Ugrás a tartalomra

Kitört a vidéki médiaháború

Népszava
Utoljára módosítva
2019. december 05. csütörtök 09:37
Sorra mondja fel a helyi televíziókkal kötött szerződéseket a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) azokban a városokban, ahol az ellenzék került hatalomra - írja a Népszava.

„A Szolnok TV Zrt. és az MTVA között hosszú évek óta szerződés van, mely alapján a szolnoki helyi tévé az MTV részére is készít tudósításokat. Ez évente nagyjából 20 millió forint bevételt jelent a helyi tévének. Most ezt a szerződést mondta fel indoklás nélkül az MTVA. Ez a Fidesz válasza arra, hogy eltávolítottuk a tévé éléről kedvenc vezérigazgatójukat.” Ez a bejegyzés jelent meg a napokban az ellenzéki Szolnoki Többség közösségi oldalán nem sokkal azután, hogy a fideszes polgármester vezette, de valójában az ellenzéki többségű önkormányzat által irányított városban leváltották a helyi televízió korábbi vezérigazgató-főszerkesztőjét. Az MTVA produkciós igazgatója és operatív vezérigazgató-helyettese által aláírt, november 26-án keltezett levélben arról írtak, hogy az év végig hatályos szerződésben foglalt együttműködést 2020 januárjától már nem kívánják fenntartani. Noha lapunk birtokába került a szerződés felmondásáról szóló levél, az MTVA sajtóosztálya érdeklődésünkre azt állította: semmilyen szerződést nem bontottak fel a Szolnok TV Zrt.-vel, sőt, a 2019 december 31-éig érvényben lévő szerződés újratárgyalását kezdeményezték. Ez utóbbit megerősítette Tóth József, a szolnoki tévé új vezetője: kinevezése után nem sokkal valóban kapott egy emailt a szerkesztőség központi címére, amelyben az MTVA jelezte egyfajta tárgyalási szándékát, de ennél bővebbet egyelőre nem tudott. Egy helyi portál szerint a város fideszes polgármestere Szalay Ferenc járt közben az MTVA-nál, hogy gondolják újra a szerződés felbontását - írja a Népszava.


Az MTVA-t megkérdeztük arról is, hogy az országban hány helyi televízióval, és mekkora összegben szerződtek tudósítások készítésére évente, s ezek közül mennyit mondtak fel az októberi önkormányzati választásokat követően. Erre nem kaptunk választ. Körkérdésünk nyomán azonban kiderült: a szolnokihoz hasonló tartalmú felmondólevelet kapott több más olyan nagyváros helyi televíziója is, ahol az őszi önkormányzati választásokat követően vezetőváltás történt. Ezeknél a televízióknál sehol nem kaptak a szolnokihoz hasonló értesítést arról, hogy az MTVA esetleg még tárgyalna a szerződéshosszabbításról.

Varga Zoltán, a Miskolci Kommunikációs Nonprofit Kft. vezetője a Népszavának azt mondta, ők tegnap kapták meg a szerződésbontásról szóló értesítést, s mivel most zajlik az átadás-átvétel, egyelőre nem tudja, mekkora bevételkisesét okoz majd ez a szerkesztőségnek.

A pécsieknek is postázták az elbocsátó üzenetet az MTVA-tól – itt körülbelül 10-15 millió forintos bevételt jelentett a köztévével kötött szerződés. Nagykanizsán ugyan a polgármester-választást a Fidesz-KDNP nyerte, ám a közgyűlésben – akárcsak Szolnokon - az ellenzéki összefogás szerzett többséget, amely a múlt csütörtökön leváltott nyolc városi cégvezetőt, köztük a médiaközpontét is. Itt az MTVA még a múlt heti közgyűlés előtt felbontotta szerződését a médiummal.


Egerben a helyi televízió főszerkesztőjét nem tudtuk elérni, jelenleg ugyanis betegszabadságon van, de az ellenzéki összefogás vezette képviselő-testület egyik tagja lapunknak azt mondta: fel vannak rá készülve, hogy ezt a várost is eléri az MTVA „pörölye”. Szombathelyen már február végén - amikor az ellenzék többségbe került a közgyűlésben – leváltották a helyi tévé és médiacentrum vezetőjét. Az MTVA akkor nem lépett, sőt a választások óta sem: úgy tudjuk, a Szombathelyi Televízió a mai napig forgat anyagokat a köztévének.

Megkerestünk olyan szerkesztőségeket is, ahol nem történt ősszel fordulat, s amely jelenleg is kormánypárti vezetésű városban működik, de például sem Kaposváron, sem Nyíregyházán nem kaptak az együttműködést felmondó levelet. Mivel a szerződésük nekik is az év végéig hatályos, s azt elvileg harminc nappal hamarabb kell felmondani, így – mondták a vezetők - nem is számítanak arra, hogy megszűnik a kapcsolatuk az MTVA-val.

"Rettenetes a helyzet"

Lovass Tibor, a Helyi Televíziók Országos Egyesületének elnöke – aki februári leváltásáig a szombathelyi televízió főszerkesztője volt – szerinte „rettenetes a helyzet”, de érdekvédelmi szervezetként egyéni szerződésekre nincs ráhatásuk. A hozzájuk tartozó 93 tagtelevízióból 10-11-nek volt vagy van szerződése az MTVA-val, s az ő ügyükben már felvették a kapcsolatot Papp Dániel vezérigazgatóval, akivel várhatóan a jövő héten találkoznak. Lovass Tibor nem tartotta elképzelhetetlennek, hogy az MTVA részéről ez nem politikai, hanem racionális lépés, jelenleg ugyanis nem tudni, mekkora lesz a köztévé működtetésére szánt keret. Hozzátette: a vidék Magyarországa egyre kevésbé képviselteti magát a közszolgálati televízióban, ha a helyi szerkesztőségek sem szállítják a témákat, ez csak rosszabbodni fog. Szavai szerint a korábbi, régiós televíziós szerkesztőségi rendszer jól működött, ezt kellene visszaállítani. Más kérdés, hogy a helyi televíziók valódi témákat szállítottak-e eddig vagy inkább kiszolgálták az MTVA koncepcióját. A 444.hu írta meg, hogy kiszivárgott két email, amikben a közmédiában megfelelő nyilatkozókat keresnek, hogy a kormány igényei szerint alakítsák a hírek tálalását. Az egyik email szerint a helyi tévéseknek olyan megszólalókat kellett keresniük vidéken, akik a kormány bejelentése után a nyugdíjasoknak küldött rezsiutalványokról nyilatkoznak hálásan, a másikban pedig olyan méhészeket kellett találniuk, akik dicsérik az új, kormányzati támogatást.

 

További hírek

Olvasnivaló

Programok

-
-
Miskolc egyes templomai
-