Veres Pál polgármester köszöntötte a közgyűlés résztvevőit, megállapította, hogy a testület határozatképes, 24-en jelen vannak, 4 képviselő távolléte mellett.
1. napirendi pont: Javaslat az Önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodásáról szóló 40/2012. (XII.15.) önkormányzati rendelet módosítására törzsvagyonból kivonás tárgyában
A napirendi pont összefoglalója:
Miskolc önkormányzata részére a tárgyi ingatlanok vonatkozásában vételi ajánlat céljából törzsvagyonból kivonás iránti kérelmek érkeztek. A szakmai bizottság támogatta az előterjesztést, ami a Miskolc, 31246 helyrajzi számú ingatlan 100 négyzetméteres területrészének, a Miskolc, 46553 helyrajzi számú ingatlan egészének és a Miskolc, 45567 helyrajzi számú ingatlan 86 négyzetméteres területrészének a törzsvagyonból történő kivonását javasolja. Azzal, hogy ezeket kivonják a törzsvagyonból, az egyes ingatlanrészeket hasznosíthatják.
Az előterjesztést elbíráló bizottságok támogatták a napirendi pontot.
A napirendi pontot Kurcsicsné Zobolyák Ida osztályvezető ismertette, aki elmondta, a területrendezéshez szükséges a törzsvagyonból kivonás két tapolcai és egy majláthi terület kapcsán.
Vita a napirend fölött:
Kozma István Jánosné (Fidesz) az egyik tapolcai parkoló ügyében kért szót, aki szerint több, a városrész számára fontos épület is ezen a területen keresztül érhető el, emellett kifejtette, a terület eladása aggályos lehet.
Kurcsicsné Zobolyák Ida osztályvezető reagált a felvetésre, és biztosította a képviselőt, hogy a döntés senkit nem fog hátrányosan érinteni.
A napirendi pont felett a vitát lezárták.
2. napirendi pont: Javaslat a közterületek használatáról szóló 29/2011. (X.21.) önkormányzati rendelet és a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek megszegésének jogkövetkezményeiről szóló 35/2013. (X.1.) önkormányzati rendelet módosítására
A napirendi pont összefoglalója:
Miskolcon a közterületek használatáról szóló önkormányzati rendelet alapján a közterület rendeltetéstől eltérő használatára hatósági engedély alapján, területhasználati díj fizetése mellett kerülhet sor. A hatályos szabályok felülvizsgálata időszakonként visszatérően indokolt, mely felülvizsgálatra alapot adhat azoknak a lakossági igényeknek az áttekintése, figyelembevétele, melyek az adott kérdéssel kapcsolatban kerülnek megfogalmazásra. A felvetődött lakossági igények alapján a közterületi utcazenélést érintő szabályok módosítása vált indokolttá. Városunk kulturális életét színesítheti, a közterületeinket hangulatosabbá teheti és az idegenforgalmat is kedvezően befolyásolhatja, ha a közterületeken minél nagyobb számban jelennek meg a tehetségüket bemutató zenészek, vagy a város különböző intézményeiben zenei tanulmányokat folytató fiatalok. A sok esetben spontán megjelenő utcazenészek számára könnyebbséget jelenthet, ha ezt a tevékenységet időigényes, külön engedély beszerzése nélkül gyakorolhatják.
Fentiek alapján a rendeletmódosítási javaslatban az utcazenélést az engedély nélkül végezhető közterület használatok közé soroltuk, de emellett meghatározásra kerülnek a tevékenység gyakorlásának feltételei is. Az utcazenélés szabályainak be nem tartásával megvalósuló közterület használat közösségellenes magatartássá történő nyilvánítása és a közigazgatási szabályszegés rendszerén belüli szankcionálása a jogellenes magatartástól való visszatartó erő növelését eredményezheti, hiszen természetes személy esetében kettőszázezer, jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet esetében pedig ötszázezer forintig terjedő közigazgatási bírság szabható ki. Előzőek alapján a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek megszegésének jogkövetkezményeiről szóló önkormányzati rendelet módosítása is szükségessé vált.
Az előterjesztést vizsgáló bizottságok megszavazták a napirendi pontot.
Vita a napirendi pont fölött:
Barta Gábor (Fidesz-KDNP) jó dolognak tartja, hogy lehet Miskolcon engedély nélkül utcazenélni, de úgy gondolja, vannak fontosabb megoldandó problémák. Javasolja, szervezzen a város utcazenefesztivált. Azonban úgy véli, lámpással kell a belvárosban mellékhelyiséget keresni, a vendégek nem tudnának mosdóba menni. Felhívja a figyelmet a hajléktalanokra. Úgy véli, a módosítás látszatintézkedésnek tűnik a megoldatlan problémák fényében.
Mokrai Mihály (Velünk a Város, DK) örül az előterjesztésnek, nem érti, hogy jönnek ide a szükségüket végző hajléktalanok: az előterjesztés szerinte egyszerűen az utcazene örömszerző hatásáról szól.
Bajusz Gábor (Fidesz-KDNP) pótcselekvésnek, porhintésnek nevezte az előterjesztést. „Vannak olyan kérdések, amikről nem szeretnének beszélni. Ilyenkor pótcselekednek. Ha a polgármester úr cuki kiskutyákkal fotózkodik, a buszok nem fognak járni" - fogalmazott. Felhívja arra is a figyelmet, hogy elindult a turistaszezon, de Miskolctapolcán háborús helyzetek vannak. "Önök kinyírták a miskolci turizmust" – mondta.
Veres Pál polgármester úgy reagált: nem a városvezetés építi a fejlesztési területeket, hanem vállalkozók, akik nem teljesítették a szerződést.
„Nem vagyunk hajlandóak átvenni a területeket, míg azok nincsenek rendben” – mondta a városvezető, aki szerint peres útra fogja terelni a város ezeket az ügyeket.
Simon Gábor (Velünk a Város, MSZP): az utcazenélést Önök tiltották, mi lehetőséget biztosítunk ennek. Erről szól ez az előterjesztés. Hozzátette, utoljára ilyen produkciókat, mint a fideszes képviselők hozzászólásai, Koltai Róberttől látott, aki kabarét adott elő.
„Önök semmit nem csináltak Miskolctapolcán, egy fát nem ültettek el” – hangsúlyozta Simon Gábor, aki szerint a vállalkozó hibáját a városvezetésre akarják hárítani. Emlékeztet, bár az őspark építési terület, nem zárták le a miskolciak elől. Arra is rámutatott, hogy nem toporognak tömegek Miskolctapolcán: a strand volt, hogy nulla látogatóval működött. Elmondta, hogy 2010-ig nyitva voltak a köztéri vécék.
Bajusz Gábor (Fidesz-KDNP) elnézést kért az indulatáért. Ez a téma fontosabb, hogy az érzelmek elvigyék, mondta. A kommunista rendszerrel hozta relációba Simon Gábort. „El fogjuk végezni, amit Önök nem tudtak” – mondta.
Szopkó Tibor alpolgármester szerint kutyakomédia, amit a fideszes képviselők előadtak az utcazenéléssel kapcsolatos javaslatra reagálva. Úgy fogalmazott, hogy ha az ellenzékiek szisztematikusan keltik a város rossz hírét, azzal a városnak ártanak.
„Nem igaz, hogy Miskolc egy paintball pálya vagy zombi film helyszíne. Nem igaz, hogy 2019 októbere előtt minden jó volt, és most minden rossz. Szisztematikusan viszik a rossz hírét a városnak, amit mi szeretünk” – zárta gondolatait Szopkó Tibor.
Varga Andrea alpolgármester szerint a témával kell foglalkozni. A kulturális tanácsadó testület és az önkormányzat kereste a lehetőségeket, hogy a járvány utáni depresszió után vidámsággal töltsék meg a belvárost.
- Bízom benne, hogy a döntéssel segítjük a hangulatos, pezsgő belvárosi életet - mondta.
Simon Gábor (Velünk a Város, MSZP) emlékeztette Bajusz Gábort, hogy a rendszerváltás idején ő gimnazista volt, így a kommunizmussal összemosni őt rágalom, ahogy az is, hogy Bajusz Gábor konzervatív értékeket képvisel.
Szarka Dénes (Velünk a Város, Jobbik-Konzervatívok) frakcióvezető-helyettes szerint az előző városvezetés eredeti tervei alapján Miskolctapolcán 300 fát akartak kivágni.
„Jelentősen át kellett alakítanunk az említett tervet, hogy ne legyen Tapolca pusztaság” – mondta. Úgy véli, a tapolcai munkák csúszása kevésbé rombolja a város megítélését, mint az, hogy a fideszes képviselők „minden eldobott csikk mellé odaállnak Tiktok videót készíteni”.
Reméli, az utcazenészek még egyedibbé tudják majd tenni a belváros hangulatát.
