A XIX–XX. század fordulójának egyik legtetszetősebb épülete a Gömöri pályaudvar épületsora, ami ma is Magyarország egyik legszebb pályaudvari épülete. Ezen a vasútállomáson bonyolították a Zsolcai kapu ipartelepeinek áruszállítását és fogadását. Környezetében tárházak sora épült: dohánybeváltó, sóraktár, gyapjúraktár. A Tiszai pályaudvarral összeköttetésben az ország minden tájára el lehetett innen jutni. A történeti Gömör megye gyárai, bányái viszont csak innen, először Bánrévéig, majd Fülekig voltak elérhetők.
Ezt a vasútvonalat 1871-ben, az állomást – amelyet Pfaff Ferenc tervezett – 1899-ben adták át. Az épület mai külső megjelenését három jelentős átalakítás, felújítás után érte el. Miskolc kisebbik pályaudvarát 1989-ben műemlékké nyilvánították, ennek ellenére nagyon rossz állapotban van, tetőszerkezetét azonban az elmúlt években már felújították. Tervezik a pályaudvar felújítását és fejlesztését, amivel egy intermodális csomópont jönne létre Miskolcon.
(Dobrossy István korábbi írása nyomán Tajthy Ákos szövege, dr. Sáfrány Gy. József képeslapja, Juhász Ákos fotója)