Ugrás a tartalomra

Miskolc motorja a Bosch

minap.hu
Utoljára módosítva
2021. július 02. péntek 14:15
Egy milliárd forintos összköltségvetésű kutatás-fejlesztési konzorciumi projektet zárt a napokban a miskolci Robert Bosch Energy and Body Systems Kft. Erről, és a vállalatcsoport miskolci szerepvállalásáról beszélgettünk a cég gazdasági ügyvezető-igazgatójával, dr. Frank-Stephan Kupferrel (Támogatott tartalom.)

- A vállalat a térség egyik kiemelkedő munkáltatója, a Robert Bosch Energy and Body Systems Kft. 2700 munkatársat foglalkoztat Miskolcon. Mi a vállalat sikerének titka?

- A Bosch csoport kiemelt stratégiai helyszínként tekint Miskolcra, 2003 óta vagyunk jelen a városban. Alapvetően járműipari alkatrészek és elektromos hajtások gyártásával foglalkozunk. A klímaberendezésektől a villamosmotorokon át újabb és újabb termékekkel bővül a gyár portfóliója. A Miskolcon gyártott alkatrészeket meghatározó autóipari cégeknek szállítjuk. Az autóipari komponensek mellett a gyár fontos terméke az eBike-meghajtás is, egy rendkívül fejlett és intelligens erőrásegítés-rendszert alkalmazó motoregység. 2020 januárjától az eBike-gyártás a megnövekedett volumennek köszönhetően mint önálló üzletág van jelen a vállalatunknál.

A miskolci Robert Bosch Energy and Body Systems Kft.-nél magas hozzáadott értékű tevékenységeket, például kutatás-fejlesztést, tesztelést, beszállítófejlesztést is végzünk. Vállalatunk az elmúlt években több kapacitásnövelő, valamint kutatás-fejlesztési és innovációs projektet valósított meg, továbbá nagy hangsúlyt helyezünk munkavállalóink képzésére és kompetenciafejlesztésére is. A jövőnk záloga a folyamatos fejlesztés. Ezért kiemelt jelentőséggel bírnak az olyan kutatás-fejlesztési projektek, amelyekkel technológiáinkat jobbá és hatékonyabbá tehetjük, hogy azok ne csak a jelen, hanem a jövő elvárásainak is megfeleljenek. Ehhez járul hozzá mind a 2700 elkötelezett és lelkes munkatársunk, akik velünk tartanak a fejlődésben. Velük együtt írjuk a gyár sikeres jövőjét. Ahogy a mottónk is szól: Bosch – Miskolc motorja.

- Most fejeztek be egy kutatás-fejlesztési projektet. Miről szólt ez?

- Nemrég zárult le a GINOP-2.2.1-15-2017-00090 számú projekt, ahol a Robert Bosch Energy and Body Systems Kft. fejlesztői szorosan együttműködtek a Miskolci Egyetemmel és a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft.-vel. A sikeres kutatás-fejlesztési projektünknek köszönhetően olyan új gyártási eljárás és alkatrész született, amely komoly előrelépést jelent a jövő gépjárműveinek megalkotásában. A konzorciumban résztvevő szakemberek az újgenerációs gépjárművek hűtőkörében működő keringtető szivattyúkhoz és motorhűtőventilátor-egységekhez fejlesztettek műszaki megoldásokat, hogy azok élettartama a jövőbeni elektromos vagy hibrid meghajtású járművek követelményeinek is megfeleljenek. Szakértőinknek és mérnökeinknek öt komoly technikai kihívásra kellett választ találniuk két alkatrészhez, partnereinkkel közösen. A miskolci autóipari vállalat projektrészének összköltsége 600 millió forint volt. Ehhez 300 millió forintos vissza nem térítendő állami támogatást kapott az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, valamint a hazai központi költségvetésből. A technológiai előrelépés mellett a projekt eredményeként a konzorcium tagjainál új, az elektromobilitáshoz kapcsolódó kutatás-fejlesztési kapacitások és kompetenciák is létrejöttek. A termékek továbbfejlesztése kapcsán pedig lehetőség nyílt Miskolcon új kutatási területek megvalósítására.

- Mit lehet tudni a technikai részletekről?

A hűtő- és légkondicionáló berendezést, valamint a motorhűtést is érintette a projekt. Ezek minden autóban megtalálhatók, tehát nem csak ebben a nyári hőségben van rá szükségünk. Az egyik legnagyobb kihívást az jelentette a szakembereknek, hogy eltávolítsák a hűtővizet vagy más folyadékot a hűtőfolyadék-keringtető szivattyú vezérlőegység-kamrájából. Ezek a fejlesztések kiemelten fontosak az elektromos autókban. Szintén fontos lépés volt, hogy létrehoztak egy matematikai modellt, mely segít pontosabban megbecsülni a gépjárművek, valamint a motorhűtő élettartamát. Másik alprojektünk volt ezen rendszerek stabilitásának növelése. Számos sikert értünk el ebben a projektben, de a legnagyobb az volt, hogy jelentős előrelépést tettünk az elektromos és hibrid autók élettartamának növelése érdekében.

- Két konzorciumi partner is részt vett a projektben. Mi ennek a jelentősége?

- A projekt fontos célja volt, hogy bátorítsa a magyar cégeket és kutatás-fejlesztési központokat, illetve a felsőoktatási intézményeket a hosszú távú, fenntartható együttműködésre, mely stratégiailag minden szereplőnek nagy jelentőséggel bír. Ebben a projektben a Miskolci Egyetemmel és a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft.-vel működtünk együtt. Megtiszteltetés volt velük dolgozni.

- 6 éve, 2015 óta a miskolci autóipari gyár gazdasági ügyvezető-igazgatója. Szeret Magyarországon élni? Hogy érzi magát?

- Nagyon szeretek Miskolcon élni. Már közel 29 éve dolgozom a Bosch csoportnál, ebből 15 évet külföldön, Németországon kívül töltöttem. Öt évet voltam Spanyolországban, majd négy esztendőt Csehországban, Magyarországon pedig hat éve élek. Imádom az itteni kultúrát, a környéket, a hegyeket, a Bükköt, de említhetném a Tokaji borvidéket is. Mégis a leghálásabb azért vagyok, hogy rendkívül motivált, remek szakemberekkel dolgozhatok együtt.
 

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!