A fórumot a „Kerékpárút építés a déli városrészen” nevű TOP-projekt részeként tartotta meg a miskolci önkormányzat, ahol szakemberek részletesen bemutatták a projekthez tartozó kerékpáros létesítmények építését, érintve a Miskolcot Mályival és Harsánnyal összekötő kerékpárutakat, valamint a város déli kapuja és Miskolctapolca közti szakaszt is.
Miklós Viktor, a polgármesteri hivatal Pályázati főosztályának vezetője elmondta, bő 1 milliárd forintból több mint 9 kilométer új kerékpárutat épít Miskolc november végéig. Négy szakaszra bontható a beruházás: az egyik Harsánnyal és Kisgyőrrel köti össze a borsodi vármegyeszékhelyet, a megépülő mintegy 2,4 kilométeres szakasz biztosítja majd a csatlakozási pontot a turisztika célú, országos jelentőségű kerékpárúthoz Cserépfalu és Eger felé. Az út Miskolctapolcáról indul, és külterületi, mezőgazdasági/erdészeti jellegű területeken fut két irányban, így éri el Miskolc határánál a Kisgyőr felőli, megyei TOP fejlesztésből megvalósuló kerékpárutat.
A másik nagyberuházás a Miskolcot Mályival összekötő szakasz, ami biztosítja majd a déli városkapuban működő ipari üzemek és kereskedelmi egységek elérését a Hejőcsaba és Görömböly irányából érkező kerékpárosok számára, és elérhetővé válik Mályi is.
A főosztályvezető elmondta, többször tartottak társadalmi egyeztetéseket, lakossági fórumokat, igény szerint ezt folytatják a jövőben is.
- Bő egy hónapja kezdődött a kivitelezés, ezért gondolták úgy, hogy tájékoztatjuk a helyieket a kivitelezésről - mondta.
A kerékpárút-hálózat fejlesztések városi közlekedésre gyakorolt hatásairól a Baleset-megelőzési és Közlekedésbiztonság-technikai Egyesület (BMKT) szakembere beszélt. Virág Gergely előadásában elmondta, a kerékpárútfejlesztéssel együtt szemléletet is szeretnének formálni, hiszen látni, hogy az ilyen fejlesztések átalakítják a városok közlekedését. Európai példákra hivatkozva ismertette, bizonyítottan jelentősen csökken a városi autós dugók száma ott, ahol kerékpárutakat építettek.
- Így sokkal zöldebbé, élhetőbbé váltak a települések, csökkent a forgalmi dugók száma - húzta alá a szakember.
Kiemelte egyúttal, hogy Miskolcon is fontos az autók számának csökkentése és az alternatív közlekedési formák felkínálása, a kerékpárutak kiépítése pedig ösztönözheti a lakókat arra, hogy a biciklit válasszák.
- A városvezetés előre gondolkodott, amikor például az e-rollerekkel és a kerékpárút-hálózat kiépítésével alternatívát kínált a miskolciaknak, ezzel is elősegítve a könnyebb, tisztább és egészségesebb közlekedést - vélekedett.