Nagy Ákos (Fidesz) frakcióvezető szerint jó az utcazenélés, ha megvannak a feltételek és a megfelelő körülmények. Hangsúlyozza, kint vannak Miskolctapolcán, elmondják a problémákat, előre jelezték, hogy baj lesz. Úgy véli, ha kötbér keletkezik a szerződés kapcsán, azt Miskolctapolca fejlesztésére fordítsák.
Veres Pál polgármester: így tervezi a városvezetés a kötbér sorsát.
Pakusza Zoltán (Mi Hazánk) szerint választási vita alakult ki a napirendi pont kapcsán. Kéri a képviselőtársait, maradjanak a napirendi pontok témáinál.
Szopkó Tibor alpolgármester szerint Miskolc turizmusa a nehézségek ellenére is erős, és tovább erősödik a fejlesztések által.
3. napirendi pont: Javaslat az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2014. (XII.19.) önkormányzati rendelet módosítására, valamint a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról szóló 41/2017. (XII.5.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezésére
A napirendi pont összefoglalója:
2023. július 1. napjával kezdődően a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás a jelenlegi formájában megszűnik, tekintettel arra, hogy ettől a naptól kezdődően a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény települési önkormányzat hulladékgazdálkodási közfeladat ellátási kötelezettségét tartalmazó szakaszai, valamint az Mötv. 13. § (1) bekezdés 19. pontja hatályát veszti. Ezzel megszűnik a helyi önkormányzatok hulladékgazdálkodási közszolgáltatással kapcsolatos feladat-ellátási kötelezettsége, azt az állam veszi át, mint állami hulladékgazdálkodási közfeladatot. A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény előírásaira figyelemmel indokolt Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról szóló 41/2017. (XII. 5.) önkormányzati rendeletnek a 2023. július 01. napjával történő hatályon kívül helyezése. 2023. július 1. napjától az önkormányzatok, illetve önkormányzati társulások/konzorciumok az állami hulladékgazdálkodási közfeladat ellátásához szükséges eszközöket a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 18/D. § értelmében szabad kapacitásként kötelesek felajánlani, valamint azokhoz hozzáférést biztosítani - a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 92/G. § (1) bekezdésében foglaltnak megfelelően - az állami hulladékgazdálkodási közfeladat ellátásához. Ugyanakkor a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 92/A. § (4) bekezdése egyértelművé teszi, hogy a települési önkormányzatok hulladékgazdálkodási feladatainak ellátásához használt létesítmény, eszköz és vagyonelem vagyonkezelése céljából, a települési önkormányzatok társulásai mindaddig fennmaradhatnak, ameddig az érintett létesítmény, eszköz vagy vagyonelem az állami hulladékgazdálkodási közfeladat ellátásához igénybevételre kerül. A Társulás a hulladékgazdálkodáshoz szükséges vagyon biztosítása céljából továbbra is működik, így a hulladékgazdálkodást érintő változások miatt indokolttá vált az SZMSZ hulladékgazdálkodással kapcsolatos szabályainak, az SZMSZ 68/A. §-ának, továbbá a 2. melléklet 4. pontjában meghatározott átruházott hatáskörök módosítása, illetve aktualizálása. Mivel jelen előterjesztéshez SZMSZ módosítási szándék kapcsolódik, ebből kifolyólag indokolt két további, úgyszintén SZMSZ módosítást igénylő kérdéskörnek a jelen előterjesztés keretein belül történő rendezése.
Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének korábbi ülésén több önkormányzati képviselő részéről mutatkozott igény a Közgyűlés tanácskozási rendjének megváltoztatására oly módon, hogy a legfeljebb három perc hosszúságú, napirendi pontot nem érintő képviselői közérdekű felszólalásra/felvilágosítás kérésére a napirendi pontokról történő tárgyalást követően, de még az azokról döntő szavazást megelőzően kerüljön sor. Az SZMSZ módosításának további oka a kormányzati funkciókód megváltozása. A Magyar Államkincstár Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Igazgatósága 05-TNY-850-2/2023-735605. iktatószámú, 2023. április 06. napján kelt levelében értesítette Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzatát, hogy az Önkormányzat törzskönyvi jogi személy tekintetében, a törzskönyvi nyilvántartásban hivatalból indított eljárás keretében eseti, csoportos adatmódosítást hajtott végre 2023. március 9-ei bejegyzési dátummal, törölte a „041231 rövid időtartamú közfoglalkoztatás” kormányzati funkciókódját. A Magyar Államkincstár intézkedése során eszközölt módosítást a helyi önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában is át kell vezetni, ezért javasolt az SZMSZ 3. mellékletében meghatározott kormányzati funkciókódok módosítása, melynek során itt is törlésre került a rövid időtartamú közfoglalkoztatás kormányzati funkciókód.
A bizottságok támogatják az előterjesztést.
Vita a napirend fölött:
Kovács László (KDNP) a Szervezeti és Működési Szabályzat (SZMSZ) kapcsán tett fel kérdéseket, élt megjegyzésekkel.
Szarka Dénes (Velünk a Város, Jobbik-Konzervatívok) frakcióvezető-helyettes szerint fontos, hogy a közérdekű bejelentéseket meghallgassák. Üdvözli azt, hogy a közérdekű hozzászólások Kovács László javaslatára a szavazás előtt lesznek.
Ignácz Dávid jegyző reagált a feltett kérdésekre.
4. napirendi pont: Javaslat a Szathmári Király Pál utcai mocsárciprus helyi természeti védettségének fenntartásáról szóló 48/2007. (XI.28.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezésére
A napirendi pont összefoglalója:
Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése azzal a szándékkal, hogy a Szathmári Király Pál utcai mocsárciprus helyi természeti védelmét megerősítse, azt megfelelő jogi eszközökkel biztosítsa, 2007. november 22. napján megalkotta a Szathmári Király Pál utcai mocsárciprus helyi természeti védettségének fenntartásáról szóló 48/2007. (XI. 28.) számú rendeletet. A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény 24. § (4) bekezdése alapján fel kell oldani a természeti érték vagy terület védettségét, fokozottan védettségét, ha annak fenntartását természetvédelmi szempontok a továbbiakban nem indokolják. A védettség feloldása során a védetté nyilvánításra vonatkozó rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell azzal, hogy a helyi védett természeti terület védettségének a feloldásához az igazgatóság véleményét be kell szerezni. A védett természeti érték Miskolctapolcán, a Szathmári Király Pál utca 6. sz. alatt, a 45113 hrsz.-ú magántulajdonban álló, belterületi, lakóingatlannal beépített földrészlet utcafronti részén található. A védettség feloldását az ingatlan tulajdonosa kérvényezte. A védetté nyilvánítás óta eltelt évtizedekben a faj kedvelt díszfává vált, így ma már ritkaságnak nem nevezhető. A miskolctapolcai Békás Tó mellett ugyancsak megtalálható pár egyede. Természetvédelmi szakmai szempontok alapján a védettség fenntartása nem indokolható, a védettség feloldásával kapcsolatban Bükki Nemzeti Park Igazgatóság ellenvetést nem tett. A védelem feloldásával a terület tulajdonosának lehetősége válik az ingatlanrész további hasznosítására.
A bizottságok támogatják az előterjesztést.
Vita a napirend fölött:
Bajusz Gábor (Fidesz-KDNP) szerint Szarka Dénes, "a fák védőszentje" biztosan fontosnak tartja a napirendi pontot, hiszen „Tapolca egyik ékkövét ki fogják vágni”. Személyes emlékekre hivatkozva szeretné, ha nem vágnák ki a fát.
Veres Pál polgármester emlékeztette a képviselőt, a szakhatóság engedélyezte a kivágást. Emlékeztetett, egyetlen fáról van szó, ami magánterületen van. A közterületen lévő díszfáit védi a város.
5. napirendi pont: Javaslat az MVK Zrt. 2022. évi közszolgáltatási tevékenységéről készült éves Közszolgáltatói Jelentés és a 2022. évi Éves Pénzügyi Ellentételezés összegének elfogadására. Előterjesztő: Veres Pál polgármester
Összefoglaló:
Az előterjesztés Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata és az MVK Zrt. között fennálló Közszolgáltatási Szerződés előírásai alapján készített 2022. évi Közszolgáltatói Jelentés, valamint a 2022. évben képződött és a Közgyűlési előterjesztés határozati javaslatának 1. számú mellékletét képező éves Közszolgáltatói jelentésben levezetett 1.322.133 ezer Ft bevételekkel nem fedezett indokolt költségének elfogadására tesz javaslatot.
Demeter Péter, az MVK vezérigazgatója ismertette az előterjesztést. Elmondta, hogy az előterjesztésben szereplő számok valós képet mutatnak a közlekedési társaság helyzetéről. Emlékeztetett a rendkívüli költségnövekedésre, a gázszállítás 620 millió forinttal, a gázolaj 130 millióval, a villamos energia 250 millió forinttal növekedett az előző évhez képest 2022-ben. A kamatok is növekedtek, 530 millió forint többletet kellett fizetni emiatt.
A vonatkozó bizottságok támogatják az előterjesztést.
