfelelő és biztonságos infrastruktúra az új híd kivitelezésekor, akkor lehet, hogy erre még 10-20 évet várni kell.
A projekt keretében kerékpárút nem épül. Az illetékes hatóságok, kezelők által jóváhagyott engedélyezési tervdokumentációban és az építési engedélyben nem szerepelt önálló kerékpárút, így a kiviteli tervek sem tartalmazhatják azt.