Vitézy Dávid nemrég egy hosszú posztban osztotta meg gondolatait arról, hogy jövő hónaptól 10 magyarországi vasútvonalon megszűnik a közlekedés. A volt államtitkár több példával próbálta alátámasztani, hogy szerinte miért rossz ez a döntés, utódja azonban keményen visszavágott neki.
"Vitézy Dávidnak megártott a meleg...! Valószínűleg ezért felejtette el, hogy fél évvel ezelőttig ő felelt a közlekedésért! Nekünk továbbra is az utasok az elsők!" - fogalmazott Nagy Bálint, erre Vitézy úgy reagált: a mellékvonalakat a mostani közlekedési vezetés zárja be, nem az előző, ők pont hogy életet próbáltak lehelni beléjük, például a Székesfehérvár – Komárom vonalon értelmes új menetrenddel.
Most a korábbi közlekedési államtitkár az ATV Egyenes Beszéd című műsorában azt mondta: van mire büszkének lennünk, sok mindent túlélt a vasúti hálózatunk, az elmúlt 10 évben számos vasútvonalat felújítottak, új motorvonatok érkeztek, és miközben nálunk vonalakat zárnak be, Írországban azon dolgoznak, hogy régen bezárt vasútvonalakat újranyissanak.
Mint mondta, ezek a bezárásra ítélt vonalak mind pár utassal működő vasútvonalak, de érintenek nagyobb városokat is, ezért is fontos szerepük lenne. Ráadásul a pályákat fenn kell tartani, az ezzel kapcsolatos költségeket nem lehet megspórolni.
Ha a MÁV-nak nincs elég személyzete, járműve, hogy ezeket kiszolgáljon, el lehetne gondolkozni a verseny kinyitásán - fogalmazott, majd példaként említette, hogy a cseh államvasút kiszorult egyes vasútvonalakról, mert magáncégek jöttek, amelyek az állam megbízásából üzemeltetnek vonalakat.
Győr-Moson-Sopron vármegyében senki nem akar vonalakat bezárni, ott a GYSEV, ami egy hatékonyabban működő cég - jegyezte meg, hozzátéve: kérdés az is, hogy ha a MÁV ilyen rossz állapotban van, tényleg neki kell-e üzemeltetni minden vasútvonalat.
Változást sürget
A főbb vasútvonalakon szerinte nagyobb léptékben kellene gondolkodni, mint hogy mindig "kikalapáljuk a pályahibákat" - jelentette ki a volt államtitkár.
"Át kell alakítani a vasútról való gondolkodást" - fogalmazott a volt államtitkár. Kifejtette, hogy a vasút nem a múlt közlekedési eszköze, hanem a jövőé is, ezt egyre több ország felismeri, hogy ez lehet a fenntartható közlekedés egyik sarokpontja. A másképp gondolkozás egyben azt is jelenti, hogy többet is kell rá költeni, ami, ha vannak uniós pénzek, nyilván könnyebb - mondta Vitézy Dávid.
Felidézte, amikor a BKK-t létrehozták, átélte már ezt, akkor nehéz volt elmagyarázni, hogy miért nem szabad a budapesti közlekedésre egy letűnt, lesajnált dologként tekinteni, most a vasút esetében van szükség változtatásra - hangsúlyozta.
Déli körvasút
A Déli körvasút megvalósításával kapcsolatban azt mondta: fellángolt egy lokális ellenállás, amit a lakók részéről valamelyest megért, de hangsúlyozta, lesznek zajvédő falak, azt viszont nem érti, hogy az önkormányzat miért áll be egy ilyen tiltakozás mellé. A körvasút célja, hogy Budapesten belül könnyebben lehessen a vasutat használni, hogy az agglomerációból érkezők egyszerűbben tudjanak ingázni, emellett ez országos érdek is - sorolta, kiemelve: a teherforgalom növelése nem cél, de ha már jelenleg is sok tehervonat megy át ezen a vonalon, akkor legalább ennek hatásaitól megvédik a lakosokat a zajvédő falakkal.
Az EU is fontosnak tartja ezeket a beruházásokat, ezért hagyott egy kiskaput Magyarországnak, hogy ezeket a pénzeket később is megkaphassa, vagyis ezek a pénzek nem úsztak el - hangsúlyozta.