Ugrás a tartalomra

Legalább 50 százalékkal emelné a DK a pedagógusok bérét - Miskolcon hirdette meg oktatási programját az ellenzéki párt

Kujan István
Utoljára módosítva
2023. november 22. szerda 20:27
Országjárásán a borsodi vármegyeszékhelyre látogatott szerdán Dobrev Klára árnyék-miniszterelnök, hogy meghirdesse a Demokratikus Koalíció oktatási programját az Ady Endre Művelődési Központban.
Fotók: Juhász Ákos

Az Európai Unió himnuszával vette kezdetét a programbemutató rendezvény, majd Gréczy Zsolt, a Demokratikus Koalíció (DK) elnökségi tagja felkonferálta Hegedűs Andreát. Az országgyűlési képviselő "brutálisnak" nevezte a magyar oktatás jelenlegi helyzetét.

- A rendszerváltás óta ez a kormány követi el a legnagyobb bűnöket a tanárok ellen - fogalmazott, hozzátéve: ő maga is többször tüntetett a pedagógusok helyzetének javítása mellett, az ügyük érdekében többször felszólalt a parlamentben, és javaslataival segített a párt oktatási programjának kidolgozásában is.

Emlékeztetett arra, hogy több kezdeményezés indult Miskolcról, elég csak a kockásinges tüntetésekre vagy a Tanítanék mozgalomra gondolni.

- Miskolc büszke lehet a pedagógusaira - húzta alá.

A rendezvényen részt vevő Szűcs Tamás (valamint Pilz Olivér) nevét említve emlékezett meg a pályát elhagyó tanárokról.

- Ha elüldözik, ha nem becsülik meg a pedagógusokat, akkor nincs jövőjük a miskolci gyermekeknek sem - hangoztatta az ellenzéki politikus.

"Romhalmazt fogunk örökölni a mostani kormánytól" - ezt már Dobrev Klára EP-képviselő, árnyék-miniszterelnök mondta. A szociáldemokrata szemléletet egyebek mellett abban fogta meg, hogy számukra mindenki értékes, szülessen gazdag vagy szegény családba, éljen Kelet-Magyarországon vagy a fővárosban. Azt mondta, hogy az oktatásban "mindenki megszabadulhat a béklyóitól", hiszen csak az számít, "mi van benned, mit akarsz elérni, mire vagy képes".

- A magyar oktatás azonban mára összeomlott, nincs ezen mit finomítani. A kormány oktatáspolitikája miatt odáig süllyedtünk, hogy nő a különbség a szegény és a gazdag szülők gyermekei között, a rendszer felerősíti a különbségeket. Ez igazságtalan és erkölcstelen - fogalmazott.

Dobrev Klára meglátása szerint a költségvetésben lenne pénz rendbetenni az oktatást, de a kormány másra költi azt. Azt mondta, a DK a pedagógusokkal együttműködve tenné rendbe a szektort. Kijelentette azt is, hogy csak szabad tanárok nevelhetnek szabadon gondolkodó fiatalokat.

Kifejtette végül, hogy mivel az oktatás közfeladat, ezért az adófizetők pénzéből fenntartott iskolákban nem lehet különbséget tenni a gyerekek között.

- Nem mehet tovább, hogy az egyházi iskolákba járó gyerekek után több pénzt kapnak az intézmények. Aki állami támogatást kap, annak kötelessége minden gyermeket tanítani - húzta alá.

A DK oktatási programját részleteiben Barkóczi Balázs országgyűlési képviselő, oktatási és kulturális árnyékminiszter mutatta be. Elmondta, hogy esélyteremtő, mindenki számára elérhető és korszerű tudást biztosító oktatást szeretnének, ami segít a tehetség kibontakoztatásában, diák- és pedagógus-központú.

- Nem több magániskolára van szükség, hanem erős állami oktatásra - mondta.

Programjuk szerint egyenlő esélyeket biztosítanának bölcsődétől az érettségiig, 18 évre állítanák vissza a tankötelezettséget, és új nemzeti alaptantervet vezetnének be. Kormányra kerülve száműznék a politikai nevelést az oktatásból, és megteremtenék a szabad tankönyvválasztást, továbbá fejlesztenék a digitális kompetenciákat, és kiemelten támogatnák a nyelvtanulást.

Deszegregációs programjukban arra köteleznék a nem önkormányzati vagy állami fenntartásban működő iskolákat, hogy arányos részt vállaljanak a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek oktatásában.

Hozzátette, legalább 50 százalékkal emelnék a pedagógusok bérét, csökkentenék az adminisztrációs terheket, visszavonnák a "bosszútörvényt" és a tankerületi figyelmeztetéseket, fegyelmi büntetéseket, valamint új sztrájktörvényt dolgoznának ki. A jogtalanul elbocsátott pedagógusokat azonnal visszahelyeznék az eredeti munkakörükbe. Továbbá törvényben garantálnák a túlórák kifizetését. Önálló Oktatási Minisztériumot hoznának létre, és terveik szerint az iskolafenntartók a helyi közösségek és közoktatási társulások lennének.

További hírek

Olvasnivaló