Miskolc polgármestere évértékelő beszédében emlékeztetett, egy éve ugyanitt a Művészetek Háza színpadán mondta el, hogyan látja a város jövőjét, hogyan látja az új városvezetés előtt álló feladatokat, nehézségeket, és ezek alapján fogalmazott meg célokat. Akkor azt mondta a miskolciaknak: „mostantól miénk a felelősség és a kötelesség tenni Miskolcért.”
A városvezető egy esztendővel később úgy látja, hogy máris sok minden változott, átalakult, formálódott Miskolcon, és egy nagyon mozgalmas, sok feladattal és munkával teli év van mögöttük.
– De egy dolog biztosan nem változott: Felemelő érzés a jó oldalon állni, felemelő érzés nap, mint nap Miskolcért tenni. Egy éve azt vállaltuk, hogy a következő öt évben kihozzuk Miskolcból a legtöbbet, kihozzuk városunkból, amire képes. Egy éve itt mondtam el, hogy a következő időszak sürgető feladatait, legfontosabb tennivalóit a Bükk Városa Program összegzi, ez lesz a sorvezetőnk, ez lesz a vezérfonalunk, ez lesz a Bibliánk. Ebben egy öt éves útvonalat jelöltünk ki Miskolc számára. Az út első szakaszát tettük meg, de a nyolcvan százaléka még hátra van – fogalmazott Tóth-Szántai József, aki ezután számba vette a már eddig elvégzett munkát, amely nem kevés.
A polgármester szerint az öt éves ciklus első esztendeje egy maratonfutás volt, néhány sprinttel is megtűzdelve, amit a Bükk városában stílszerűen gyakran hegymenetben kellett teljesíteniük.
– Egy éve arról beszéltem, a Bükk és Miskolc évezredek óta gondoskodik rólunk miskolciakról és most ugyanazt várja el tőlünk. A gondoskodást. És mi el is kezdtük a gondoskodást, mert közterületeink állapota gyors és hatékony beavatkozást igényelt. Egy éve elmondtam, hogy a pénz hiánya ugyan lehet magyarázat, de nem lehet többé mentség a rendetlenségre. A köztereinket folyamatosan takarítani kell, mert egy elhanyagolt város szomorú, egy elhanyagolt város lehangoló és egy elhanyagolt város rövid úton élhetetlen lesz, bármennyi pénzt is fordít csillogó fejlesztésekre. Éppen ezért az elmúlt évben a gondoskodást egy alapos nagytakarítással kezdtük – idézte fel a hónapokig tartó, majd ismétlődő várostakarítási akciókat.
Rámutatott, az önkormányzat folyamatosan ügyel és törekszik a rendre, ennek fenntartása azonban csak közösen megy, többet tesz érte a városháza, de többet várnak el a miskolciaktól is. Az üzlettulajdonosoktól, vendéglátóktól, rendezvényszervezőktől és a miskolci emberektől. A polgármester azt szeretné elérni, hogy mindenki ügyeljen a városunk tisztaságára.
Tóth-Szántai József hangsúlyozta, a környezetünk takarításán túl kiemelt feladatként kezelték a közrend helyreállítását is, amelyért azonnal, már tavaly októberben cselekedni kezdtek.
– Egy éve itt álltam és azt mondtam, hogy ez így nem maradhat tovább. Az nem lehet, az nem járja, hogy ha már a miskolciak sem érzik magukat biztonságban a saját városukban, tehetetlennek érzik magukat a már fényes nappal is az utcán őgyelgő, másokat zaklató és fenyegető, garázda elemekkel szemben. Pedig minket, miskolciakat más fából faragtak, de ez már minden határon túlment. Ugyanis ott tartottunk egy évvel ezelőtt, hogy a probléma már a gyermekeket nevelő családoknál is fokozottan jelentkezett. Nem volt mire várni, ezért cselekedtünk – mondta, majd beszélt az átalakuló Miskolci Önkormányzati Rendészetről, az újra bevezetett járat sheriff rendszerről a buszokon és a villamosokon. Megítélése szerint nem is kellett sokat várni az eredményekre, javultak a statisztikák és a lakosok biztonságérzete is.
Ígérte: folytatják a rendészet fejlesztését, kiterjesztik a seriff rendszert, jönnek a körzeti seriffek is, mert ez a miskolciak érdeke. A rend és a biztonság mindennek az alapja. A rend nem lehet pénzkérdés, mert rend nélkül nincs gazdaság, nincs turizmus, nincs kultúra, nincsenek nyugodt hétköznapok.
