Hogyan érvényesülhet egy borsodi kisvállalkozás ezen a hatalmas piacon?
Interjú Botkó Anettal és György Előddel: egy borsodi párral, akik megálmodták és felépítették a saját vállalkozásukat.
Mikor született meg a döntés a vállalkozás megalapításáról és milyen út vezetett a piacra lépésig?
Az ötlet körülbelül 2 éve született meg bennünk. Elsősorban azért, mert a fővárosból szerettünk volna hazajönni. Mindketten nyékládháziak vagyunk, ott is szeretnénk családot alapítani.
Másrészt pedig többéves tapasztalatunk van a kereskedelem területén és láttuk, hogy milyen lehetőségek rejlenek ebben, s miként lehet személyesebbé tenni. Hamar rájöttünk, hogy Magyarországon nagyon kevés olyan cég van, ami ennyire specifikusan gyermek-, sőt mondhatjuk családközpontú lenne. Sok vállalat foglalkozik baba-mama termékekkel vagy játékokkal, de kevés olyan, ami mindezt egy helyen kínálja. Nekünk ezen a vonalon volt meg a kellő szakmai tudásunk, tapasztalatunk és kapcsolati tőkénk is. Természetesen áldozatokat is kellett hozni, hogy szívvel-lélekkel erre tudjunk összpontosítani. Egyikünk felmondott a korábbi munkahelyén és éjjel-nappal ezen dolgoztunk, amellett persze, hogy minden megtakarításunkat belefektettük.
Kik a célcsoport és miért?
A célcsoportunk tulajdonképpen minden Magyarországon élő gyermekes család, akiknek az életét megkönnyíthetjük azáltal, hogy egy helyen tudnak minden szükséges dolgot megvásárolni néhány kattintással. A várandósságtól, az iskolás korú gyermekek neveléséhez szükséges valamennyi árucikk megtalálható nálunk. A pelenkáktól a fiús-lányos játékokon át egészen a családi társasjátékokig, kültéri játékokig nagyon széles palettát kínálunk.
Mennyire nehéz, vagy épp könnyű elérni ezt a célcsoportot?
Elérni, azt gondolom, nem olyan nehéz, mint vásárlásra ösztönözni és megtartani őket.
Milyen szempontok alapján állítjátok össze a termékpalettátokat?
A kínálatunkat havi szinten 2-300 termékkel bővítjük Jelenleg kb. 3000 termékünk van. Elsődleges szempont, hogy minden kategóriában legyen megfelelő választék. Igyekszünk a különböző igényeknek megfelelni, így vannak prémium- és középkategóriás, valamint alacsonyabb árú termékeink is, amik a minőségi elvárásoknak megfelelnek. Ezzel is hangsúlyozva, hogy nemcsak egy szűk társadalmi réteget kívánunk kiszolgálni, hanem mindenkit.
Mennyire volt nehéz az indulás a pandémia alatt?
Azt gondolom, pozitív és negatív hozadéka is van a pandémiás helyzetnek. Elég nagy kockázatot vállaltunk a vállalkozás beindítása érdekében. A karantén elején nagyon leterheltek voltak a gyártó és a szállító cégek is, hiszen mindenki online vásárolt ebben az időszakban, rengeteg fennakadás és csúszás volt a termékek behozatala során. Ugyanakkor pont emiatt több vásárlót tudtunk elérni rövidebb idő alatt.
Eredetileg is csak online kereskedelemben gondolkodtatok, vagy a helyzet miatt alakult így?
Eredetileg is webshopban gondolkodtunk, hiszen így sokkal szélesebb körben érhetjük el a potenciális vásárlókat. Hosszú távú terveink között szerepel, hogy a régióban üzletet is nyitunk, Miskolcon vagy környékén.
Hogyan látod egyébként az üzletek és az internetes áruházak közötti különbségeket. Mik az előnyök és a hátrányok?
A kettőt szét kell választani. Bár sok cég működik online és offline egyaránt, de a kettőnek nagyon más az üzletpolitikája. A stratégia a vállalat és a kiszolgált piac méretétől is függ. Az internetes vásárlók nagyon tudatosak és árérzékenyek, hiszen egy gombnyomással le tudják szűkíteni, hogy hol tudják a keresett terméket legolcsóbban beszerezni. Nincs személyes találkozás és tanácsadás az eladóval, és nem érvényesül az impulzusvásárlás sem úgy, mint egy boltban. Emellett nem tudják megfogni a termékeket, így bizalmatlanabbak. Alapvetően nehezebb a lojalitást elérni az embereknél még jó marketingstratégia mellett is. Sokkal jobban oda kell figyelni a piaci változásokra.
Ugyanakkor jóval szélesebb közönséget lehet elérni és sokkal fejlettebb az eszköztára a vásárlók megszólításának.
Mennyire tapasztaltad az online vásárlások fellendülését? Mi a legkeresettebb termékkategóriátok?
Úgy látjuk, hogy a pandémia egyik „nyertese” az online kereskedelem. Olyanok is interneten kezdtek vásárolni, akik eddig soha. Ugyanakkor pont ezért rengeteg új piacra lépő is lett ezen időszakban, telítődik a piac, így nehezebb kitűnni a kínálatból.
A legnépszerűbb termékek az ún. „FMCG” kategóriás termékek, tehát a gyors forgású termékek, amiknek havi szinten szükséges a beszerzése, mint például a pelenkák.
Mik voltak a legnépszerűbb termékek a karantén alatt, illetve az ünnepek előtt?
Vannak természetesen tv-reklámos játékaink, ezek az ünnepek előtt nagyon népszerűek. Próbálunk egyre több természetes bioterméket is beszerezni, például rengeteg fajátékunk van, illetve ökopelenka, lebomló törlőkendő és „mindenmentes” babaápolási termékek, ezekre egyre nagyobb a kereslet. Emellett most nyitunk a mindennapi használati termékek felé, mert úgy gondoljuk, ez nagy segítség lehet az édesanyáknak. Így például megtalálható a kínálatunkban a fertőtlenítő-, az öblítő- és a mosószer.
Rövid távú terveink között szerepel, hogy bevezessük a bébiételeket, tápszereket, valamint a női higiéniás és testápolási termékeket is.
Ha jól tudom, már most jótékony célokat is támogattok, a cég „fiatal kora” ellenére. Mesélj erről, kérlek!
Decemberben elindult egy együttműködés a MáSzínházzal. Róluk azt kell tudni, hogy sérült gyermekeknek és felnőtteknek tartanak foglalkozásokat. Színházi darabokat készítenek, amit be is mutatnak, illetve kisfilmeket gyártanak a másság elfogadásának elősegítésére az előadóművészet segítségével. Ennek egyik vezetője egyébként egy szintén borsodi fiatalember, Márton Gábor Csaba. Jelenleg a vásárlásainkból befolyó összeg 1%-ával támogatjuk őket. Bízunk benne, hogy idővel majd több szervezetnek is fel tudjuk ajánlani a segítségünket.
(Fizetett tartalom.)