A leggyakoribb, B kategóriás gépjárművezetői engedély megszerzésének ára korábban sem volt alacsony, de egy kisebb nadrágszíj meghúzással a legtöbb család megengedhette magának, hogy kirepülő gyermekét, ha saját autóval nem is, de már vezetésre feljogosítva bocsássa a nagybetűs, önálló életbe.
Ebben az évben azonban minden korábbinál nagyobb áremelkedés ment végbe, és a költség elérte a lélektani határt, félmillió forintot! Már ha minden jól megy, és nincs szükség több pótvizsgára és gyakorlati órára. Az okokat keresve iparági forrásainktól megtudtuk, hogy számos negatívum együttes hatásáról van szó. Előbb jött a Covid-járvány, amely alatt egy ideig nem volt gyakorlati oktatás, ezért nagyon „feltorlódott a sor”, ugyanannyi oktatóra sokkal többen vártak. Aztán berobbantak a háború miatt kivetett szankciók az üzemanyagárakban is, végül az addig működő, rendkívül kedvezményes adózási formát a katát törölte el a kormány, amely megnövelte a többségében egyéni vállalkozóként dolgozó oktatók költségeit. Következmény: drasztikusan emelkedő óradíjak az autósiskolákban.
Jelenleg a fővárosban és a nyugati országrészben 8–12 ezer forint között kell fizetni egy 50 perces vezetésért, az ország középső részén 8–9 ezer forint körül, míg Észak- és Kelet-Magyarországon 6–8 ezret kérhetnek el a tanulóvezetőktől. Régiónkban tehát még csak alulról közelít a költség az ötszázezer forinthoz, de ez örömet nem okoz, mert közvetlen összefüggés van a némiképp alacsonyabb árak és a jelentősen alacsonyabb jövedelmek között.
Jogosítvány azonban kell. Ma már - kis túlzással - létszükséglet, és ha most érzékelhető is egy kisebb visszaesés a jelentkezők számában, az emberek, családok össze fogják szedni a rávalót, mint mindig – jósolták a megkérdezett szakemberek.
(Címlapkép forrása: vezess.hu)