December 1. az időpont minden évben, amikor az ősz ütőerei megszűnnek pulzálni, legalábbis papíron beáll a klinikai halál, akkor is, ha utána hetekig nem sír fel még a tél. Emellett ez a dátum a magyar rádiózás napja is: ennek okán összegyűjtöttünk 5 filmet, amiknek az éter fenegyerekei szolgáltattak témát. A listára nem rangsorként kell tekinteni, inkább olyan darabok tetszőleges felsorolására, amik valamiért megragadtak a filmes köztudatban. A filmek többsége hollywoodi produkció.
5. Kalózok
Oké. Valamilyen tekintetben mégis egy rangsorról beszélhetünk, legalábbis ennek a filmnek a vonatkozásában, ugyanis az öt mű közül ez a hazai alkotás valószínűleg a leggyengébb produktum, punktum. Ezt mutatja a rendkívül alacsony értékelés is, amit az IMDB – a legnagyobb online filmes adatbázis – látogatói adtak az 1999-es mozinak (5.1/10). Mégis, abban az időben sokan megnézték Sas Tamás filmjét. A zenét az a Jazz+ szolgáltatta, ami gyakorlatilag Geszti Péter másodvirágzásaként került a köztudatba. A sztori két barátról szól, akik saját sávra várva szabadon rabolják a frekvenciát kalóz-adójukkal. A huszonéves rádiósok életébe azonban belép Márta, vele pedig egy szerelmi háromszög ékelődik a fiatalok közé.
4. Jó Reggelt Vietnam!
A mű valós történeten alapszik: Adrian Cronauer rádiós, a film főszereplőjének alakját megihlető egykori amerikai pilóta őrmesterként teljesített szolgálatot Vietnamban, az ő nevéhez fűződik az amerikai hadsereg ottani rádiójának életre hívása. Az adásban köszöntőként hangzott el a híressé vált mondat: Jó reggelt, Vietnam! Bár a Robin Williams által alakított karakter szövegét valószínűleg hazánkban is sokan fújták kívülről, jobban megvizsgálva úgy tűnik, mintha egy korai típusú „bullshit generátorba” betáplálták volna az aznapi híradónak és a Szombat esti láznak a teljes szövegkönyvét. Ennek köszönhetően születhettek olyan hangzatos, jól hadarható, de többségében összefüggéstelen gegek, mint az alábbi:
„A legjobb lesz, ha a Fehér Ház Viharelemző Intézethez fordulunk felvilágosításért. Szólítom Szent Pétert: Péterkém, milyen az idő? Hát hadd kezdjem azzal, hogy isten nem ver bottal, csak monszunnal, mert az eső nem butít, csak nyomorba dönt.”
A Jó reggelt Vietnam! tipikusan olyan alkotás, amit nem szabad felelőtlenül újranézni, vagy ha megtesszük, ügyelni kell, hogy szorítsuk háttérbe a kritikus énünket, mert a kellemes emlékek rovására mehet a túlzott elemzés.
3. Intim részek
Újabb valóság ihlette mozi következeik. Tabu, szentségek, sérthetetlen témák: Howard Stern az az amerikai rádiós, aki számára nem sokat jelentettek karrierje során ezek a szavak. Ő a rádiózás királya, minden idők legsikeresebb önéletrajzi könyvének írója, aki a filmben saját magát alakítja. Kötelező anyag mindenki számára, aki érdeklődik a téma iránt. A film három éve ünnepelte huszadik évfordulóját - 1997. március 7-én került a mozikba.
2. A rádió aranykora
Aki szereti Woody Alan stílusát, annak nem kell többet mondani a filmről. Aki nem szereti, annak sem. Annyit azonban mégis érdemes tudni, hogy az A rádió aranykora a második világháború alatt játszódik New York zsidók lakta negyedében. A film narrátora Joe, aki gyerekkoráról és rádiózás akkori világáról mesél. Orson Welles polgárpukkasztó, földönkívüliek támadásáról szóló rádiójátéka mellett számos korabeli sláger is megelevenedik a képernyőn, köztük Glenn Miller, Benny Goodman és Duke Ellington szerzeményei. Aki szereti ennek az időszaknak a hangulatát, a korszak amerikai hátországának hétköznapjait, annak telitalálat lehet ez az alkotás.
1. Rockhajó
Az igazi szabadságról kevés fogalma lehet annak, aki nem ringatózott még nemzetközi vizeken egy lepukkant óceánjáró fedélzetén, de azért épp olyan közelségben a partokhoz, hogy a hatvanas évek amerikájának minden fontosabb terméke beszerezhető közelségben legyen. Erre a megállapításra jut legalábbis a suliból frissen kicsapott Carl, akit anyukája elküld a fiú nagybátyjához, Quentinhez, hogy az kicsit életre nevelje. Egy hajón. Ahol a kalózrádiózás és a féktelen tombolás egyszerre hitvallás és munka. A kormány, ami nemrégiben indított fegyveres csapatokat Vietnámba, igyekszik elnyomni a háborúellenes érzelmeket generáló sávokat, így a kalózrádiózást is sokkal nagyobb hévvel kezdik üldözni. A film vegytiszta rock & roll, sugározza azt az életérzést, ami a korszak fiataljainak sajátja volt, valamint jól ábrázolja a hatalom megingathatatlan, saját magába vetett hitét. Bár a második része a filmnek érzékelhetően gyengébbre sikerült, mint a tökéletes első óra, így is egy igazi gyöngyszem ez az alkotás, a rádiózásról szóló mozik ékköve.