– Ezért kaptak tőlünk hat új autót a polgárőrök, ezért létesítettünk közbiztonsági pontot Lyukóban, ezért lesz rendőrőrs az Újgyőri főtéren. A Bükk Városa program ugyanis nemcsak utakat, zöldterületeket vagy ipari beruházásokat jelent, hanem egy olyan várost épít, amelyben rend van, szabály van, felelősség van. Ez közös felelősség – a miénk, mint városvezetésé, a rendőröké, a közterület-felügyelőké, de minden miskolcié is. Miskolcon ugyanis rendnek kell lennie, mert itt mi egy közösséget építünk. És egy közösség csak ott tud erős lenni, ahol meg is tudja magát védeni. Megvédi a közösségi tereit, megvédi a szokásait, az értékeit, megvédi az időseit, a gyermekeit, és nem hagyja, hogy mások önzése vagy törvényszegése tönkretegye a közös jövőnket. A rend tehát nem korlát, hanem keret, ami lehetővé teszi, hogy biztonságban, nyugalomban és szabadon éljünk - fogalmazott.
Az építkezés, a fel- és megújítás is beindult a városban. Folyamatban van Miskolc történetének legnagyobb újraaszfaltozási programja. Az úthálózat olyan rossz állapotban van, hogy a további kátyúzások és időszakos javítgatások gyakorlata már nem folytatható. A toldozás-foldozás és „folt hátán folt” gyakorlata helyett vennünk kell egy nagy levegőt: teljes burkolatcserére van szükség.
– Ezért ütemezett, több éves újra-aszfaltozási programot indítunk. Egy ilyen program esetében ugyanis több tényezőt is figyelembe kell venni - a pénzen túl természetesen:
Először, a munkát mindig lentről felfelé haladva kell elvégeznünk, vagyis előbb a közművek, és utána jön ami felette van. Ha nem így tennénk – elnézve a folyamatos csőtöréseket és ismerve a hálózatok állapotát – a friss burkolatok nem sokáig maradnának meg.
Másodszor, az önkormányzat közpénzt tud útfejlesztésre fordítani. A közpénzt pedig szabályosan kell elkölteni. Az eljárási szabályok sokszor rendkívüli mértékben megnyújtanak még egy jól előkészített beruházást is.
Harmadszor, fontos a sorrend. Ott kell kezdenünk, ahol a legfontosabb, vagy ahol lehetséges, nem tudunk mindent azonnal, mindenhol megtenni. Ütemezetten kell haladnunk – vázolta fel a polgármester.
Rámutatott, számos helyen elindultak a munkálatok, van ahol már be is fejeződtek, illetve jelenleg is folyamatban vannak, például egy jelentős közműcsere az Avason, amit majd egy teljes aszfaltozás követ. A városban jelenleg is egy több mint három milliárd forintos újraaszfaltozási beruházás zajlik. A TOP plusz pályázatos forrásainak jelentős részét szintén útfelújításra, újraaszfaltozásra fordítják majd. A lehetséges források harmadát közvetlenül útfejlesztésre fordítják, de más fontos dolguk is van. Kell a Szinva Zöld folyosó, kell a Főtér, kell a Népkert, fejleszteni kell az Újgyőri főteret, kellenek játszóterek és még sok-sok minden más is.
Megemlítette a Lázár János miniszter által a kampányban megígért „csekket” is. Felhívta a figyelmet, hogy a kormány nevében tett ígéretet be fogják váltani, de ezt a bizonyos szimbolikus „csekket” nem egy pénzes zsák formájában kell elképzelni, hanem úgy, hogy a kormányzat nyitott az együttműködésre, támogatásra, finanszírozásra, amit Miskolc minden szükséges eszközzel ki is használ majd.
– Mi azért vagyunk, hogy ezeket a forrásokat a kormányzattól megszerezzük, a kormány nevében pedig miniszter úr azt vállalta, hogy ezeket meg is kapjuk. Ennyit jelent a csekk a gyakorlatban. Éppen ezért az aszfaltozás forrásának további részét a kormánynál kell keresnünk és meg is fogjuk találni. Hamarosan Magyarország Kormánya elé kerül az ágazati beruházási tervekről szóló beruházási keretprogram. Ez az a kormányhatározat tervezet, amelynek korábbi változataiban szerepelt a Tiszai Pályaudvar környékének rendezése és az Y-Híd folytatása egészen az Auchanig. A múlt héten arról kaptam tájékoztatást, hogy a végleges tervezetbe a teljes Bükk Városa Program is bekerült, útfelújítással, város- és gazdaságfejlesztési elemekkel és minden mással, amiről egy éve beszéltem és amiről ma is beszélek. Az elmúlt egy évben, a Bükk Városa Program összes elemét folyamatosan egyeztettük az összes érintett minisztériummal, ennek a munkának az eredménye ez – jelentette be Tóth-Szántai József.
