Ugrás a tartalomra

Bemutatták az első magyar fejlesztésű hidrogénüzemű üzemanyagcellás kishajót

Létrehozva
Bemutatták az első magyar fejlesztésű hidrogénüzemű üzemanyagcellás kishajót pénteken Balatonkenesén, a Balaton Boat Show rendezvényének részeként tartott konferencián.
Kép
Hidrogén-üzemű elektromos hajó Balatonkenesén

A Nemzeti Hidrogén-technológiai Platform szervezésében tartott rendezvényen a platform irányítóbizottságának elnöke elmondta: a hidrogénüzemű üzemanyagcelláké a jövő a közlekedésben, legyen szó hajókról, autókról, autóbuszokról vagy vonatokról.     

Lepsényi István tájékoztatása szerint jelenleg is legalább 200 elektromos meghajtású hajó van a Balatonon, de az újonnan fejlesztett kishajóban az elektromos energiát nem akkumulátor biztosítja, hanem hidrogén üzemanyagcella. Hozzátette: az elektromos meghajtású járművek a Balaton tisztaságának megőrzése érdekében is fontosak, ezek közül pedig a hidrogén üzemanyagcellás megoldás a legnagyobb hatótávolságú és a leghatékonyabb.     

Az akkumulátorról működő elektromos hajóknál ugyanis nem túl hosszú ideig - nagyjából fél vagy háromnegyed óráig - tart ki az akkumulátor, ami arra elegendő, hogy talán keresztbe át lehet szelni vele a Balatont. Egy hidrogén üzemanyagcellás meghajtású hajó hatótávolsága azonban közel 80 kilométer - emelte ki.     

Mint mondta: egyedül az jelent problémát, hogy Magyarországon egyelőre nincs hidrogén üzemanyagtöltő állomás. Ausztriában és Németországban már működnek ilyenek, de Lepsényi István szerint a hidrogénüzemű üzemanyagcellás járművek megjelenése felkelti majd az üzemanyaggal foglalkozó cégek érdeklődését is.    

Hangsúlyozta: a hidrogén hasznos eszköz ahhoz, hogy még tisztább környezetben éljünk a jövőben. Véleménye szerint az akkumulátoroknál környezetvédelmi szempontból nem optimális, hogy feltöltéséhez az áramot gyakran fosszilis energiaforrások égetésével teremtik elő. Ilyenkor hiába közlekedik valaki elektromos járművel, ugyanúgy szén-dioxid keletkezik, csak nem a járműnél, hanem valahol máshol. A hidrogén azonban tökéletesen ki tudja váltani a fosszilis energiaforrásokat, ráadásul Magyarországon Paks II belépésével lesz elegendő árammennyiség a hidrogén szén-dioxid képződés nélküli előállítására - jelentette ki Lepsényi István.     

A gyártó pécsi Kontakt-Elektro Kft. tájékoztatása szerint a Balatonkenesén bemutatott hajó súlya 950 kilogramm, hossza 6,2 méter, szélessége 2,1 méter, merülése pedig 0,5 méter, a fedélzeten 7+1 ember szállítható, maximális sebessége óránként 22 kilométer. A tüzelőanyag-cella teljesítménye 15 kilowatt, élettartama eléri a húszezer üzemórát. A hajó 2,88 kilogramm hidrogént tárol, ami 46 kilowattóra villamos energiát jelent. Ezzel teljes gázzal hajtva 3 órás menetidővel mintegy 66 kilométer utat tud megtenni, de a teljesítmény csökkentésével ez a táv növelhető.

Ez is érdekelhet

műszakivizsga
Nem támogatja Magyarország a tíz évesnél idősebb autók évenkénti műszakiztatását
BelföldGazdaság
Az Európai Bizottság jogszabálymódosítást kezdeményezett, amely a tíz évesnél idősebb autók esetében évente írná elő az időszakos műszaki vizsgálatot.
Magyarország Szépe - Tizenhatan jutottak be a döntőbe
BelföldSzabadidő
Tizenhatan vehetnek részt a Magyarország Szépe verseny június 22-i döntőjén, miután lezárult az alversenyek sora a baranyai Pogányban.
Július elsejétől adómentes lesz a csed és a gyed
Belföld
Július elsejétől a csecsemőgondozási díj (csed) és a gyermekgondozási díj (gyed) is mentes lesz a személyi jövedelemadó (szja) alól, emellett a családi adókedvezmény két lépcsőben történő megemelése is elindul a csed extra bevezetése mellett - ismertette a Kulturális és Innovációs Minisztérium generációk közötti együttműködés segítéséért felelős miniszteri biztosa szerdán az M1 aktuális csatorna műsorában.
Polt Pétert választották az Alkotmánybíróság elnökévé
Belföld
Polt Pétert választotta az Alkotmánybíróság (Ab) elnökévé szerdán az Országgyűlés, új legfőbb ügyésznek pedig Nagy Gábor Bálintot választották meg.