Ugrás a tartalomra

Kinek a feladata a hóeltakarítás?

Tajthy Ákos
Utoljára módosítva
2021. február 16. kedd 20:30
A közutakon, parkokban, sétányokon az útfenntartó, a magántulajdonú ingatlanok előtt viszont a tulajdonos feladata a hóeltakarítás és síkosságmentesítés a téli időszakban.
A közterületeken, parkokban, sétányokon a Városgazda, magáningatlanok előtt a tulajdonos feladata a hóeltakarítás. Fotó: Mocsári László

Amint leesik a hó számtalan vita tárgyát képezi minden évben az, hogy pontosan kinek a feladata eltakarítani azt? A problémát rendszerint az okozza, hogy az ide vonatkozó szabályokat több helyről – országos és helyi szabályzatokból (törvényekből, vagy rendeletekből) kell összeszedni. Kis utánajárással ugyan megoldható a feladat, mi most mégis összeszedtük, hogy önnek ne kelljen keresgélnie.

Az utak tisztántartása esetén viszonylag egyszerű a válasz: az országos közútnak számító szakaszokról a Magyar Közút Nonprofit Zrt., az önkormányzati utakról pedig a helyhatóságnak kell eltakarítania a havat, ahogyan a városi parkokban és a tömegközlekedési eszközök megállóiban is nekik kell megoldania ezt a feladatot.

Ügyelet, diszpécserszolgálat

Miskolcon ezt a feladatot a helyi önkormányzat a Miskolci Városgazda Nonprofit Kft. és a MIREHU Kft. közleműködésével végzi – derül ki város tájékoztatásából, amely a miskolc.hu-n is olvasható.

A helyhatóság minden évben november 15-e és március 15-e között működteti a hóügyeletet a téli síkosságmentesítési és hóeltakarítási feladatok megszervezéséhez kapcsolódva.


Az önkormányzat tulajdonában és kezelésében lévő közutak gépi hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkáit a hóügyelet vezetőjének irányításával működő diszpécserszolgálat koordinálja. A téli útüzemeltetés gépi feladatait – a közutak síkosságmentesítő anyaggal történő szórását és a hó eltakarítását – a MIREHU Kft. végzi hat speciális, tolólappal felszerelt szórógéppel.
Nagyobb havazások esetén amennyiben szükséges – márpedig az elmúlt évek tapasztalatai alapján az – a Városgazda 8 nagy és 8 kompakt kotró-rakodógépet tud munkába állítani, így aztán szükség esetén összesen 22 gép áll rendelkezésre.

Információk alapján

- A hóeltakarítási munkát elsődlegesen a rendőrségtől, a mentőktől, a katasztrófavédelemtől, valamint a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. járművezetőitől beérkező információk alapján szervezi meg a hóügyelet diszpécserszolgálata. A munkaszervezésben elsőbbséget élveznek a nagy forgalmú, a közösségi közlekedéssel érintett utak és az autóbuszvonalak, ezt követik a gyűjtőutak, a meredek és forgalmas mellékutcák és a díjköteles felszíni parkolók. Fontos, hogy a munkák sorrendjének kijelölésekor elsőbbséget kapnak a gyalogátkelőhelyek, lépcsők, rámpák, valamint a villamos- és buszmegállók.

A munkavégzések során a környezetvédelmi előírásoknak megfelelő szóróanyagokat használnak fel, így a főutcán környezetbarát ásványi anyagot és homokot, Lillafüreden és Miskolctapolcán homokot, a város más részein – az út- és időjárási viszonyoknak megfelelően – útszóró só és homok keverékét.

 

A hóügyelet diszpécserszolgálatának elérhetőségei
Gépi síkosságmentesítés (az úttestre vonatkozóan) +36 (70) 685 2000, hougyelet@varosgazda.hu
Kézi síkosságmentesítése (járdák) - hétfőtől-csütörtökig 7:30-15:30-ig; pénteken 7:30-13:00-ig - +36 46 412 611; varosgazda@varosgazda.hu  (munkaidő után, munkaszüneti napokon a bejelentéseket +36 (70) 685 2000 telefonszámon vagy a hougyelet@varosgazda.hu e-mail címen tehetik meg.)

 

Saját porta előtt, saját feladat

A magáningatlanok előtti járda takarítása a legtöbb településen, így Miskolcon is a tulajdonos feladata. A borsodi megyeszékhelyen erről az elsőre meglehetősen unalmas című „A köztisztasággal és a települési szilárd hulladékkal összefüggő tevékenységről szóló rendelet ír. Bár a címe tényleg unalmas, a benne foglaltak már korántsem. Eszerint „a tulajdonos köteles az adott ingatlan az ingatlan határvonalától vagy kerítésétől, tömbtelkes beépítés esetén az épület falsíkjától mért tízméteres területsávot tisztán tartani, illetve tisztántartásáról gondoskodni.”

A szabály a rendelet szerint vonatkozik az ide tartozó járdára, a zöldfelületre, teraszokra és árkokra is. Hóeltakarítás és síktalanítás esetén értelemszerűen elsősorban járdáról beszélhetünk.

A családi házak esetén viszonylag egyszerű a helyzet: a tulajdonos, vagy annak családja köteles elvégezni ezeket a feladatokat. Albérlet esetén azt szokták javasolni, hogy a bérleti szerződésbe írják bele, kinek a kötelessége a takarítás. Ha ezt nem teszik meg, akkor automatikusan a tulajdonosé.

A lakótelepek, társasházak esetén a helyzet bonyolultabb, vélhetően ezért is szabályozza ezt törvény. A társasházi törvény szerint a hótakarítás rendjét külön szerződésben kell rögzítenie a lakóközösségnek. Amennyiben nincsen kijelölve takarító cég, vagy egy konkrét személy a feladatra, úgy mindenki érdeke a hólapátolás, ugyanis ha az adott ház előtt valaki balesetet szenved a havas, vagy csúszós úton, akkor a társasház költségvetéséből kell állni a kártérítést.
 

További hírek

Olvasnivaló