Beszéde további részében ismertette többek között a közösségi közlekedés átszervezését Miskolcon, amely nem egyszerű feladat, hiszen a város tömegközlekedése évtizedes problémákat cipel magával, sokszor millió kilométereket futott buszok hátán. Pénzügyi és menetrendi problémákat, munkaerő és műszaki problémákat egyaránt. Évtizedek alatt összejött egy jó nagy kupac probléma, amelyek megoldásához hozzáfogtak és folyamatosan dolgoznak rajta az MVK szakembereivel.
Megemlítette azt, hogy a családokat segítve ingyenessé tették 14 éves kor alatt az utazást a buszokon és a villamosokon, mi több, a kutyák számára sem kell már jegyet váltani. A menetrendet pedig igyekszenek az utazóközönség valós igényeihez hangolni. Ami nem mindig a szaktudáson és a pénzen múlik. Kell például elegendő jármű és kellő számú járművezető is hozzá.
– Az elmúlt tizenkét hónapban azon dolgoztunk, hogy bővítsük autóbuszflottánkat. Összesen tizenkét elektromos busz szállítására szerződtünk le a mai napig és rendeltük meg, de látni kell, hogy ahogy az új autóknál, az autóbuszoknál is van gyártási idő. Sőt, még hosszabb is. A négy csuklós és nyolc szóló busz jövő év első felében érkezik, ezek üzembeállításával már számottevő javulás várható. Itt nem állunk meg; további negyven busz beszerzésére készültünk fel, amint megnyílnak a források, szinte azonnal tudunk pályázni. A közösségi közlekedés jövője Miskolc jövője is. Ezért fontos feladatunk az MVK hosszú évek alatt felhalmozott adósságának rendezése. A Bükk Városa Program keretében lépésről lépésre felszabadítjuk a közlekedés fejlesztésének lehetőségeit, hogy stabil alapokra építhessük a jövőt. De itt nem állunk meg. Az elektromos buszflotta bővítése mellett Miskolc úttörő szerepre készül: a városok között az elsők között szeretnénk hidrogénbuszokat indítani. Az elektromos buszok üzembe beállítása ma gyorsabb és kézenfekvőbb, ezért rövid távon arra összpontosítunk, hogy mielőbb elég korszerű jármű álljon forgalomba. Ugyanakkor a cél ennél több: olyan közösségi közlekedést építünk, amely nemcsak ma, hanem évtizedek múlva is tiszta, kényelmes és fenntartható alternatívát jelent minden miskolcinak – szögezte le a polgármester.
Szólt a városüzemeltetésről
– A város üzemeltetése az a terület, amelyet a legtöbb kritika ért eddig szinte minden ciklusban. A tavaszi és őszi nagytakarítások rövid sprintek voltak, hoztak is látható eredményeket, azonban ha a mindennapokban is karbantartott, tiszta városban szeretnénk élni, az mindennapos munkát jelent - az a maraton. Tudjuk: a városüzemeltetők akkor végzik jól a dolgukat, ha észre sem vesszük őket, mindent rendben, működőképesen tartanak, fel sem merülnek problémák. De ez utópia. Éppen ezért olyat, hogy soha többé nem lesz probléma, én nem ígérek és ilyet nem is vállalhat senki. Egy éve viszont azt ígértem, hogy lakosságirányított városüzemeltetést teremtünk a Bükk városában. Azt akarjuk elérni, hogy a hivatalok az embereket szolgálják, azt akarjuk, hogy Miskolc valóban és ténylegesen szolgálja a polgárait. Csendben és észrevétlenül. Éppen ezért készült el a Miskolc városi app, hogy egyetlen applikáción keresztül tudjunk hozzáférni a legtöbb városi szolgáltatáshoz. Ez az applikáció lesz a kapocs, a híd és az iránytű Miskolc és a miskolciak között - ismertette.
