Ugrás a tartalomra

Akkor és most...: A Pereces bányatelepi állomás

Létrehozva
A Diósgyőri Vasgyárhoz kapcsolódó perecesi bányavasutak kiépítése 1868-ban kezdődött, mikor létrehozták az ottani bányászkolóniát.
Kép
Sáfrány Gy. József képeslapja

Eredetileg két vasútvonal létesült: a Diósgyőri Vasgyártól kiindulva az egyik Pereces, a másik Lyukóbánya felé tartott, és 1870-től már üzemeltek is. A bányászat fellendülésével továbbvezették a vasutat, ekkor készült az úgynevezett Graenzenstein-alagút, melynek megnyitásával egy időben Perecesen ötvágányos állomás jött létre (felvételeinken), Barossaknán pedig hatvágányos rendező pályaudvar.

Kép
Fotó: Horváth Csongor

1952-től a Vasgyár helyett a MÁV üzemeltette a vasútvonalat. Miután a Vasgyár széntüzelésről átállt földgázra, a bányászat fokozatosan leállt, és 1971-ben a vasútvonal is megszűnt, a pályát a következő évben felszedték. Ennek ellenére a vasút nyomvonala ma is kivehető: az egykori bulgárföldi őrház most kocsmaként üzemel, megmaradt Pünkösdhegyen a valahai Erenyő megálló rakodója, két eltömedékelt alagút és a perecesi állomásépület is, utóbbi ma magánlakásként funkcionál.

Címkék

Ez is érdekelhet

Nagy volumenű kátyúmentesítés a Csabai kapuban
Miskolc
Közlekedési információk szerda reggel.
Visszatér a forróság
Miskolc
Megközelíti a 40 fokot a hőmérő higanyszála.
Képgaléria
Mi-Shop építkezés
Jól halad a Mi-Shop építése
Miskolc
Az épület szerkezetkész. Jelenleg az előtető fedését és a belső terek kialakítását végzik.
A forróság a volán mögött sem játék
Miskolc
A melegben romlik a koncentráció, csökkennek a reflexek, nő a feszültség – ezek pedig komoly kockázatot jelentenek az utakon.