Az esemény fővédnöke Polonkai Mária, a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke köszöntötte a sajtótájékoztatón megjelenteket, majd röviden bemutatta a Matehetsz hazai tehetséggondozás történetében elért mérföldköveket.
A sajtótájékoztatón Bajor Péter, a Matehetsz ügyvezető elnöke, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával a 2021ben és ’22-ben megvalósított tehetséggondozó tevékenységek hazai sikereiről beszélt. Mint elmondta: ebben az időszakban a Matehetsz az NTP-TK-M-21 Hazai és határon túli tehetséggondozó képzések és programok támogatása, valamint az NTP-HTSZ-EUM-21 Tehetségfejlesztő szervezetek támogatása, tehetségszűrés, - azonosítás rendszereinek, komplex eszközeinek fejlesztése című projektjeinek keretében csaknem 700 tanulót és közel 600
pedagógust ért el.
A szervezet az év elején öt általános iskolában „Komplex tehetséggondozó intézménytámogatási program”-ot valósított meg, melynek során a kiválasztott intézmények pedagógusai szakmai műhelyek keretében, a diákok pedig önismereti csoportfoglalkozások során kaptak támogatást. Tehetség-tanácsadók, pályaválasztási szakemberek támogatásával indult útjára a „pályaorientációs játéknap és játékdélután a Tehetségházban” program, melynek során játékos, interaktív keretek között 115 fiatal kapott önismereti segítséget tehetsége kibontakoztatásához.
A Matehetsz elkötelezett a határon túli tehetséggondozás kérdéseiben is, ezért a sepsiszentgyörgyi Amőba Alapítvánnyal, valamint a kézdivásárhelyi Praetoria Egyesülettel közösen idén először egy hagyományteremtő digitális tehetséggondozó és kompetenciafejlesztő programot valósít meg. Az együttműködés során olyan Játékalkotó műhelysorozat megvalósítására vállalkoznak, melyben 10 és 14 év közötti tehetséges tanulók, digitális, kognitív és művészeti kompetenciáinak fejlesztésére kerül sor. Dobos Andrea, a várpalotai Vásárhelyi András Tagiskola tagintézmény-vezetője a komplex intézménytámogató programban való együttműködésről számolt be: „A program rávilágított arra, hogy a tehetségek felkutatása és segítése tanórákon vagy azokon kívül is megvalósulhat.
A feladatunk, hogy a tehetségsegítő programokat a pedagógiai programunkkal összehangoljuk, és a tehetség fejlesztő programok alapszinten beépüljenek az intézményi működésbe.” A várpalotai iskolában a tavalyi tanév során heti 16 órában, 15 pedagógus közreműködésével valósultak meg tehetséggondozó foglalkozások. Az intézményvezető a program egyik fontos tapasztalatát is kiemelte, mely szerint az iskolai tehetséggondozás mindig három pillérre épül:
a pedagógusra, a tanulóra és a szülőkre, valamint a közöttük lévő összehangolt közös munkára.
A sajtótájékoztató kapcsán Nagy-Vargha Zsófia a Kulturális és Innovációs Minisztérium fiatalokért felelős helyettes államtitkára elmondta: „A tehetségek folyamatos segítése a magyar nemzet egészének kiemelten fontos érdeke és feladata, ezért fogadta el az Országgyűlés 2008-ban a Nemzeti Tehetség Programot. Ennek célkitűzése összefogni az állami, önkormányzati és civil programokat. Magyarországon a tehetségbarát társadalom kialakítása és fenntartása is jó úton halad. 2009 és 2022 között eddig csaknem 19 ezer projekt támogatásáról született
döntés, több mint 33 milliárd forint összértékben.”
A 2015 óta egyre bővülő tehetséghálózat, az Európai Tehetség Központ (EUTK) igazgatója Fuszek Csilla beszámolójában elmondta, hogy a Nemzeti Tehetség Program támogatásánakköszönhetően a Matehetsz keretein belül működő Európai Tehetségközpont idén is folytatta az Európai Tehetségsegítő Hálózat (ETSN) fenntartásához és fejlesztéséhez kapcsolódó stratégiai munkáját.
A szervezet az elmúlt időszakban különösen nagy hangsúlyt fektetett a nemzetközi és hazai tehetséghálózat szakmai munkáját segítő tevékenységekre, amelyek keretében számos hazai és külföldi kutató számára biztosította a konzultáció és a jógyakorlatok cseréjének lehetőségét. A külföldi delegációk magyarországi tanulmányútjai, látogatásai mellett, 10 esetben mutattak be külföldön magyar jógyakorlatokat. A bemutatott magyar példák között kiemelt helyet foglalt el a Matehetsz által megvalósított Tutor Program is.
A Magyar Kormány által támogatott nemzetközi hálózatépítő tevékenységeknek köszönhetően a tehetséggondozás az elmúlt 10 évben közös európai üggyé vált. Az európai tehetségsegítő szakemberek elismerését mutatja, hogy idén szeptemberben a Hágában rendezett ECHA (Európai Tehetségtanács) konferenciáján Fodor Szilvia docens
asszonyt (ELTE, PPK) választották meg az ECHA elnökhelyettesének.
Ezzel a konferenciával párhuzamosan idén is sikerrel zajlott le a Youth Summit (Európai Ifjúsági Találkozó). A találkozóra a nemzetközi hálózat tehetségpontjai delegálhattak diákokat, Magyarországot öt kiválasztott fiatal képviselte. Molnár Zalán, a miskolci Földes Ferenc Gimnázium végzős diákja, a 2022-es hágai ECHA konferencia keretében megrendezett 6. Európai Ifjúsági Találkozóról, a kétszeresen kivételes tehetségekről és a tehetségazonosításról osztotta meg gondolatait. A végzős fiatal szerint szükséges, hogy az egyéni különbözőségek okán eltérő módszertanok is elérhetővé váljanak, hiszen így tud minden diák a lehető legjobban fejlődni.
A Matehetsz és a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács 2006 óta fogja össze és képviseli a tehetséggondozás civil társadalmi szereplőinek segítő feladatait, érdekeit a Kárpát medencében. A 22 év alatt alatt a Szövetség hazai és európai források felhasználásával már több mint 100 ezer diákot részesített magas támogatásban az általa megvalósított tehetséggondozó programok keretében. A Matehetsz tehetséghálózatának működését pedagógusok és további szakemberek biztosítják.
Az óvodákat, iskolákat, felsőoktatási intézményeket civil szervezeteket összekötő hálózatnak jelenleg csaknem 1500 csomópontja, szervezeti tagja van. A tehetséghálózat minőségbiztosítását, akkreditációs folyamatait a Matehetsz szakemberei működtetik.
(Borítóképünk illusztráció.)