Miskolc belép a mesterséges intelligencia korába
Miskolc deklaráltan a mesterséges intelligencia hazai mintavárosa lesz, Acélvárosból élhető okosváros, ahol a mesterséges intelligencia a gazdaságot, a szolgáltatásokat, a közösséget egyaránt támogatja – egy valódi, élő, működő mintaprojekt keretében. Miskolc városának kezdeményezésére – a Gábor Dénes Egyetemmel, valamint több hazai és határon túli önkormányzattal és szakmai partnerrel együttműködésben – hivatalosan is megalakult az UrbanTech Platform. Ez az új szövetség a városi innováció, a mesterséges intelligencia, a digitalizáció és az adatvezérelt közszolgáltatások terén teremt közös keretet.
– Célunk, hogy a városok – méretüktől függetlenül – hozzáférjenek a legkorszerűbb technológiákhoz, tudásbázishoz és gyakorlati megoldásokhoz. Olyan eszközökhöz, amelyek élhetőbbé, hatékonyabbá és fenntarthatóbbá teszik a mindennapokat. Ez az első olyan együttműködés, amely a napokban megjelent, megújított mesterséges intelligencia nemzeti stratégiát a városi környezet nyelvére fordítja le, és kísérleti terepet biztosít a technológiai és társadalmi innovációknak. Miskolcon elindul egy pilot projekt is, amelynek részleteit még az idén megismerhetik majd a miskolciak – ezt egy kivetített avatártól tudtuk meg, majd újra a polgármester vette át a szót élőben.
Elmondta, személy szerint az elmúlt évben nagyon sok időt töltött az utcán, gyakran gyalog járva be munkahelyére a városházára. Közben sokszáz miskolcival találkozott a reggeli és esti gyaloglásokon, és ez a közvetlen kapcsolat a valóság megismerésének talán legjobb módja. Számtalan probléma, kérdés, történet és sors került elé ezeken a reggeleken, olyanok, amiket el sem tudott képzelni korábban.
– Sok kérdés, probléma, javaslat, kérés fogalmazódott meg ezen találkozások alkalmával, amikre nem is számítottam. Ahogy eddig is, ezután is sokat leszek az utcán, Önök között, köztetek, mert látom, érzem és tudom, hogy az emberi kapcsolatnál, az emberi viszonynál nincs fontosabb, értékesebb és őszintébb. A miskolciak számíthatnak rám. Ebben is – ígérte.
Erős Miskolc – erős gazdaság
– Egy évvel ezelőtt Önök előtt mondtam: az INPARK területét is be kell vonnunk a gazdaságfejlesztésbe. Akkor még egy évek óta üresen álló fejlesztési területről beszéltem – ma pedig, aki járt a Déli Ipari Parkban, láthatta, hogy kinőtt a földből egy ipari csarnok. A HALMS beruházása úgy megindult, hogy a tervek szerint már jövőre üzemszerű működés kezdődhet. Miskolc gazdasági szerkezetében még mindig meghatározó a fémipar. A HALMS új üzeme immár a második alumíniumöntészeti beruházás a városban – és ezzel közvetlen kapcsolatot teremt a világ leginnovatívabb autómárkáival. Tesla, BMW, Volvo, Mercedes – mostantól ezeken a neveken keresztül is ott lesz Miskolc a térképen – ismertette, majd kitért arra is, hogy miközben a Bosch két németországi gyárát bezárja, Miskolcon tovább fejleszti a termelését. A polgármester méltatta a helyi kis- és középvállalkozások erőfeszítéseit is.
Meg kell tartani a fiatalokat
Tóth-Szántai József szerint, egyetlen esélyünk, ha nem akarunk tovább csökkenni és tovább fogyni, ha a városban tartjuk a miskolci fiatalokat. Minden áron. Ez a gondolat kell, hogy lebegjen a szemünk előtt minden cselekedetünkkor, minden döntésünkkor. Ez a gondolat álljon a gazdaságfejlesztésünk középpontjában, ha azt akarjuk, hogy magához térjen a város – mutatott rá.
Hozzátette, a városok versenye ugyanis egy nehéz küzdelem, minden vármegyeszékhely arra törekszik, hogy munkahelyekkel, lakhatással és élhető városi környezettel tartsa meg lakóit és csábítsa a betelepülőket. Amelyik város a jobb ajánlatot teszi, az a város lesz a sikeresebb; és lehetőségeiben Miskolc biztosan listavezető.
