Ugrás a tartalomra

Romeltakarítás és modernizáció

Létrehozva
Interjú Badány Lajos alpolgármesterrel az MVK Zrt. új buszairól, a tömegközlekedés problémáiról és megoldásairól.
Kép
Juhász Ákos fotója

- Rendkívüli ülés keretében tárgyalta a közgyűlés az MVK Zrt. közszolgáltatási szerződésének módosítását. Mi tette ezt indokolttá?

- Sikeres pályázatot nyújtottunk be új, elektromos meghajtású buszok és az üzemeltetésükhöz szükséges töltőállomások beszerzésére. A támogatói okirat aláírásának feltétele volt a közszolgáltatási szerződés értelemszerű módosítása. A közlekedési vállalat ezzel elindult a technológiaváltás útján, hogy a fosszilis üzemanyagokat felhasználó gépjárműveket lépésről lépésre 100 százalékban környezetbarát, elektromos meghajtású buszokkal váltsa ki. A beruházás részét képezi a dekarbonizációs tervben foglalt cselekvési programnak is. Ennek első lépése a gépjárműpark modernizálását szolgáló beruházás, amely során 70 százalékos állami támogatást értünk el. Igen jó hír ez annak ismeretében, hogy az előző, gázüzemű buszbeszerzésnél mindössze 20 százaléknyi állami támogatást sikerült kiharcolnia a korábbi városvezetésnek, mely beruházás lízingdíjai a mai napig súlyosan terhelik az MVK Zrt gazdálkodását.

- Milyen megfontolásból indították el az új beszerzést, mikor problémát okoz a napi üzemeltetés anyagi fedezetének biztosítása is?

- Tény, hogy a vállalat igen súlyos finanszírozási problémákkal küzd. Ennek döntő részét az előző városvezetés által felhalmozott több mint 4 milliárdnyi adósság teszi ki, ehhez társult a 2020-tól elvont, mintegy 480 milliós kormányzati támogatás, nem beszélve a járványhelyzet okozta bevételkiesésről, amely ez évre tervezhetően félmilliárd forint körüli összeg. Mindez a működőképesség határára sodorta a közlekedési vállalatot, melynek következményeit a miskolci lakosság is érzékeli. Viszont nem tehetjük meg azt, hogy hagyjuk a jelenlegi gépjárműparkot teljesen leamortizálódni, az életciklusuk végére ért dízelbuszok lecserélése nem tűrhet halasztást. Másrészt, ha modernizáljuk a közösségi közlekedést, olcsóbbá tesszük a járatok fenntartását is. Ezzel - reményeim szerint - megkezdődhet a romeltakarítás, amelynek eredményeképpen gazdaságosan üzemeltethető, komfortos és környezetbarát buszok kerülnek forgalomba.

- A miskolciakat érthetően foglalkoztatja a szeptembertől életbe lépő új menetrend. Mit tudhatunk erről?

- A tanulmányi időszak megnövekedett utazási igényeit járatsűrítésekkel igyekszünk biztosítani. Több korrekciót is végrehajtottunk a menetrendben, amelyek a lakossági bejelentések során fogalmazódtak meg. Például az utolsó vonat beérkezését követően még egy villamosjáratot indítunk, valamint újra közlekedik majd a Vasgyárhoz betérő 2-es villamos. Természetesen a városvezetés abban érdekelt, hogy újra a miskolciak által elvárt minőségű legyen a közösségi közlekedés szolgáltatási színvonala, de felelősségteljesen csak annyi pénzt tudunk költeni rá, amennyi rendelkezésre áll. A pályázatok során elnyert és kompenzáció útján biztosított pénzügyi források úgymond „felpántlikázott” pénzek, kizárólag arra a célra fordíthatók, amelyre a kormány engedélyt ad. Ezek pedig nem a működés finanszírozását szolgálják. Az elmúlt két év bebizonyította azt, hogy az állam nem vonulhat ki a közösségi közlekedés központi támogatásából, mert az érintett önkormányzatok jelen gazdasági helyzetben azt nem képesek kigazdálkodni.

- Milyen egyéb intézkedéseket terveznek a hatékonyabb működtetés biztosítása érdekében?

