Egy miskolci tematikájú Facebook-csoportban jelent meg a poszt: katalizátort loptak az Avason. A pórul járt autótulaj azt vette észre, hogy az 1999-es G Astrájáról csütörtök reggelre lelopták a katalizátort.
„Az Avason lakom, a bérház előtt parkoltam az autómmal, ami egy 1999-es G Astra, és aminek éjjel, amikor aludtunk flex-szel, vagy valamivel levágták az aljáról a katalizátoromat. Senki nem látott és halott gondolom semmit, térfigyelő kamerák nincsenek sajnos, pedig erre a részre nagyon nem ártana.” – írta a károsult.
A komment szekció egyből felmorgott, mint egy szomjas dízel:
többen jelezték, hogy ugyanígy jártak, volt, akit ugyanazon az éjszakán károsítottak meg, mint a posztolót. A kommentek alapján a Szentgyörgy út állandó célpontja a tolvajoknak.
Megkérdeztük az illetékes hatóságokat is. A Miskolci Rendőrkapitányságtól megtudtuk, jelenleg is két esetben nyomoznak lopás bűntett gyanújával.
A rendőrség oldalát böngészve az is kiderült, hogy évek óta visszatérő jelenség a katalizátor-lopás a városban. Volt, hogy emelővel dolgoztak a tolvajok, más esetekben téglákkal dúcolták alá a károsult gépjárművét. A hiedelemmel ellentétben – nem flex-szel, hanem akkumulátoros orrfűrésszel választják le a kiszemelt alkatrészt.
A mostani eset tehát – sajnos – nem kirívó, és egyáltalán nem miskolci jelenség: 2020 óta országosan megszaporodott ez a fajta cselekmény. Olyannyira, hogy a rendőrség külön tájékoztatót is adott ki a témában, ami a megelőzés lépéseire hívja fel a figyelmet.
Mit tehetünk a lopás ellen?
Parkolás: Biztonságos helyen parkoljunk, lehetőleg jól megvilágított, forgalmas helyen.
Riasztó: Szereljünk fel autóriasztót, mely érzékeli a jármű alatti mozgást.
Védelem: Vásároljunk katalizátorvédő felszerelése, ami megnehezíti a hozzáférést.
Kamerarendszer: Kamerával megfigyelt területen parkoljunk, ha lehet.
Figyelem: Minden esetben tájékoztassuk a rendőrséget.
De miért vált célponttá a katalizátor?
Egyfelől igencsak egyszerű lefeszegetni ezt az alkatrészt – ami egyébként a kipufogórendszer része, és környezetvédelmi feladatot lát el – az autóról. Másfelől anyagilag is vonzó, hiszen tíz perces „munkával” több tízezres jövedelemhez juthatnak az elkövetők. Az egyes katalizátorok értékét az állapotuk, a bennük található nemesfémek aktuális árfolyama és a hozzájuk tartozó autó típusa határozza meg, így minden eladott darabnak egyedi ára van.
Ha utánanézünk a jelenségnek, látjuk, hogy világpiaci szinten egyre drasztikusabban csökken azoknak a nemesfémeknek – platina, ródium, palládium – a mennyisége, amelyeket ez az alkatrész tartalmaz.
A Toyota cég közös projektet indított a rendőrséggel, a japán gyártó brit képviselete ugyanis vállalta, hogy százezer régebbi autó katalizátorán helyez el rejtett jelölést.
A Totálcar cikke szerint a Toyota autói közül elsősorban a Prius, valamint hibrid hajtású Auris, Yaris és Lexus RX veszélyeztetettek.
Az eddigi esetekből azonban leszűrhető, hogy a tolvajok nem bizonyos típusokat, márkákat keresnek, hanem inkább egy-egy autó paraméterei tehetik azokat célponttá. A nagyobb, régebbi kocsiknak nagyobb katalizátorai is lehetnek, melyek több értékes fémeket tartalmaznak. A benzinmotorok katalizátorai gyakrabban tartalmaznak nemesfémeket, mint a dízelek, így értékesebbek lehetnek a tolvajok számára.
Aki viszont most úgy olvassa ezt a cikket, hogy a könnyű meggazdagodási lehetőséget látja benne, azokat gyors úton kiábrándítjuk.
A katalizátor levágása nem egyszerű lopás, hanem – mivel a fűrészelés miatt sérül a gépjármű is – dolog elleni erőszaknak minősül, ami más, súlyosabb büntetési tételt von maga után.
Emellett a Miskolcon lezárt nyomozati anyagok számából azt is látni, hogy nem maradnak felderítetlenek az ilyen típusú ügyek. Éppen ezért fontos, hogy a megcsonkított autók tulajai minden esetben értesítsék a rendőrséget.