Pakusza Zoltán (Mi Hazánk) szerint a perecesi gyerekek iskolába járását már egy éve nehezíti az MVK a 6-os busz kapcsán.
Szécsényi Marianna (Fidesz) elmondta, érkeztek pozitív hírek az előterjesztéssel, de a lényeg, hogy a cégnek 1.322.133 ezer forint vesztesége keletkezett. Az új közlekedés szervező osztály által átvett feladatok mennyibe fognak kerülni a városnak? – kérdezi. Arra is kíváncsi, hogy kívánja az MVK anyagi helyzetét rendezni a városvezetés?
Hollósy András (KDNP) köszönetet mond annak a sofőrnek, aki egy buszon keletkezett tüzet eloltott. Közben hozzáteszi, az eset kapcsán látható, milyen állapotban vannak ezek a buszok, pedig 2019-ben az ország legmodernebb járműparkját adták át szerintea városban. Hangsúlyozza, ha koncertekre lehet indítani rásegítő járatokat, akkor csúcsidőben is meg lehetne ezt oldani.
Veres Pál szerint még néhány rásegítő járat nem oldaná meg a problémát, a MEN rásegítő járatainak költségeit kifizette a szervező.
Deák-Bárdos Mihály (Fidesz) a 2-es villamos járatsűrűségét kifogásolja. Kéri, a Vasgyári Közösségi Ház programjait figyelembe véve kellene járatokat indítani, ehhez igazítani, hogy a foglalkozásokra járó gyerekek haza tudjanak jutni. Emellett a sínek közvetlen területének karbantartására is felhívja a figyelmet. Kipróbálta a sokat szidott tömegközlekedést, tapasztalatai szerint egy és negyed óra alatt lehet egy olyan utat megtenni, ami kocsival húsz perc maximum. Ennek oka szerinte, hogy nincsenek átgondoltan összehangolva a járatok.
Bazin Levente (Velünk a Város) szerint a vasgyári buszok menetrendje elég sűrű, amiket a területen villamosbérlettel is lehet használni. Emlékeztet, hogy az állami támogatást 2019-ben vették el a miskolci tömegközlekedéstől, ez most 2,5 milliárd forint lenne. Arra is felhívja a figyelmet, hogy új buszmegállókat és bérlet automatákat telepítettek.
Révész Péter (Velünk a Város) szerint az MVK adósságai 2015-ig vezethetőek vissza. Azóta görgeti a cég ezt a kifizetetlen adósságot. Úgy véli, egy sokkal kisebb, elvonásokkal terhelt működési költségből, rövidebb idő alatt ezt nem lehet megoldani. Úgy véli, a megoldásokról kell bezsélni.
Gazdusné Pankucsi Katalin (Fidesz) szerint a 20-as járatra nagyobb igény lesz, ha az ősparkot is átadják Tapolcán. Arra kéri a grémiumot, hogy vegyék számba a járatsűrítés lehetőségét.
Badány Lajos alpolgármester emlékeztet a rendkívül hektikus gazdasági helyzetre, amiben törekedni kell a fegyelmezett költségvetési politikára. Úgy véli, fokozottabb ellenőrzésre van szükség az intézmények felett. Elmondta, hogy a közlekedés szervező osztály dolgozik az iskolaidőszakban a járatsűrítésekre.
Molnár Péter (KDNP frakcióvezető) szerint az előterjesztés rámutat a tömegközlekedés problémáira. Úgy látja, négy éve katasztrofális állapotban van a közlekedés, amivel kapcsolatban az egyetlen pozitív elmondható dolog, hogy még működik. 2019 előtt jól szervezett vonalhálózattal és megfelelő járatsűrűséggel működött a városi közösségi közlekedés. Úgy látja, nem transzparens, hogy milyen szakmai stáb dolgozik a problémákon, mikor kivel egyeztet a polgármester az MVK működése kapcsán.
Veres Pál reakciójában elmondta, a szakszervezet vezetőjével egyeztetett nemrégiben, bevonják őket a munkába.
Simon Gábor (Velünk a Város frakcióvezető) szerint eltértek a tárgytól. Emlékezteti Molnár Pétert, hogy „aki a zenét huzatja, azt ki is kell fizetni”. Úgy véli, sokkal kevesebb pénzből kéne a mostani városvezetésnek kifizetnie a korábbi adósságokat. Elmondja, hogy 5.5 milliárd forintos hiányt hagytak 2019-ben az MVK költségvetésében, így adták át a céget. Az infláció hatásait is ecsetelte.
Szilágyi Szabolcs (Velünk a Város, DK) szerint tényleg van probléma a tömegközlekedéssel, de az éremnek van egy másik oldala is: ha a több milliárdos kormányzati elvonásokat visszaadnák, olyan tömegközlekedése lenne a városnak, amit régóta nem látott. Úgy látja, a fideszes képviselők cserbenhagyták Miskolcot.
Molnár Péter (KDNP frakcióvezető) szerint a cserbenhagyás az, amit Szilágyi Szabolcs a Jobbikkal tett. Aláhúzza: 2019 óta használhatatlan a tömegközlekedés a városban. Korábban optimális volt az állapot. Kiemeli, az e-roller jó, de nem megoldás a járatok hiányára.
Szarka Dénes (Velünk a Város) szerint az e-roller hasznos mikromobilitási megoldás, de senki nem állította, hogy ez rendezi a tömegközlekedés problémáját. Úgy véli, a fideszes képviselők a miskolciak hangját felerősítik a közgyűlésben, de a kormány felé nem teszik meg ezt.
Hollósy András (KDNP) szerint nettó hazugság, hogy a fideszes képviselők nem tettek meg semmit Miskolcért. Elsorolja, milyen támogatásokat kapott a városvezetés az utóbbi években, ide véve az Y-híd, a vár és a tapolcai fürdő beruházásait.
Veres Pál emlékeztet, a felsoroltak nem fenntartási és üzemeltetési támogatások, hanem beruházások. Az Ellipsum kapcsán elmondja, nem a város képtelen üzemeltetni a fürdőt, hanem az üzleti terv volt hibás.
Szopkó Tibor alpolgármester szerint máshol is probléma van a közösségi közlekedés finanszírozásával. Emlékeztet, az ideális esetben a felhasználók, a helyhatóság és az állam együtt fedezik a közlekedési vállalatok költségeit.
Simon Gábor (Velünk a Város frakcióvezető) Molnár Péter egy 2012-es közgyűlésen történt felszólalásából idéz, ahol a KDNP politikusa káoszt emleget a tömegközlekedés kapcsán. Emiatt Simon Gábor alternatív valóságépítést emleget.
Szilágyi Szabolcs (Velünk a Város, DK) úgy véli, nem jön ki a matek Hollósy András számai kapcsán. Úgy véli, nem költött a kormány 230 milliárdot a városra.
Kovács László (KDNP) úgy érzi, nem egy városban élnek a képviselőtársaival. Szerinte a baj az, hogy a baloldali képviselők mindent visszatolnának 2019 előttre, holott a miskolciakat nem az érdekli, ki miatt és mikor halmozódott fel a tartozás. Arra kíváncsiak, hogy mentek a buszok korábban, és hogy mennek most. Szerinte a városvezetés nem tudta kielégíteni az igényeket.
Simon Gábor (Velünk a Város frakcióvezető) több ponton is egyetért Kovács Lászlóval. Azt nem érti, a fideszesek szerint a járatbővítést hogyan lehet elérni az elvonások és az 5,5 milliárd forintos hátrahagyott adósság mellett.
Kovács László (KDNP) szerint a Velünk a Város nem felejt és nem tanul. Emlékeztet, amikor hatalmon voltak, nem az ellenzéktől várták, hogy oldják meg a problémákat, mutassanak irányt.
Veres Pál szerint egy tollvonással el lehet intézni az MVK problémáját, ha utasítaná a korábbi futásteljesítmény betartására az céget, a kérdés azonban az, miből lehetne ezt kifizetni?
Demeter Péter, az MVK vezérigazgatója válaszolt a technikai jellegű felvetésekre. Elmondta, 6,5 milliárd forint jelenleg a tartozása a cégnek.
Badány Lajos alpolgármester részletezte a közlekedés szervező osztály munkáját a felmerülő kérdések tükrében. Elmondja, a tömegközlekedés és a mikromobilitási eszközök segítségével visszaszorítható az egyéni gépkocsis közlekedés.
