Ugrás a tartalomra

Egy évre is kiüthették a sérült villamost

Létrehozva
Átlagosan hetente egy villamosbaleset történik Miskolcon.
Kép
Osztie Tibor felvételei a múlt szombati balesetről

A villamosok és a városi közlekedés egyéb résztvevői között számos baleset történt az elmúlt években. 2021-ben 52 ilyen eset volt, 2022-ben ez a szám 38-ra csökkent, tavaly pedig 49 villamosbaleset történt. Idén augusztusban a számláló 25 káreseményen áll. Azt hihetnénk, a villamossínpár már önmagában egyfajta figyelmeztetés az autósok számára, hiszen azt talán mindenki tudja, hogy a kötött pályán közlekedő járművek nem tudnak vészhelyzetben sem irányt váltani.

Az a tény pedig, hogy a harminckét méternél is hosszabb, nagyjából szűk negyventonnás, ötszekciós, kétirányú Škoda 14T Miskolc városi közlekedésének nagyvadja, további figyelemre kellene hogy késztesse a sofőröket. Ennek ellenére hosszú évek óta nagyjából heti egyszer rongyol bele valaki a villamosba. A legtöbb esetben egy figyelmetlen kanyarodás okozza a bajt, sokan ugyanis rutinból fordulnak meg a villamossíneken, anélkül, hogy megfelelően meggyőződnének arról, nem jön-e a közelben egy fektetett bérház nagyságú fémtömeg.

Koccanástól a komoly kárig

Juhász János, a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK) villamosközlekedési igazgatója szerint a cég utóbbi négy évének legrosszabb hetén három baleset is történt gyors egymásutánban.

- Ezek közé tartoznak az olyan esetek is, amikor csupán egy koccanásról van szó, de a forgalom addig áll, amíg a felelősség kérdése nem rendeződik, és nem történik egy gyors adatcsere – magyarázta Juhász János, hozzátéve: az egyedi alkatrészek utángyártása időigényes feladat, így akár egy évig is eltarthat, mire újra forgalomba állhat a sérült villamos.

Kép

A legutóbbi káreset azonban közel sem koccanás volt. Múlt szombaton komoly kár keletkezett abban a villamosban, amely kisiklott a Kis tábornok utca és a Lorántffy Zsuzsanna utca kereszteződésében. A járműnek egy személyautó hajtott neki, az ütközés pedig akkora volt, hogy a villamos kerekei lesodródtak a sínről. A balesetben az autó vezetője sérült meg súlyosabban.

Az eset kapcsán a rendőrség azt az információt adta, hogy a személyautó megállás nélkül haladt be az útkereszteződésbe, és nem tett eleget az ott elhelyezett stoptábla utasításának. Részletezték: ahhoz, hogy a villamos, amely viszonylag nagy tömeggel rendelkezik, lesodródjon a sínről, nagyon nagy erőhatás kell. Ebből is következik a hatóság szerint, hogy a sofőr fékezés nélkül hajtott a sínekre.

Gócpontok

Juhász János elmondta, hogy az említett szakasz nem tartozik a kiemelt baleseti gócpontok közé.

- Egy hosszú üzemórás, jelzőlámpás irányítású kereszteződés így kellőképp védettnek számít. A szombati baleset azonban a hajnali órákban történt, amikor a lámpa még csak sárgán villogva hívta fel a figyelmet a veszélyre. Ezen a pályarészen mindenesetre sokkal ritkábban fordul elő baleset, mint például a Katalin köznél vagy a Testvériség utcai kereszteződésben - mutatott rá.

A villamosközlekedési igazgató azt is részletezte, mely szakaszokon kell fokozottan figyelniük az autósoknak, ha nem szeretnének túlzott közelségből megismerkedni egy villamos lökhárítójával.

Kép

- A Tiszai pályaudvarról indulva az első neuralgikus pont a Kőrösi Csoma Sándor utca kereszteződése. A következő ilyen a Katalin köznél van, ahol a mellékutcába behajtó autósok megfordulnak a síneken. Ezt követően a Szentpáli utca magasságában sűrűbbek az ütközések, annak ellenére, hogy a kereszteződést jelzőlámpa és stoptábla is védi. Feljebb haladva a Dayka Gábor utca, majd a Győri kapu átkelői számítanak veszélyes pontoknak – előbbi kereszteződésbe tavaly decemberben került jelzőlámpa.

Baleseti csomópontnak nevezhető még az Újgyőri főtérnél lévő körforgalom, a Testvériség utcai kereszteződés, valamint a DVTK Stadion környéke – részletezi Juhász János, aki szerint a felső-majláthi kis utcák környékén is előfordulnak káresemények.

Nem kiugró

A szombati baleset kapcsán elmondta, az anyagi kár pontos mértéke egyelőre nem ismert, de mindenképpen tízmilliós nagyságrendről van szó.

- A jármű gyártója külső szervizszolgáltatást nyújt a társaságunknak. A kárszemlék után megrendelik a szükséges alkatrészeket: karosszériaelemeket, külső burkolatokat, a jármű csatlószerkezeteit. Van olyan sérült elem is, amit valószínűleg nem tudnak levenni a polcról, így újra kell gyártani azokat – fogalmazott.

Megtudhattuk, hogy – a fővárosi statisztikával ellentétben – Miskolcon igen ritka az olyan villamosbaleset, amelyben járókelők sérülnek meg. Kiderült az is, hogy más nagyvárosokban szintén problémát jelentenek a kötött pályás közlekedési eszközökkel történő ütközések. A miskolci számok – bár riasztóak –, nem nevezhetőek kiugrónak. Juhász János szerint az olyan magyar nagyvárosokban, ahol működik villamosközlekedés – a forgalomban lévő járművek számával arányosan – nagyjából hasonló a baleseti statisztika, mint nálunk.

Kép

Szerkesztőségünk próbált annak is utánajárni, hogy milyen állapotban van jelenleg a szombati balesetben súlyosan megsérült sofőr, de erről egyelőre nem kaptunk tájékoztatást.

Ez is érdekelhet

A város határán csattantak
BalesetMiskolc
Összeütközött két gépkocsi Miskolcnál, a 306-os főúton.
Ottfelejtett étel adott munkát a tűzoltóknak az éjjel Miskolcon
BalesetMiskolc
Az oltóeszközöket szerencsére nem kellett bevetni.
Takarásban lévő gyerek
Autóval hajtott át élettársa gyermekén
BalesetBorsod-Abaúj-ZemplénBaleset
A Miskolci Járási Ügyészség vádat emelt egy férfi ellen halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt, aki figyelmetlenségből nem vette észre, hogy az élettársa leánygyermeke az autó előtt guggol, és áthajtott rajta.
Buszbaleset Horvátországban: két halott, több sérült
BalesetVilág
Álló autónak csapódott, majd felborult egy autóbusz Horvátországban vasárnapra virradóra. A balesetben két ember meghalt és többen megsérültek – idézi Sziszek-Monoszló megye rendőrségi közleményét az MTI.