Ugrás a tartalomra

Akkor és most…: az Újmassai őskohó

Létrehozva
Kép

A kohó története a 18. századra nyúlik vissza. Fazola Henrik lakatosmester 1770-ben Miskolc-Ómassa területén, Mária Terézia engedélyével, az általa felfedezett bányákra, illetve a térségben található hatalmas erdőségekre alapozva vasművet épített. Fia, Frigyes előbb a Garadna-patak mentén 1810-1812 között megépített egy duzzasztógátat, mellyel létrejött a Hámori-tó, majd 1813-ban Újmassán egy korszerűbb kohót, vasművet telepített. A kohót 1831-ben átépítették, majd - a vasgyár 1870-es indulása után - 1872-ben befejezte működését. A következő évtizedekben a nagyolvasztó romba dőlt, de a diósgyőri kohászati üzemek támogatásával a 20. század közepén rekonstruálták. Az építmény Magyarország legrégibb ipari műemlékeként vált közismertté hazánkban és határainkon túl. A kohó mellett áll a Massa Múzeum és a műemlék vasverő is.

Kép

(Tajthy Ákos szövege, Horváth Csongor fotója, a régi felvétel forrása: Fortepan/ Németh Tamás)
 

Címkék

Ez is érdekelhet

Képgaléria
V. Diósgyőri Íjász, Lovas és Hagyományőrző nap
Íjász, lovas és hagyományőrző napot tartottak
Miskolc
A Lovagi tornák tere adott otthont az V. Diósgyőri Íjász, Lovas és Hagyományőrző napnak szombaton.
A homlokzat mesél Miskolc elfeledett szállodájáról
Miskolc
Három Rózsa Szálló, Grand Hotel – mindkét néven ismert a ma bérházként működő Miskolc, Széchenyi utca 33. szám alatti épület. Ennek történetét járja körbe ezen a héten Nagy Attila helytörténész, a Mit Miskolc Adhatott Blog szerkesztője.
Nem véletlen, hogy Miskolcot választották
Miskolc
A Miskolci Egyetem hét és fél évtizedes nehézipari múltja nagyban közrejátszott abban, hogy mellettünk döntött a Halms.
Újabb fogadóórát tart Tóth-Szántai József
Miskolc
A június 24-i fogadóórára tíz sorszámot osztanak ki június 16-án.