6. napirendi pont: Javaslat vagyonkezelési jogviszonnyal kapcsolatos döntések meghozatalára
A napirendi pont összefoglalója:
Jelen előterjesztés arra tesz javaslatot, hogy:
A Miskolc 33835/6 és a Miskolc 33835/7 hrsz.-ú, természetben 3534 Miskolc, Kandó Kálmán utca alatt található ingatlanok kerüljenek a Miskolci Egészségfejlesztési Intézet vagyonkezelésébe, továbbá
A Miskolc, 35138 hrsz.-ú, természetben a 3518 Miskolc, Bollóalja utca 103. szám alatt található „kivett gondozóintézet” megnevezésű, valamint a Miskolc 22336/54 hrsz.-ú, természetben 3531 Miskolc, Bársony János utca 29/A alatt található „kivett bölcsőde” megnevezésű ingatlanokon a Miskolci Egyesített Szociális, Egészségügyi és Gyermekjóléti Intézmény 1/1 arányú vagyonkezelői joga kerüljön megszüntetésre, valamint
A Miskolc, 4425/218 hrsz. alatt található ingatlan 4425/218/A/2, 4425/218/A/3, 4425/218/A/4 hrsz.-ú albetétei kerüljenek a Miskolci Egyesített Szociális, Egészségügyi és Gyermekjóléti Intézmény vagyonkezelésébe.
A vonatkozó bizottságok támogatják az előterjesztést.
Kovács László (KDNP) Kandó Kálmán utcán található ingatlanok kapcsán tett fel kérdést: mikor költöznek be a rendelések az Otthon utcai rendelőbe?
Pakusza Zoltán (Mi Hazánk) kérdezi, milyen tervek vannak az eladásokkal kapcsolatban, vagy milyen hasznosítási formákban gondolkodik a város?
Varga Andrea válaszolt a kérdésekre. Elmondta, hogy július 1-től a vármegyei kórházak csak a területi védőnői szolgálatokat veszik át. Ez indukálta a védőnői szolgálatok azon részeit, ahol a házi gyerekorvossal közös területek vannak, ezek átadásával kell beszélni a vármegyei korházzal. Elmondta, az előterjesztés kapcsán adminisztrációs módosításokról van szó. Pakusza Zoltánnak jelezte, az értékbecslés és a felhasználási lehetőségek mérlegelése még folyik. Jelenleg még nincs konkrét vevő az épülettel kapcsolatban.
7. napirendi pont: Javaslat civil szervezetek részére ingatlanok használatának biztosítása tárgyában
A napirendi pont összefoglalója:
A CineFest Egyesület ingatlantámogatási kérelmet nyújtott be annak érdekében, hogy az Oscar-díjas forgatókönyvíró, rendező Pressburger Imre szülőházát, a 3501 Miskolc, Szentpéteri kapu 3. sz. alatt található ingatlant 15 év határozott időtartamra térítésmentesen használatba vegye, elsősorban annak érdekében, hogy pályázati forrásból felújítsa az ingatlant és abban filmművészeti, kulturális központot alakítson ki. Az előterjesztés ezen túl javaslatot tesz további ingatlan térítésmentes ingatlanhasználatára. A Görög Nemzetiségi Önkormányzat jelenleg is térítésmentesen használja a 3532 Miskolc, Torontáli utca 8. fsz. 2. sz. alatti ingatlant. A helyiséghasználati szerződés megújítása szükséges, így kéri a Közgyűlés támogatását az ingatlan további térítésmentes ingatlanhasználatához.
Az előterjesztés arra tesz javaslatot, hogy a Kilián Észak Közösség Egyesület (székhely: 3534 Miskolc, Szinyei Merse Pál utca 11. 3/13.) részére a 3534 Miskolc, Kacsóh Pongrác utca 8. alatt található, „kivett gondozóintézet” megnevezésű ingatlan kertjét a Közgyűlés térítésmentes használatba adja.
A vonatkozó bizottságok támogatják az előterjesztést.
Bartha György (Velünk a Város) a Kilián Észak Közösség (KÉK) munkájára hívta fel a figyelmet, ennek okán kérte a képviselőket, hogy támogassák az előterjesztést.
Szopkó Tibor alpolgármester szerint a KÉK nagyon értékes civil munkát végez. Az előterjesztés másik pontjával kapcsolatban Miskolc olyan értékeire hívja fel a figyelmet, mint Pressburger Imre emlékezete és a CineFest. Kéri az előterjesztés támogatását.
Molnár Péter (KDNP frakcióvezető) egyetért a Pressburger ház megújításával, ám megkérdezte, az önkormányzat a Pressburger ház felújítására saját forrást is fel szándékoznak-e használni, valamint tervezik-e a CineFestet támogatni, mert tavaly is pusztán állami pénzből valósult meg a fesztivál.
8. napirendi pont: Javaslat ingatlan tulajdonjogának térítésmentes átvétele iránti igény bejelentése tárgyában
Előterjesztő: Veres Pál polgármester
Összefoglaló:
A vonatkozó jogszabályok alapján a kivezetésre szánt állami vagyon tulajdonjogát az Maradványvagyon-hasznosító Zrt. ingyenesen átruházhatja a helyi önkormányzat javára. A Magyar Állam 1/1 arányú tulajdonában lévő Miskolc, belterület 11157 hrsz.-ú, „kivett saját használatú út” megnevezésű ingatlan a Várközi Lajos utca részét képezi, ezáltal ténylegesen közút funkcióval bír, így célszerű, hogy Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata kezdeményezze az ingatlan tulajdonjogának térítésmentes megszerzését.
A fentiekben foglaltak alapján az előterjesztés arra tesz javaslatot, hogy a Közgyűlés döntsön a Miskolc, belterület 11157 hrsz.-ú, „kivett saját használatú út” megnevezésű ingatlan tulajdonjogának térítésmentes megigényléséről a Magyar Állam képviseletében eljáró Maradványvagyon-hasznosító Zrt.-től, településüzemeltetési közfeladat ellátása céljából.
A vonatkozó bizottságok támogatják az előterjesztést.
A napirendi pont felett nem tartottak vitát.
9. napirendi pont: Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata és a Baptista Szeretetszolgálat között ellátási szerződés megkötésére
A napirendi pont összefoglalója:
A Baptista Szeretetszolgálat 2023. áprilisában ellátási szerződés megkötésére irányuló kérelemmel fordult az Önkormányzatunkhoz. A szociális törvényben foglalt étkeztetés szolgáltatás minimális térítési díj igényű szociális konyhai formáját szeretnék elindítani 8000 fős létszámmal, erre a feladatra szeretnének ellátási szerződést kötni 2023. október 1. napjától kezdődően. Az önkormányzattól külön anyagi szolgáltatást nem kérnek tevékenységük biztosításához. Az ellátási szerződés megkötésével a kötelező önkormányzati feladatellátásban való részvétellel a szociális étkeztetési igények kielégítésének olyan ellátatlan területébe tudnának bekapcsolódni, olyan szolgáltatási rést tudnának betölteni, amely segítséget jelenthetne a szegregátumban élőknek, nehézsorsú embereknek, illetve azoknak, akik a hajléktalan ellátás, vagy a népkonyhai szolgáltatás igénybevételétől valamilyen ok miatt elzárkóznak.
A vonatkozó bizottságok támogatják az előterjesztést.
Simon Gábor (Velünk a Város frakcióvezető) leszögezte, a frakció nagy figyelemmel követi a szeretetszolgálat munkáját. Úgy véli, nem csak határainkon belül, de kívül is sikeresek a rászorulókat segítő misszióik. Reméli, a most megkötött együttműködés hosszútávú lesz a miskolci rászorulók érdekében.
Pakusza Zoltán (Mi Hazánk) azt kérdezte az előterjesztés kapcsán, hogy születettemár döntés arról, hogy a nyíló konyhák mely városrészekben működnek majd, valamint mik a feltételei a rászoruló státusznak.
10. napirendi pont: Javaslat közterületek elnevezésére
A napirendi pont összefoglalása:
Két kérelem érkezett közterületek elnevezésére.
A Robert Bosch Power Tool Elektromos Szerszámgyártó Kft. telephelyének házszám megállapításához szükséges a Miskolc Holding Zrt. tulajdonát képező 12990/1 hrsz-ú és 12998/1 hrsz-ú „kivett saját használatú út” valamint 01428/4 hrsz-ú „kivett út” megnevezésű ingatlanok elnevezése. Az út nevére a „Dr. Cselényi József utca” elnevezést javasolja az előterjesztő.
Szintén a Miskolc Holding Zrt. kezdeményezte a tulajdonát képező, Miskolc Déli Technológiai Park területén a Galamb József utcát a Gellért Károly utcával összekötő 47511/47 hrsz-ú út „Galamb József utcára” történő elnevezését. Javasoljuk a kérés támogatását.
A vonatkozó bizottságok támogatják az előterjesztést.
A napirend felett nem tartottak vitát.
11. napirendi pont: Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala belső szervezeti tagozódásának meghatározására, valamint Alapító Okiratának módosításához kapcsolódó döntések meghozatalára
Összefoglaló:
Az előterjesztés Miskolc Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal működésével kapcsolatosan három döntési javaslatot tartalmaz, egyrészt a Hivatal Alapító Okiratának módosítására irányul, továbbá a kapcsolódó vagyonjogi döntés meghozatalát kéri, harmadrészt pedig javaslatot tartalmaz a Hivatal belső szervezeti tagozódásának módosítása tárgyában.
