Legtöbbször kétféle produkciót látunk a színpadon: amit az elismerés inspirál, és amit a befizetetlen közüzemi számlák. A Miskolci Nemzeti Színház művésze, Harsányi Attila határozottan az első kategóriába tartozna, már ha érdekelnék a díjak. Nem ezekre hajt. Ő csak áll a színpadon, csinálja, amit tud, jónak érez, aztán nocsak, épp arra repül egy Jászai Mari-díj. Reflexből elhajol, de ott van a lábánál egy Kaszás Attila-díj. Micsoda pech! És ez a széria évek óta fokozódik. A díjak pedig egyre agresszívebben követik Harsányi Attilát, akinek előbb-utóbb meg kell tanulnia együtt élnie ezzel a sajátos helyzettel.
Azért merem ezt állítani, mert korábban beszélgettünk a művésszel arról, mit jelentenek számára ezek az elismerések. Azt elárulta, a nevesített díjakat számolja – ezen a téren versenyeznek az Aradi Kamaraszínház igazgatójával, Tapasztó Ernővel. Egyelőre Attila vezet, de abban egyeztek meg, hogy ha valamelyikük megkapja a Kossuth-díjat, akkor az mindent visz.
Harsányi Attila egyébként egyre több arcát mutatja meg. A Miskolci Nemzeti Színház évek óta építkezik rá – itt egy alkotói közösség részeként funkcionál. A Tudomány és Technika Háza Színpadon egyfajta producerként és művészeti vezetőként tevékenykedik. A Fátyol Színkör lelkes miskolci amatőrjeit színjátszásra tanítja – többen debütáltak már közülük statisztaként a teátrum előadásaiban.
Aradon pedig megteremtették Tapasztó Ernővel a radikális színház hagyományait. Az igazgató-rendezővel folytatott alkotói szimbiózisa újabb mérföldkőhöz érkezett. Az idén harmincegyedik alkalommal megszervezett nagybányai Atelier Nemzetközi Színházi Fesztiválon nem csak a zsűri ítélt neki különdíjat, de átvette az Atelier Kiválósági Díjat is. Ez utóbbi elismerést magyarországi színésznek még nem adták oda.
„Harsányi Attila színművész egyet jelent az ATELIER Fesztivállal, így értékelte a 31. Atelier Nemzetközi Színházi Fesztivál zsűrije az Aradi Kamaraszínház tagjának alkotói munkáját, amikor neki ítélte oda a zsűri különdíját. Az elismerést – Dorel Topan képzőművész A bohóc fürdője című festményét – Harsányi Attila annak »a totális színészi kiválóságnak az elismeréseként kapta, amely minden szerepben, maszktól függetlenül az ATELIER Fesztivál szinonimájává vált«.” – írta oldalán az Aradi Kamara Színház.
A miskolci színművészt már sokadik alkalommal jelölték, és harmadszor díjazták a nemzetközi seregszemlén, ahol két monodrámát adott elő.
Az Aradi Kamaraszínház produkcióit román felirattal tekintették meg a nézők és a rangos szakmai zsűri, amelynek tagjai voltak: Doru Mareș színházkritikus, a zsűri elnöke, Gabriela Lupu újságíró, kritikus és Amalia Tănase teatrológus, szerkesztő.
Aradon pedig hétfőn folytatta a színpad és saját határainak próbálgatását: egymás után három monodrámát játszott. A Rudolf Hess tízparancsolata önmagában is megterhelő, súlyos darab, amit a Sex, drugs, gods & rock and rollal spékelt meg, hogy végül a nemrégiben bemutatott Keannal folytsa le a látottakat.
Attila a triplázásról a következőképpen beszélt:
„ritka nagy baromság volt ezt megcsinálni”.
A közönség más véleményen volt: van, aki arra a következtetésre jutott, hogy lassan elférne Aradon egy Harsányi-szobor. A színész ennek ellenére óva int mindenkit, hogy hasonló "marhasággal" próbálkozzanak. Az érzelmi hullámvasút kifejezés ugyanis nem írja le azt, amit a színész átélhetett.
A díjak pedig továbbra is üldözik Attilát:
információink szerint nemsokára újra gratulálhat majd neki Tóth-Szántai József, polgármester.