A boltok tisztában vannak azzal, hogy hosszú távon az árucsere rugalmas kezelése számukra is hasznot hoz – közvetve legalábbis. Gyakori probléma ugyanis, hogy az ajándékba szánt dolgok valamiért nem passzolnak a megajándékozni kívánt személy ízléséhez vagy a méretben akadnak problémák. Ilyenkor visszafelé pörgetve történik meg a karácsonyi bevásárlás. Sokan azonban nincsenek vele tisztában, hogy mi ilyenkor a teendő, és milyen feltételekkel adják vissza az üzletek a pénzt.
A fogyasztóvédelem szerint érdemes néhány dologra már a beszerzéskor odafigyelni. Legfontosabb, hogy a vevő mindig őrizze meg a vásárlást igazoló bizonylatot, ennek hiányában ugyanis nem reklamálhat. A kereskedők arra is felhívják a figyelmet, hogy csak az internetes vásárlásokra vonatkozik az a jogszabály, hogy a vevő 14 napon belül minden ok nélkül elállhat a vásárlástól. A személyes vétel esetén, ahol van lehetőség szemügyre venni élőben is, mi kerül a kosárba, ez az opció nem él.
A Miskolc Tv stábja egy Szentpéteri kapui nagyáruházban járt, amit a szentestét követő negyedik napon is sokan kerestek fel. Többen pont az árucsere miatt. Az egyik vásárló, Orosz Erika egy SD kártyát vitt vissza. - Vettünk egy fényképezőgépet az egyik műszaki boltban, ami végül mégsem volt megfelelő, így a hozzá vásárolt tartozékokra sincs szükség – meséli. Hozzátette, mindez üzletben készségesek voltak az eladók. - Mindenhol visszavették, amit kellett, és visszakaptuk a pénzünket.
A boltok üzletpolitikája eltérő. Az általunk felkeresett üzletlánc például lehetőséget kínál a hibátlan, de felesleges termékek visszavételére a beszerzés napjától számított 3 hónapon belül. - Ez az úgynevezett téves vásárlás garanciánk – adott tájékoztatást kollégánknak telefonon Hevesi Nóra, a Tesco-Global Áruházak Zrt. kommunikációs vezetője. - A termékeink túlnyomó többségére érvényes, de vannak kivételek, ilyenek például a szemüvegek, a SIM kártyák a telefonokhoz vagy bármilyen értékcsökkentett termék, de idetartoznak a DVD-k a CD-k a könyvek és az újságok, illetve minden olyan termék, amelynek esetében felmerülhet az, hogy már használt vagy sérült - mondta.
A fogyasztóvédelem tájékoztatása szerint a reklamációhoz mindig szükség van a vásárlást igazoló bizonylatra. Amennyiben a termék minőségileg kifogásolt, rendeltetésszerűen nem működik, akkor a fogyasztó megteheti a szükséges lépéseket, de ha azért visz vissza valamit, mert egyszerűen nem tetszik, akkor már más a helyzet.
- Ebben az esetben is fontos, hogy a nyugta illetve számla meglegyen – tanácsolja Horváthné Szendrei Szilvia a B.-A.-Z. Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztályának vezetője. Hogyha a termék mérete vagy színe nem tetszik, nem jó, abban az esetben a kereskedő jóindulatán múlik, hogy kicseréli-e azt. A termékcsere tehát ilyen esetekben nem kötelező.
A fogyasztóvédelem osztályvezetője hozzátette, ha a vevők nem értenek egyet a kereskedő által alkalmazott eljárással, akkor a vásárlók könyvébe tehetnek írásbeli panaszt, amire 30 napon belül érkezik érdemi válasz.