I. Miskolc Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Alapító Okiratának módosítása és kapcsolódó vagyonjogi döntés
A Polgármesteri Hivatal több éve külső vállalkozó közreműködésével látta el a Hivatal és az Önkormányzat iratkezelési feladatait, a központi irattár üzemeltetését. Az irattárban a selejtezési folyamatok megkezdését megelőzően 11.000 méter irattári anyag kezelésére került sor, jelenleg ez a szám 8.500 méterre csökkent. A Hivatal gazdaságossági, költséghatékonysági és racionális szempontok figyelembevételével úgy döntött, hogy a jövőben a központi irattárral kapcsolatos feladatokat, az említett iratok kezelését, selejtezését, egyéb az Iratkezelési Szabályzatban meghatározott feladatokat saját maga, saját munkavállalói közreműködésével kívánja ellátni. Az irattározási feladatok ellátásához két önkormányzati tulajdonban álló ingatlan, a 3518 Miskolc, Debreczeni Márton tér 1. szám alatti, valamint a 3531 Miskolc, Bársony János utca 29/A. szám alatti ingatlan Polgármesteri Hivatal részére közfeladat ellátása céljából, térítésmentesen, határozatlan időtartamra történő használatba adása, valamint annak telephelyként való feltüntetése szükséges a Polgármesteri Hivatal Alapító Okiratában. Az Alapító Okirat módosításának másik oka a kormányzati funkciókódok változása. A „041231 rövid időtartamú közfoglalkoztatás” kormányzati funkció kódját az alapító okiratból törölni kell a magyar Államkincstár intézkedésére tekintettel. Ezen túlmenően szükséges két új kormányzati funkció kód felvétele a Polgármesteri Hivatal Alapító Okiratába, melyek az „013210 Átfogó tervezési és statisztikai szolgáltatások”, valamint a „074011 Foglalkozás-egészségügyi alapellátás” funkció kódok.
II. Miskolc Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal belső szervezeti tagozódásának módosítása
Jelenleg a Polgármesteri Hivatalban a társaság- és intézményfelügyeleti feladatok több szervezeti egységben, szétszórtan helyezkednek el. A jelenlegi gazdasági helyzet, a szoros költségvetési gazdálkodás megköveteli, hogy az Önkormányzat sokkal hatékonyabban, operatívabb módon lássa el a közvetlen és közvetett tulajdonú önkormányzati gazdasági társaságok és intézmények társaság- és intézményfelügyeleti feladatait. Erre tekintettel indokolt, hogy egy szervezeti egységhez, a Városfejlesztési Főosztályhoz kerüljenek delegálásra a társaság- és intézményfelügyeleti feladatok, ezzel párhuzamosan az önkormányzati gazdasági társaságok és intézményeket érintő vagyongazdálkodási és vagyonfelügyeleti feladatok is ezen főosztályon kerülnének elhelyezésre. Javasolt a Városfejlesztési Főosztály szervezeti egységében önálló osztályként a Társaság- és Intézményfelügyeleti Osztály, azon belül pedig kerüljön elhelyezésre egy Társaság- Intézményfelügyeleti Csoport is. A Vagyongazdálkodási Osztály a két csoportjával, a Vagyonjogi Csoporttal és a Vagyonfelügyeleti Csoporttal kerüljön a jelenlegi Jogi, Igazgatási és Szervezési Főosztálytól áthelyezésre a Városfejlesztési Főosztály szervezeti egységébe. Fentieken túlmenően a Közgyűlés 2023. április 27. napján 65/2023. (IV.27.) számú határozatában döntött a közösségi közlekedés minőségének javítását célzó intézkedések bevezetéséről. A határozat rendelkezik arról, hogy az MVK Miskolc Városi Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság által ellátott és a nevezett határozatban felsorolt feladatokat Miskolc Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala fogja a jövőben ellátni. Ennek végrehajtása tekintetében jelen előterjesztés javaslatot tesz egy új szervezeti egység, a Közlekedésszervező Osztály létrehozatalára, szintén a Városfejlesztési Főosztály keretein belül.
A vonatkozó bizottságok támogatják az előterjesztést.
Molnár Péter (KDNP frakcióvezető) amikor létrejött a városházán egy közlekedésszervezési osztály, akkor aggályaik voltak a kormánypárti frakcióknak. Nem tudja, hogy az MVK felé történő kritika-e ez, ahogy abban sem biztos, hogy jobb lesz-e a helyzet, ha egy önkormányzati osztály koordinálja majd a folyamatot. Kérdezi a polgármestert, hogy a szakszervezetekkel való egyeztetések során sikerült-e eloszlatni azok kételyeit.
Badány Lajos alpolgármester válaszolt a kérdésekre: felhívja a figyelmet, napjaink közlekedési struktúrája túlmutat az MVK-n – ahonnan egyébként két fő kerül át a hivatalra. Emlékeztet az észak-déli villamos vonal kialakításának mérlegelésére, a tram trail lehetőségének átgondolására, valamin az avasi drótkötélpályára, amiről a döntés már megszületett. Emellett bővebben ismertette az új osztály munkáját, feladatait.
Molnár Péter (KDNP frakcióvezető) arra kíváncsi, az új osztály hány főből áll, és ki lesz a vezetője. Úgy véli, az osztály létrehozása egy önkritika: ezzel vallják be, hogy az MVK ügyét eddig rosszul menedzselte a városvezetés.
Ignácz Dávid jegyző reagált a hatáskörébe tartozó, felmerülő kérdésekre.
Veres Pálnak hivatalos ügyben kell eljárnia, átadja az ülés vezetését Varga Andrea alpolgármesternek.
A közgyűlésben szünetet rendelnek el, az ülés 13 órakor folytatódik a 12-es napirend tárgyalásával.
12. napirendi pont: Javaslat a Közgyűlés 2023. II. félévi munkatervének megállapítására
A napirendi pont összefoglalója:
Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2014. (XII.19.) önkormányzati rendelet kimondja, hogy a közgyűlés üléseit fél éves időszakra készült munkaterv szerint tartja. A munkaterv előkészítéséről a polgármester gondoskodik. A munkaterv elfogadásáról a Közgyűlés egyszerű többséggel dönt. A Rendelet szerint továbbá a munkaterv havi bontásban tartalmazza a napirendek tárgyát és előadóját, az előkészítésért felelős megjelölését, valamint az előzetes bizottsági állásfoglalás vagy véleményezés szükségességét.
A Rendeletben megállapított szempontok szerint a javaslatok havi bontásban összegzésre kerültek, amely alapján a 2023. szeptembertől decemberig terjedő időszakra vonatkozóan, a közgyűlés munkaterve a határozati javaslat mellékletét képezi.
A vonatkozó bizottságok támogatják az előterjesztést.
A napirend felett vitát nem tartottak.
A közgyűlés áttér a sürgősségi napirendi pontok tárgyalására.
13. napirendi pont: Javaslat nevelési-oktatási intézmény feladatainak ellátását szolgáló vagyonelemek tulajdonba adása tárgyában
A napirendi pont összefoglalása:
A Bársony János Általános Iskola fenntartója 2017. január 1. napjától a Miskolci Tankerületi Központ. Az Egri Főegyházmegye 2023. június 7-én kelt levelében tájékoztatta az Önkormányzatot arról, hogy az iskola 2023. szeptember 1-jétől a fenntartásába kerül, valamint bejelentette igényét az iskola köznevelési feladatainak ellátásához szükséges önkormányzati tulajdonú vagyonelemekre az 1997. évi CXXIV. törvény 11/A. § (1) bekezdése alapján.
A fentiekre tekintettel az előterjesztés javaslatot tesz az érintett vagyonelemeknek a Miskolci Tankerületi Központ vagyonkezeléséből történő visszavételére, és ezzel összefüggésben a Tankerülettel kötött vagyonkezelői szerződés módosítása. Javaslatot tesz továbbá az Önkormányzat tulajdonában álló, az iskolának helyet adó, Miskolc 22336/61 helyrajzi számon nyilvántartott, „kivett általános iskola” megnevezésű, 8551 m2 alapterületű, természetben a 3531 Miskolc, Bársony János utca 27/A. szám alatt található ingatlan, továbbá az ingatlanon található és annak rendeltetésszerű működéséhez, illetve az intézmény működtetéséhez szükséges ingóságok, eszközök, épülettartozékok és felszerelések az Egri Főegyházmegye számára történő tulajdonba adására.
A napirend felett vitát nem tartottak.
