A "javasolt" kategória a Grammy-díj előszobája, innen kerülnek ki rövidesen a hivatalos jelöltek, akik közül egy megkapja a legjobbnak járó arany szobrot jövő februárban – ebbe a csoportba került a Los Angelesben élő, de miskolci születésű Czomba Imre Fifty Years című albuma, ami a legjobb kortárs instrumentális album kategóriában kaphat díjat.
Az album ízig-vérig miskolci anyag: nem csak a szerző indult a városból, de a felvételek is itt készültek. A lemezt 2021-ben rögzítették a Művészetek Házában, Károly Tamásnak, a miskolci HangArt stúdió hangmérnökének kezei alatt, aki a Mill Scoring – főként filmzenékkel foglalkozó cég – vezetője is egyben. A felvételen pedig a Miskolci Szimfonikusok válogatott zenészei játszanak.
A Mill Scoring egy úgynevezett scoringszolgáltatást nyújtó miskolci cég, amely nem csak a számok rögzítésében segít, hanem zenészeket is castingol, vagy például kiválasztja a megfelelő akusztikával rendelkező helyszínt.
- A scoringszolgáltatás tulajdonképpen azt jelenti, hogy a zeneszerző elküldi nekünk a kottákat, mi pedig a zenekarral felvesszük az anyagot – mondta lapunknak a cég alapítója és társtulajdonosa, Károly Tamás, aki az albumok rögzítésénél általában a szervezési és a hangmérnöki feladatokat látja el.
- Ez sokrétű munka. Többnyire külföldi megrendelőknek dolgozunk, nekik streamelni szoktuk a folyamatot. Az ügyfél hallja a felvételt, a kameraképen látszik a zenekar és a karmester, így élőben tudja instruálni a dolgokat.
Károly Tamás a Fifty Years felvétele előtt is megkapta a kottákat. Bevallása szerint már ekkor látszott, hogy fantasztikus lesz a lemez.
- Imre ötvenévesen írta a dalokat – erre utal a cím is. Az album az addigi életét foglalja össze: nagyon személyes hangvételű. Ez a fajta mélység pedig mindig különleges kohéziót ad a műnek, ami szerintem a közönség számára is érezhető.
Bár Czomba Imre középiskolás koráig Miskolcon élt, a Károly Tamással való kapcsolata nem erre az időszakra vezethető vissza. - 2017-ben találkoztunk Los Angelesben egy John Williams-koncerten. Ott beszélgettünk egy kicsit. Pár évvel rá megkerestem; elmondtam, hogy mivel foglalkozunk itt Miskolcon. Nagyon tetszett neki, amit csinálunk. Ekkor fogalmazódott meg, hogy ezt a lemezt együtt fogjuk elkészíteni.
Magát a felvételt komoly felkészülés előzte meg. - Átnéztük a kottát, megbeszéltük, milyen hangszerekre és egyéb eszközökre lesz szükség, milyen akusztikai környezetben szólaljon meg a zenekar. A MÜHA-ban van egy Bösendorfer zongora, de a Miskolci Szimfonikus Zenekar is rendelkezésünkre bocsátotta a saját Yamaha hangszerét. Ezért hálás vagyok nekik, ahogy a miskolci önkormányzatnak és a Művészetek Házának is, hogy támogatták az album elkészülését. Úgy gondolom ezzel is tudtuk öregbíteni a város hírnevét.
A Mill Scoring alapítója beszélt a felvétel folyamatáról is. - Lefoglaltuk a MÜHA-ban a termet. Ilyenkor én már jóval hamarabb a helyszínre érkezek, mert be kell állítani a technikát. A Fifty Years felvételében összesen tíz zenész vett részt: egy zongorista, egy vonós ötös és egy fa négyes. Amikorra Imre megérkezett, addigra készen álltunk mindennel.
Czomba Imre a saját szerzeményét vezényelte a lemez rögzítésénél. Az album felvétele nagyjából hat órát vett igénybe, de az előkészületek és az utómunkák lényegesen hosszabb ideig tartottak. - Általában a klasszikus zenei felvételek, mivel sok embert igényelnek, nem húzódnak el napokig. Illetve a költségvetés miatt is haladni kell. Szerencsére kiváló zenészekkel dolgoztunk, és nem volt semmilyen fennakadás – számolt be a siker kapujában álló album születéséről Károly Tamás.