– Olyan gazdaságot kell tehát teremtenünk, amely hosszabb távon is kiállja az idő próbáját. Olyan gazdaságot kell alkotnunk, amely stabil alapja a város működésének, mert olyan Miskolcot kell teremtenünk, ahol a fiataljaink itt akarnak élni. Olyan világot kell létrehoznunk magunk körül, ami vonzó, ami biztonságos, ami szerethető és szabad. Olyan Miskolcot kell építenünk, amely magában hordozza a jövőt. Ez a feladat. Nem több és nem kevesebb – vallja a polgármester.
A több mint egyórás évértékelő beszédében ezeken túl még számos fontos témát érintett, egyebek mellett az új iparterületeket, a DAM területének hasznosítását, amely a város „vastartaléka”, a geotermikus energia felhasználását a városi távhő hálózatban, vagy a napenergiát, továbbá foglalkozott a hidrogéngazdasággal és a hidrogéntermeléssel, beleértve a tervezett hidrogénbusz flottát.
Beszélt a miskolci vízhálózat korszerűsítéséről, a városfejlesztésben követett új szemléletről és a forrásokról valamint a TOP Plusz pályázati pénzek felhasználásáról. Határidőre beadtak 34 városi projektet, amiből 32 városi projekt támogatási szerződését alá is írták, kettőnél konzorciumi partnereik aláírását várják.
Szólt a miskolciakat foglalkoztató kötélpályáról is, amely óriási előrelépés lehet a belváros és az Avas kapcsolatában, a város tömegközlekedési hálózatának részeként. Karnyújtásnyira vagyunk attól, hogy megkezdődjön végre a volt Avas-szálló, korábban Korona szálló, a későbbi Kossuth Mozi épületének felújítása - emlékeztetett.
Kiemelte, Miskolc tesz a klímaváltozás negatív hatásainak kivédéséért is, vigyáz a vizére, a környezetére, a Bükkre. Amely egyszerre az életünk tere, záloga és turisztikai erőforrásunk is.
Tóth-Szántai József szerint Miskolc a fesztiválok és turisztikai attrakciók városa, ahol szinte mindig történik valami. Fel is sorolt számos rendezvényt, a helyi érdekességektől, mint a Borangolás a nemzetközi fesztiválokig.
Nem kerülte el a Barlangfürdő esetét sem, rámutatva, hogy az első pillanattól kezdve óvatos volt a témában, mert már az első vizsgálatok után világosan látszott, nem egyszerű feladatot kaptak a nyakukba. Ahol nincs lehetőség félmegoldásokra, mert egy termál- és barlangi közegben a legkisebb hiba is komoly kockázat.
Előre tekintve arról beszélt, hogy az idei Advent a belváros mellett Tapolcára fókuszál, ide szervezik a programok egy részét, annak érdekében, hogy segíthessék a tapolcai vállalkozásokat a Barlangfürdő jövő évi újranyitása előtt is. Ugyanilyen fontos pont a Diósgyőri vár újranyitása, amely szintén embert próbáló feladat.
Addig is amíg elkészülnek végre a legtöbb látogatót vonzó látványosságaink, mint a vár vagy a Barlangfürdő, a polgármester azt ajánlja, hogy legyünk büszkék Miskolcra és ezt mondjuk el mindenkinek, tudassuk mindenkivel, milyen értékes, izgalmas, kalandos és szép város a Bükk városa. Mert ahhoz, hogy ismertek legyünk, sok tennivaló vár ránk a rendezvényeink tervezése, szervezése és reklámozása területén is.
Végezetül leszögezte, két Miskolc nincs. Miskolc csak egy van. Ki kell hát tűznünk azokat az alapértékekeket, amikből nem engedünk. Ezek a rend és biztonság, mert ez mindennek az alapja, a környezet- és klímavédelem, mert ez a jövő záloga, a gazdaság és környezet egyensúlya, mert a máért nem adhajtjuk el a holnapot, a tisztelet, tolerancia és türelem, mert ez a szabadság és a béke garanciája, és a gondoskodás, mert ami érték, azt őriznünk kell. Várost, embert, közösséget.
– Én igyekszem nap, mint nap ezek mentén és ezekért dolgozni. Ezek mentén és ezekért hozom a döntéseimet. Ezek mentén és ezekért vállaltam el egy éve Miskolc vezetését. Ezekből nem fogok engedni, akárhányszor is korholnak érte. Ezekből nem fogok engedni, akárhány kritikát és támadást kapok is, mert tudom, hogy ezek a minimumok, amik nélkül nem lehet sikeres város Miskolc – mondta évértékelőjében Tóth-Szántai József polgármester.