14. napirendi pont: Javaslat a "Pályázati kiírás a közösségi és gazdasági testvértelepülési programok és együttműködések támogatására" című pályázati felhívásra benyújtott "Miskolci és Kassai iskolák ádventi együttműködése" című pályázat benyújtásáról szóló tájékoztatás
A napirendi pont összefoglalása:
Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata 2022. májusában a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. által kiírt, „Pályázati kiírás a közösségi és gazdasági testvértelepülési programok és együttműködések támogatására” elnevezésű pályázati felhívás alprogramjára, a Magyar-magyar közösségi kapcsolatok támogatására pályázatot nyújtott be „Miskolci és kassai iskolák együttműködése” címmel. A pályázat 1.000.000 Ft-os támogatásban részesült. A pályázat keretében kulturális közösségi zenei programokat valósítottunk meg a kassai Základná Skola L’ Podjavorinskej 1. Iskola és a miskolci Symphonia Alapfokú Művészeti Iskola között. A projekt révén, az iskolák közötti cserelátogatás eredményeként erősítettük a két testvérváros oktatási-kulturális kapcsolatait és a jövőbeni együttműködéseket is erősebb alapokra helyeztük. Ezen előzmények után a Bethlen Gábor Alap 2023. évi „Nemzetpolitikai célú támogatások” előirányzata terhére, a „Pályázati kiírás a közösségi és gazdasági testvértelepülési programok és együttműködések támogatására” című pályázati felhívás „Magyar-magyar közösségi kapcsolatok támogatása” megnevezésű alprogramra is benyújtottuk pályázatunkat 2023. június 15-én „Miskolci és kassai iskolák ádventi együttműködése” címmel. A megpályázott összeg 1.000.000,- Ft.
A projektben a kassai és a miskolci oktatási intézmények közötti kapcsolatok szorosabbra fűzése, illetve további kulturális, oktatási és szociális kapcsolatok, projektek kialakítása érdekében két programot tervezünk:
1. 2023. ádventi időszakában 30 fős magyar delegáció utazik Kassára, egynapos látogatásra. A vendég és fogadó diákok együtt koncerten mutatják meg tudásukat, továbbá a két iskola tanárai, vezetése között személyes egyeztetések zajlanak.
2. 2023. ádventi időszakában a kassai Základná škola Ľ. Podjavorinskej 1. Iskola delegációja (diákok, tanárok, illetve az önkormányzat delegáltjai, szintén 30 fő) utazik Miskolcra.
A projekt Kassa és Miskolc testvérvárosi kapcsolatát erősítené, az anyaországi gyerekeknek pedig kapcsolódást jelentene a határainkon túli magyarok lakta településsel, erősítve ezzel magyarságtudatukat és történelmünk megismerését.
Kovács László (KDNP) örül annak, hogy erősödik a testvérvárosi iskolák kapcsolata. Sajnálja, hogy 2022-ben szegényesre sikerült az ádvent időszaka az árusok és a díszkivilágítás hiányában. Nem érti, miért iktatta ki a városgazda már december 27-én a bethlehemi jászólt tavaly a Szent István téren. Reméli, idén más lesz az ünnepre hangolódás módja Miskolcon. Támogatják a határt átívelő magyar-magyar kapcsolatokat.
Varga Andrea szintén bízik benne, hogy az önkormányzat idén már nem kerül olyan váratlan gazdasági helyzetbe, hogy dönteniük kell a díszkivilágítás és a működőképesség megtartása között.
Szarka Dénes (Velünk a Város) szerint fontos a határon túli iskolák között a kapcsolattartás. Aláhúzza: külső körülmények között került tavaly decemberben a város a működőképessége határára. Emlékeztet, az Avason először került ki közös adventi koszorú tavaly.
Bajusz Gábor (Fidesz) szerint a Bethlehemi jászól lebontásához nincs szükség energiára.
15. napirendi pont: Javaslat az Állomás utca kétirányúsításához kötődő ingatlanok és ingatlanrészek tulajdonjogának ingyenes átvételéhez kapcsolódó közgyűlési határozat módosítása tárgyában
A napirendi pont összefoglalása:
Az Állomás utca kétirányúsítása érdekében szükséges tulajdonviszonyok és telekhatárok rendezése érdekében Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése a 101/2022. (IX.29.) határozatával döntött a Magyar Állam tulajdonában lévő Miskolc 4266 és Miskolc 4183 hrsz.-ú ingatlanok meghatározott területe tulajdonjogának térítésmentes átvételéről. Az eredeti elképzelések szerinti vázrajz végrehajthatóságát feltételező várt jogszabályi környezet kialakulása (új ingatlan-nyilvántartási törvény hatályba lépése) elmaradt. A Magyar Közút vonatkozó kérelme alapján így szükségessé vált a tárgyi változási vázrajz módosítása, és ahhoz igazodóan a 101/2022. (IX.29.) határozat megfelelő tartalmú módosítása, melyre az előterjesztés tesz javaslatot.
Molnár Péter (KDNP frakcióvezető) elmondta, támogatni fogják a javaslatot, de kérdései voltak azzal kapcsolatban, hogy az előterjesztésben szereplő melyik útszakasz válik kétirányúvá.
Kovács László (KDNP) szerint nem derül ki az előterjesztésben szereplő térképvázlatból pontosan, melyik szakaszról van szó.
Az előterjesztést ismertető Kurcsicsné dr. Zobolyák Ida osztályvezető szerint a felüljáró alatti, a régi malom melletti kihajtó kétirányúsításáról van szó.
16. napirendi pont: Javaslat a Miskolc, Csengey Gusztáv utca 10. szám alatti ingatlan vagyonelemeinek hasznosítása tárgyában
A napirendi pont összefoglalása:
A Miskolc, Csengey Gusztáv utca 10. szám alatti ingatlan vagyonelemeinek térítésmentes használatba adásáról a Miskolci Közintézmény-működtető Központ részére 2023. július 1. napjától határozatlan időre. A Miskolci Közintézmény-működtető Központ a használatba adást követően köteles a KEM Zrt. részére a konyhai eszközök használatát biztosítani.
Molnár Péterben (KDNP frakcióvezető) felmerült, milyen a városvezetés és az épület viszonya. Emlékeztet, az előző városvezetés által megpályázott projektből újult meg az említett épület, valamint azt is elmondta, a legutóbbi önkormányzati választások során nagy volt a szándék az Ifiház bezárása ellen.
Varga Andrea alpolgármester elmondta, az Ifiház száz százalékos kihasználtsággal működik, nem tud jelenleg átköltözni az új, Csengey utcai épületbe. Hangsúlyozza, az első ütemét valósították meg egyelőre a felújításnak. Vannak tervek a funkcióbővítésre.
12. napirendi pont: Javaslat a Közgyűlés 2023. II. félévi munkatervének megállapítására
A napirendi pont összefoglalója:
Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2014. (XII.19.) önkormányzati rendelet kimondja, hogy a közgyűlés üléseit fél éves időszakra készült munkaterv szerint tartja. A munkaterv előkészítéséről a polgármester gondoskodik. A munkaterv elfogadásáról a Közgyűlés egyszerű többséggel dönt. A Rendelet szerint továbbá a munkaterv havi bontásban tartalmazza a napirendek tárgyát és előadóját, az előkészítésért felelős megjelölését, valamint az előzetes bizottsági állásfoglalás vagy véleményezés szükségességét.
A rendeletben megállapított szempontok szerint a javaslatok havi bontásban összegzésre kerültek, amely alapján a 2023. szeptembertől decemberig terjedő időszakra vonatkozóan, a közgyűlés munkaterve a határozati javaslat mellékletét képezi.
Az előterjesztést vizsgáló bizottságok támogatták az előterjesztést.
A napirend felett vitát nem tartottak.
A közgyűlés áttér a sürgősségi napirendi pontok tárgyalására.
13. napirendi pont: Javaslat nevelési-oktatási intézmény feladatainak ellátását szolgáló vagyonelemek tulajdonba adása tárgyában
A napirendi pont összefoglalása:
A Bársony János Általános Iskola fenntartója 2017. január 1. napjától a Miskolci Tankerületi Központ. Az Egri Főegyházmegye 2023. június 7-én kelt levelében tájékoztatta az Önkormányzatot arról, hogy az iskola 2023. szeptember 1-jétől a fenntartásába kerül, valamint bejelentette igényét az iskola köznevelési feladatainak ellátásához szükséges önkormányzati tulajdonú vagyonelemekre az 1997. évi CXXIV. törvény 11/A. § (1) bekezdése alapján.
A fentiekre tekintettel az előterjesztés javaslatot tesz az érintett vagyonelemeknek a Miskolci Tankerületi Központ vagyonkezeléséből történő visszavételére, és ezzel összefüggésben a Tankerülettel kötött vagyonkezelői szerződés módosítása. Javaslatot tesz továbbá az Önkormányzat tulajdonában álló, az iskolának helyet adó, Miskolc 22336/61 helyrajzi számon nyilvántartott, „kivett általános iskola” megnevezésű, 8551 m2 alapterületű, természetben a 3531 Miskolc, Bársony János utca 27/A. szám alatt található ingatlan, továbbá az ingatlanon található és annak rendeltetésszerű működéséhez, illetve az intézmény működtetéséhez szükséges ingóságok, eszközök, épülettartozékok és felszerelések az Egri Főegyházmegye számára történő tulajdonba adására.
A napirend felett vitát nem tartottak.
