Közel megduplázta saját bevételeit öt év alatt a miskolci polgármesteri hivatal: a 2017-es 44 millió forintról 2022-re mintegy 80 millió forintra emelte a bevételeit az intézmény - kezdte a jegyző. Ignácz Dávid hosszan sorolta a bevezetett takarékossági intézkedéseket, miután elmondta: a működtetés költségeit több mint 70 millió forinttal tudták lefaragni: a 2018-as 696 millió forintról 612 millióra - mindezt úgy, hogy a polgármesteri hivatal költségvetésére is komoly kihatással van az energiaárak drasztikus, csaknem háromszoros emelkedése, valamint a jelentős infláció.
Jelentős spórolást értek el például az irodaszereknél: míg 2019-ben 46 millió forintot költöttek ezekre, addig 2022-ben már csak 32 milliót.
Lefaragták az üzemanyagköltséget is: miközben mintegy 100 forinttal nőtt a benzin és gázolaj literjének ára, 12,5 millió forintra szorították vissza az éves "fogyasztást" a 2019-es 21,5 millióról.
A közüzemi díjak kifizetése a polgármesteri hivatal számára is "nagy problémát jelent" a jegyző elmondása szerint, de ezeket a költségcsökkentési intézkedésekkel sikerült valamennyire kompenzálni. Szemléltetésként Ignácz Dávid elmondta, hogy 2019-ben 85,5 millió forintot fizetett ilyen célra a hivatal - 2022-ben azonban már 222 millió forintot.
- Hiába húzzuk össze magunkat, hiába zártunk le épületeket, tartottunk igazgatási szünetet, ahol és amikor lehetett, csökkentettük az épületekben a hőmérsékletet, mégis majdnem háromszorosára nőtt a közüzemi költségek mértéke. Amit tehát az egyik oldalon megspórolunk, azt sajnos ezek elviszik - mutatott rá.
A takarékosság jegyében a polgármesteri hivatal igyekszik lehetőség szerint mindent belső szakemberekkel megoldani, és nem "külsősökre" bízni azokat. 2019-ben például havi szinten több mint két milló forintot fizetett ki a hivatal külsős ügyvédi irodáknak - ezt mostanra a tizedére, 200 ezer forint alá szorították. A peres ügyeket csaknem a felére redukálták.
És a harmadára csökkentették a papírfelhasználást is.
- Az elmúlt években elindítottunk egy előremutató, az önkormányzatok között egyedülálló példát az úgynevezett papírmentes hivatal bevezetésére, amiben a takarékossági mellett környezetvédelmi szempontok is közrejátszottak - mondta el Ignácz Dávid.
Elektronikus aláírásokat használnak, lehetőség szerint már az összes belső dokumentumot így küldik ki, de a lakosság és a cégek számára is biztosítják az e-ügyintézést - tette hozzá Jeviczki-Hegedűs Andrea, a rendszer kialakításáért felelős Önkormányzati Igazgatási Osztály Jogi, Igazgatási és Szervezési Főosztály csoportvezetője. Mint mondta, a miskolc.hu és a magyarorszag.hu oldalról letölthető dokumentumokat ügyfélkapu vagy cégkapu segítségével nyújthatják be.
Vargha Tibor, az Építési és környezetvédelmi osztály Lakosságszolgálati Főosztályának vezetője azzal egészítette ki az elhangzottakat, hogy egyre nagyobb az igény a lakosság részéről is az elektronikus ügyintézés iránt, bár - jegyezte meg - fenn kell tartani a papíralapú ügyintézés lehetőségét is.