- Egyrészt a közlekedési vállalat szervezeti felépítését szükséges felülvizsgálni, feltárni az ott meglévő esetleges belső erőforrásokat, és azokat indokolt átcsoportosításokkal a lehető legtakarékosabb gazdálkodás szolgálatába állítani. Ez más városok példája során akár egy teljes strukturális átszervezést is eredményezhet. Másrészt szükséges a jelenlegi vonalhálózat átalakítása is, amely a felmerülő utazási igények költséghatékonyabb kiszolgálását teszi lehetővé. Fontos szempont a járatok pontos összehangolása is, hogy a rendelkezésünkre álló gépjárműállományt optimálisan használhassuk ki. Ezek feltárására a közlekedési vállalat szakemberein túl független, külsős cégeket is megbíztunk, várjuk a pozitív javaslatokat.

A helyi iparűzési adó mértékének felére történő csökkentésével, a gépjárműadó elvonásával ,valamint az ingyenes parkolások további, 2021 első öt hónapjában történő fenntartásával jelentős mértékű bevételkiesés keletkezett a helyi önkormányzatoknál, így Miskolc önkormányzatánál is. Az elvonások miatt a helyi közösségi közlekedési szolgáltatás megrendelőjének, Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzatának pénzügyi mozgástere jelentősen korlátozott. Ezáltal veszélybe került a közösségi közlekedési szolgáltatás bevétellel nem fedezett, indokolt költségeinek ellentételezése is. Az MVK Zrt. mint helyi közösségi közlekedési szolgáltató által szállított utasok száma és így a jegy- és bérletértékesítésből származó bevétel közel 30 százalékos mértékben csökkent 2021 január-július hónapban a vírusterjedéssel nem érintett 2019-hez képest. Ebben a vírusterjedés időtartama és így a veszélyhelyzeti intézkedések fennállásának ideje alatt javulás nem várható, hiszen a veszélyhelyzet fennállása alatt az egészségügyi és rendvédelmi dolgozók továbbra is ingyenesen használhatják a közösségi közlekedési eszközöket. Az ingyenes utazások biztosítása a várható közel 1000 millió forint bevételkiesésből éves szinten 364 millió forintot jelent.
A helyi közösségi közlekedés fenntartását tovább nehezíti, hogy annak központi forrásból történő állami támogatása 2020-ban megszűnt, ez önmagában közel 500-500 millió forint bevételkiesést jelent 2020-2021-re.
Miskolc város csökkenő bevételeinek ellensúlyozása és növekvő kiadásainak csökkentése érdekében a bevétellel nem fedezett, indokolt költségeket az MVK Zrt. úgy kívánta mérsékelni, hogy többször módosított menetrendet, és a járványügyi intézkedésekkel és korlátozásokkal arányos intézkedéseket vezetett be. Ezen intézkedések mellett is azonban 2021 folyamán további 700 millió forint bevétellel nem fedezett, indokolt költsége keletkezik, amelynek megtérítése a vonatkozó törvényi előírások alapján az önkormányzat feladatát képezi. Tekintettel arra, hogy az önkormányzat erre saját erőből nem képes, ezért a hiányzó összeget, támogatás formájában a kormánytól várja.

Ez is érdekelhet

Nyílt nap az Állategészségügyi Telepen
Újabb lehetőség, hogy a négylábú árváknak örömet szerezzenek az állatbarátok
MiskolcKörnyezet
Nyílt napot rendez június 14-én, szombaton a Miskolci Állategészségügyi Telep.
Kötetbemutató egy szikszói holokauszttúlélő visszaemlékezéseiről
MiskolcKultúra
Az Egy fény a szorongatásban című könyv szerkesztője, Villányi Benjámin lesz a vendége a Miskolci Zsidó Múzeum Baráti Kör következő rendezvényének kedd este.
Képgaléria
Az ország legnagyobb akadálypályája
Miskolcra érkezett az ország legnagyobb akadálypályája
MiskolcSportSzabadidő
A Népkertben állították fel a kétszáz méteres felfújható pályát, ahol a gyerekek remekük szórakozhattak.
A MIVÍZ a város két helyszínén karbantartást végez
Miskolc
A Kapitány és a Templom utcában szükség esetén lajtos kocsik biztosítják az ivóvízellátást.