14. napirendi pont: Javaslat a "Pályázati kiírás a közösségi és gazdasági testvértelepülési programok és együttműködések támogatására" című pályázati felhívásra benyújtott "Miskolci és Kassai iskolák ádventi együttműködése" című pályázat benyújtásáról szóló tájékoztatás
A napirendi pont összefoglalása:
Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata 2022. májusában a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. által kiírt, „Pályázati kiírás a közösségi és gazdasági testvértelepülési programok és együttműködések támogatására” elnevezésű pályázati felhívás alprogramjára, a Magyar-magyar közösségi kapcsolatok támogatására pályázatot nyújtott be „Miskolci és kassai iskolák együttműködése” címmel. A pályázat 1.000.000 Ft-os támogatásban részesült. A pályázat keretében kulturális közösségi zenei programokat valósítottunk meg a kassai Základná Skola L’ Podjavorinskej 1. Iskola és a miskolci Symphonia Alapfokú Művészeti Iskola között. A projekt révén, az iskolák közötti cserelátogatás eredményeként erősítettük a két testvérváros oktatási-kulturális kapcsolatait és a jövőbeni együttműködéseket is erősebb alapokra helyeztük. Ezen előzmények után a Bethlen Gábor Alap 2023. évi „Nemzetpolitikai célú támogatások” előirányzata terhére, a „Pályázati kiírás a közösségi és gazdasági testvértelepülési programok és együttműködések támogatására” című pályázati felhívás „Magyar-magyar közösségi kapcsolatok támogatása” megnevezésű alprogramra is benyújtottuk pályázatunkat 2023. június 15-én „Miskolci és kassai iskolák ádventi együttműködése” címmel. A megpályázott összeg 1.000.000,- Ft.
A projektben a kassai és a miskolci oktatási intézmények közötti kapcsolatok szorosabbra fűzése, illetve további kulturális, oktatási és szociális kapcsolatok, projektek kialakítása érdekében két programot tervezünk:
1. 2023. ádventi időszakában 30 fős magyar delegáció utazik Kassára, egynapos látogatásra. A vendég és fogadó diákok együtt koncerten mutatják meg tudásukat, továbbá a két iskola tanárai, vezetése között személyes egyeztetések zajlanak.
2. 2023. ádventi időszakában a kassai Základná škola Ľ. Podjavorinskej 1. Iskola delegációja (diákok, tanárok, illetve az önkormányzat delegáltjai, szintén 30 fő) utazik Miskolcra.
A projekt Kassa és Miskolc testvérvárosi kapcsolatát erősítené, az anyaországi gyerekeknek pedig kapcsolódást jelentene a határainkon túli magyarok lakta településsel, erősítve ezzel magyarságtudatukat és történelmünk megismerését.
Vita a napirend fölött:
Kovács László (KDNP) örül annak, hogy erősödik a testvérvárosi iskolák kapcsolata. Sajnálja, hogy 2022-ben szegényesre sikerült az advent időszaka az árusok és a díszkivilágítás hiányában. Nem érti, miért iktatta ki a városgazda már december 27-én a betlehemi jászólt tavaly a Szent István téren. Reméli, idén más lesz az ünnepre hangolódás módja Miskolcon. Támogatják a határt átívelő magyar-magyar kapcsolatokat.
Varga Andrea alpolgármester szintén bízik benne, hogy az önkormányzat idén már nem kerül olyan váratlan gazdasági helyzetbe, hogy dönteniük kell a díszkivilágítás és a működőképesség megtartása között.
Szarka Dénes (Velünk a Város, Jobbik-Konzervatívok) frakcióvezető-helyettes szerint fontos a határon túli iskolák között a kapcsolattartás. Aláhúzta: külső körülmények miatt került tavaly decemberben a város a működőképessége határára. Emlékeztetett, az Avason először került ki közös adventi koszorú tavaly.
15. napirendi pont: Javaslat az Állomás utca kétirányúsításához kötődő ingatlanok és ingatlanrészek tulajdonjogának ingyenes átvételéhez kapcsolódó közgyűlési határozat módosítása tárgyában
A napirendi pont összefoglalása:
Az Állomás utca kétirányúsítása érdekében szükséges tulajdonviszonyok és telekhatárok rendezése érdekében Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése a 101/2022. (IX.29.) határozatával döntött a Magyar Állam tulajdonában lévő Miskolc 4266 és Miskolc 4183 hrsz.-ú ingatlanok meghatározott területe tulajdonjogának térítésmentes átvételéről. Az eredeti elképzelések szerinti vázrajz végrehajthatóságát feltételező várt jogszabályi környezet kialakulása (új ingatlan-nyilvántartási törvény hatályba lépése) elmaradt. A Magyar Közút vonatkozó kérelme alapján így szükségessé vált a tárgyi változási vázrajz módosítása, és ahhoz igazodóan a 101/2022. (IX.29.) határozat megfelelő tartalmú módosítása, melyre az előterjesztés tesz javaslatot.
Vita a napirend fölött:
Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető elmondta, támogatni fogják a javaslatot, de megkérdezte, hogy az előterjesztésben szereplő melyik útszakasz válik kétirányúvá.
Az előterjesztést ismertető Kurcsicsné Zobolyák Ida osztályvezető elmondta, a felüljáró alatti, a régi malom melletti kihajtó kétirányúsításáról van szó.
16. napirendi pont: Javaslat a Miskolc, Csengey Gusztáv utca 10. szám alatti ingatlan vagyonelemeinek hasznosítása tárgyában
A napirendi pont összefoglalása:
A Miskolc, Csengey Gusztáv utca 10. szám alatti ingatlan vagyonelemeinek térítésmentes használatba adásáról a Miskolci Közintézmény-működtető Központ részére 2023. július 1. napjától határozatlan időre. A Miskolci Közintézmény-működtető Központ a használatba adást követően köteles a KEM Zrt. részére a konyhai eszközök használatát biztosítani.
Vita a napirend fölött:
Molnár Péterben (KDNP) frakcióvezetőben felmerült, milyen a városvezetés és az épület viszonya. Emlékeztetett, az előző városvezetés által megpályázott projektből újult meg az említett épület, valamint azt is elmondta, a legutóbbi önkormányzati választások során nagy volt a szándék az Ifiház bezárása ellen.
Varga Andrea alpolgármester elmondta, az Ifiház száz százalékos kihasználtsággal működik, nem tud jelenleg átköltözni az új, Csengey utcai épületbe. Hangsúlyozza, az első ütemét valósították meg egyelőre a felújításnak. Vannak tervek a funkcióbővítésre.
17. napirendi pont: Javaslat egyes ingatlanokkal kapcsolatos vagyonjogi döntések meghozatalára
A napirendi pont összefoglalása:
Mezőkövesd és Mezőkeresztes külterületén elhelyezkedő volt szovjet katonai repülőtérben Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzatának 1/6-od tulajdoni rész értékesítésére kiírt pályázat eredménytelenül zárult. Az újabb értékesítés elindításához az időközben bekövetkezett telekalakítás, valamint az aktualizált értékbecslés alapján az új piaci érték miatt a korábbi döntés módosítása szükséges. Az előterjesztésben értékesítésre javasoljuk a Debreceni Márton tér 13. szám alatt lévő egykori kollégium jelenleg nagy rossz műszaki állapotban lévő épületét, az Iglói u. 10. szám alatt lévő lakóház és udvar ingatlanját. Továbbá az id. Rubik Ernő utcában lévő 11160/11. hrsz-ú ingatlanra vonatkozóan érkezett adásvételi, illetve bérbevételi kérelem is.
Vita a napirend fölött:
Gazdusné Pankucsi Katalin (Fidesz) kérdezi, meddig tartható fenn a mostani áthidaló állapot a tapolcai iskola gyermekétkeztetése kapcsán?
Varga Andrea alpolgármester elmondta, az iskola épületén belül fog megtörténni a megfelelő minőségi gyermekétkeztetés.
Ezt követően a Fidesz-KDNP előterjesztését tárgyalta a közgyűlés.
Nagy Ákos (Fidesz) frakcióvezető elmondta, megerősítést szeretnének a miskolciak részéről Magyarország békepártisága kapcsán. Az előterjesztés egy országgyűlési határozat megerősítéséről szól. Kéri, módosítás nélkül fogadja el a közgyűlés az előterjesztést.
Két módosító indítvány érkezett az előterjesztéshez.
Simon Gábor (Velünk a Város frakcióvezető) szerint összetett a kép. Úgy gondolja, a Velünk a Város és minden miskolci a béke pártján áll. Úgy véli azonban, egy folyamat része a mostani állapot. Elmondta, hogy 1994-ben Ukrajna atomhatalom volt. A nagyhatalmak megállapodtak: ha Ukrajna leszereli az atomarzenált, biztosítják őket arról, hogy a területi határaik a jövőben sérthetetlenek lesznek. Az aláírók között volt Oroszország is. Az ENSZ egyik alapokmányát is idézte. Leszögezte, a parlamenti határozat céljaival egyetért, de úgy véli, vannak benne valótlan állítások. Ezeket a módosítás révén kihúzzák. Javasolta, hogy a közgyűlés így hozzon saját határozatot, amelyben az önkormányzat kifejezi álláspontját a béke mellett. Elítélik Oroszország agresszióját, és elismerik Ukrajna jogát az önvédelemhez. A módosítás az inflációról is említést tesz, amit a kormány különutas politikájára vezetett vissza. A módosításokat kilenc pontba szedve ismertette.
Pakusza Zoltán (Mi Hazánk) is módosítót nyújtott be. Hangsúlyozta, Magyarországnak ki kell maradnia a háborúból. A módosító indítványa 8 ponton egészíti ki az országgyűlés által elfogadott békepárti határozatot. Leszögezte: az Ukrajnában folyó háború Oroszország és az USA háborúja. Úgy gondolja, az uniós szankciók nem oldják meg a kérdést. Felhívják a kormány figyelmét, hogy amíg az Ukrajna területén élő magyar kisebbség jogait semmibe veszik, addig ne nyújtsanak támogatást Ukrajnának.
Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető szerint a Simon Gábor által ismertetett történelmi háttérhez sok dolgot lehetne még hozzátenni. A frakciószövetség szándékát világosnak nevezte: aki az országgyűlési békepárti nyilatkozathoz csatlakozik, az békepárti, aki ezt szétszedi, az a háború pártján áll. Úgy véli, a határozat nem egy LEGO autó, amit szét lehet szedni, majd újra összerakni.
Erdei Sándor (Velünk a Város) szerint dicséretes a béke pártján állni. Furcsának tartja, hogy nyilatkoznia kell arról, hogy a béke mellett áll valaki. Úgy véli, a kormánypárt szerint, aki nem fideszes, az baloldali és háborúpárti.
„Önök békepártinak hazudják magukat úgy, hogy a legmélyebb ellenségképeket oltják bele a szavazóikba” – fogalmazott.
Emlékeztetett, Bencsik András nyíltan kijelentette: az oroszoknak drukkol.
Szarka Dénes (Velünk a Város, Jobbik-Konzervatívok) frakcióvezető-helyettes szerint vannak közös pontok, mégis eljutottunk oda, hogy a fideszesek hamis vonalat akarnak húzni magyar és magyar közé. Kérdezi, hogy lázító plakátkampányra kell-e költeni a közpénzt? Kérdezi, a háborúpárti politikusok megnevezése során hol marad a plakátokról Vlagyimir Putyin?
Hollósy András (KDNP) emlékeztetett, a Megyei Jogú Városok Szövetségének elnöke minden polgármestert kért, hogy csatlakozzanak az országgyűlés békepárti határozatához.
„Veres Pál polgármester is megkapta ezt a kérést, de sunyi módon hallgatott róla, most sincs itt a vita során” – mondta.
Nagy Ákos (Fidesz) frakcióvezető elmondta, nem kérnek kioktatást oroszbarátságból az ellenzéki pártoktól. Hangoztatta, elmondana egy pesti viccet, aminek a szereplője a Jobbik, ha nem lenne ilyen komoly a helyzet, majd ismertette a viccet.
Pakusza Zoltán (Mi Hazánk) a két magyar politikai tömb az Európai Parlamentben támogatott döntéseit kritizálta.
Fodor Zoltán (Velünk a Város) kijelentette, a polgármester egy delegációt fogad, amiatt kellett elmennie. Felháborítja Hollósy András azon szavai, hogy Veres Pál „sunyi módon most sincs itt”.
Mokrai Mihály (Velünk a Város, DK) megszólítva érezte magát a háborús infláció kapcsán. Úgy vélte, az inflációt nem a háború, hanem a kormány kampánya során történő túlköltekezése okozta. Emlékeztetett, minden emberélet számít. Elmondta, többféle megközelítés lehet, de béke csak egy van. Azt gondolja, minden, ami azon túl van, hogy nem ölnek embereket, az már részletkérdés.
Hollósy András (KDNP) emlékeztetett, Veres Pált nem azért nevezte „sunyinak”, mert elment, hanem mert nem reagált az említett levélre.
Szarka Dénes (Velünk a Város, Jobbik-Konzervatívok) frakcióvezető-helyettes Orbán Viktor korábbi kijelentését idézte: „Nyugatról jön a szabadság, keletről a szolgaság”. Hamis határvonalnak érzi azt, amit a Fidesz próbál húzni: mindenki a béke pártján van. Károsnak tartja, ha háborúpártinak állítanak be embereket.
Fodor Zoltán (Velünk a Város) kéri a szó szerinti idézését Hollósy András felszólalásának.
Kovács László (KDNP) Nem kívánja minősíteni a baloldali megnyilvánulásokat. A katonákat áldozatnak érzi, legyen magyar, szovjet, ukrán, vagy akár német. Kijelentette: sajnos két különböző Magyarországon élnek a baloldali politikusokkal. A Mi Hazánk módosításával érzelmileg egyetértett, de azt nemzetközi kompetenciának véli.
Simon Gábor (Velünk a Város, MSZP) frakcióvezető reméli, sok miskolci figyeli a közgyűlés munkáját, de aki így tesz, félő, hogy nem érti, min megy a vita, hiszen a fideszes politikusok arról beszélnek, amiben egyetért a két oldal. Kihagyják azt, ami miatt a módosítások megszülettek. Ez a két pont Simon Gábor szerint, hogy a Fidesz kijelenti, háborús infláció van, és mindenért a brüsszeli szankciók okolhatók. Emlékeztetett, a fideszes politikusok megszavazták a szankciókat, majd itthon azt mondják, mindenért a szankciók okolhatók. Kiemelte: ez a két pont, amiben nem ért egyet a városvezetés a Fidesz-KDNP politikusaival.
Szarka Dénes (Velünk a Város, Jobbik-Konzervatívok) frakcióvezető-helyettes aláhúzta, tiszteletben tartja a háború áldozatainak emlékét.
Szilágyi Szabolcs (Velünk a Város, DK) szerint a fideszes „béketábor” kommunikációjában az oroszok hibáztatása elmarad, ehelyett Brüsszelt „ekézik”. Emlékeztetett: Orbán Viktor 2010 előtt azt mondta, „nem engedhetjük, hogy Magyarország a Gazprom legvidámabb barakkja legyen”.
Pakusza Zoltán (Mi hazánk) szerint a szankciós politikában is egyetért a „balliberális oldal” a Fidesszel.
Nagy Ákos (Fidesz) frakcióvezető kérte, hogy Szilágyi Szabolcs olvassa el a határozatot, ami az orosz agressziót elítéli szerinte. Úgy véli, a szankciók miatt nőtt az energiaár.
Veres Pál a vitát lezárta, majd elmondta: Miskolc ad otthont a Magyar Radiológiai Társulat és a Magyar Radiológusok Egyesülete közös konferenciájának, ezt nyitotta meg, ezért szakította meg a jelenlétét a közgyűlésen. Úgy érzi, elég lett volna annyit kérni, hogy a közgyűlés fogadja el: Miskolc a béke pártján áll.
A grémium minden napirendi pontot megszavazott. A Fidesz beadványához csatolt módosító indítványokról is döntés született: a Mi Hazánk módosító indítványát a testület elutasította, Pakusza Zoltán és Kopcsó Gábor mellett a városvezető frakcióból Badány Lajos és Erdei Sándor szavazott mellette.
A Velünk a Város módosító indítványát 16 igen szavazat mellett elfogadta a testület.
A módosítóval kiegészített napirendi pontot elsőre nem szavazta meg a közgyűlés. A fideszes politikusok nemet nyomtak a békepárti határozat módosított verziójára. Pakusza Zoltán mellett a Velünk a Város frakcióból Simon Gábor, Bartha György, Bazin Levente, Fodor Zoltán és Révész Péter tartózkodott.
A szavazást Veres Pál megismételtette, nyomatékosítva, hogy a módosítóval kiegészített előterjesztésről döntenek. A Fidesz-KDNP politikusai nem szavaztak, Pakusza Zoltán tartózkodott, így 15 igen mellett megszavazták a határozatot.
A tárgyalt indítványok között egyebek mellett szerepel az MVK Zrt. 2022-es közszolgáltatási tevékenységéről készült éves közszolgáltatói jelentés és a szintén tavalyi éves pénzügyi ellentételezés összegének elfogadása.
Továbbá: javaslatot terjesztettek be civil szervezetek számára ingatlanok használatának biztosítására, illetve a Csengey Gusztáv utca 10. szám alatti ingatlan vagyonelemeinek hasznosítása tárgyában is.
És különböző közterületek elnevezésére tett javaslatokat is elbírálnak majd a képviselők.
Két napirendi pontot a Fidesz-KDNP frakció képviselői is előterjesztettek, ezek egyike indítványozza egy rendkívüli ülés összehívását az orosz-ukrán háború egyéves évfordulójáról szóló békepárti országgyűlési határozathoz való csatlakozás miatt.
A napirendi pontokról bővebben ITT olvashatnak.