Ugrás a tartalomra

Összetört az autó, fizet a biztosító, de nem mindegy mennyit

Létrehozva
A biztosítók nem jótékonysági intézmények, hanem profitorientált gazdasági vállalkozások, ezért kártérítés esetén is vigyáznak a pénzükre, annyit fizetnek, amennyit muszáj. Nem árt, ha a károsult tisztában van a jogaival, mert a különbözet a megajánlott összeg és a tényleges kárunk között jelentős lehet.
Kép
Fotó: Internet (illusztráció)

Akinek van autója, az szinte biztosan ügyfele lesz valamelyik biztosítótársaságnak károsultként is, legyen bármennyire is jó gépjárművezető. Erről a többi közlekedő előbb-utóbb gondoskodni fog, ahogy ez velem is megtörtént már néhányszor Miskolcon, amikor a dugóban „utolértek”, vagy balról nekem jöttek sávváltáskor, mert nem látták, hogy ott haladok mellettük. Ahány eset, annyiféle, de ami közös, hogy van kár, van károsult, és van a kötelező felelősség-biztosítás, ami elvileg fedezi a kárunk teljes összegét. Elméletben. A gyakorlatban már az sem világos mindenkinek, hogy milyen tételekből áll a kár, és mire jogosult az autó fizikai javításán túl.

Kérdéseinkre a károsultak és a biztosítók közötti vitás ügyek rendezésének specialistája, a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító jogásza, dr. Krizsán Zoltán válaszolt. Elmondta, a kgfb biztosítás azoknak a megalapozott kártérítési igényeknek a megtérítésére vonatkozik, amelyeket a gépjármű üzemeltetése során okozott károk miatt támasztanak a károkozóval szemben.

„Minden esetben az első lépés a felelősség kérdésének vizsgálata, a helytállás mértékét ez befolyásolja. Ez az első „trükk”, amire a biztosító – valamikor jogosan, valamikor nem – hivatkozik. Például amikor a károkozó a helyszínen elismeri a felelősségét, a biztosító azonban mégsem térít, mert szerinte nem a biztosítottja a felelős. Ezt alapozhatja a kárszemle eredményére a sérülések mivolta alapján, rendőrségi jegyzőkönyvre vagy az eset tényleírására. Az is előfordulhat, hogy kármegosztást állapít meg a biztosító, ha úgy ítéli meg, hogy nem csak a biztosított ügyfele vétkes” – avatott be a részletekbe a szakjogász.

Amennyiben csak rongálódás történik, de személyi sérülés nem, a károsultak számától függetlenül a biztosító káreseményenként 1.300.000 €-nak megfelelő forintösszeg-határig köteles helytállni. Személyi sérüléses balesetnél ez a határ 6.450.000 €. Mindkét esetben, az összegek magukban foglalják a káresemény kapcsán bármilyen jogcímen érvényesíthető követeléseket. A leggyakoribbak: javítási anyagköltség, javítási munkadíj, bérautó, autómentő, elmaradt munkabér, kórházi ellátás, egészégügyi költségek, gyógyszerköltségek: tehát az igényérvényesítés összes költsége és az ezek után járó kamatok, illetve a jogi képviseleti költségek is. 

A törvény elég tágan fogalmaz, de meghatározza azt is, amire nem terjed ki a biztosítás. Ezeket casco, vagy egyéb vagyonbiztosítással lehet fedezni. Néhány esetkör a teljesség igénye nélkül: a károkozó gépjármű kárai, nincsen forgalomban a gépjármű és munkagépnek használják, álló gépjármű rakodása közben történő károk, gépjárműverseny vagy ahhoz szükséges edzés alatt elszenvedett károk.  

Kép

A kártérítési összeg felajánlása
 
A biztosító sokszor adja azt a faramuci indokot a kárszemlét követően, hogy nem téríti meg a károsult gépjárműben az összes kárt, mivel közülük több is ún. előzménykár. Ez sok esetben egyértelmű, sokszor azonban érthetetlen hivatkozás a biztosító részéről. A kiküldött kárszakértő a kárfelmérő lapon rögzíteni fogja az összes sérülést, de mellé fogja írni, hogy „más kár”, ha szerinte az adott kár nem a konkrét balesethez köthető. Ha ezzel nem értünk egyet, már a kárszemle során jegyzőkönyveztethetjük ezt, illetve kérhetjük utólagosan a pótszemlét, a biztosító felülvizsgálatát. A gépjármű bontását követően egyébként ismét kimegy a kárszakértő, és további – a balesethez köthető vagy nem köthető – sérüléseket fog dokumentálni. 

Magában a gépjárműben keletkezett anyagi károkat illetően, a kárszemlét követően a biztosító kikalkulál és felajánl egy kártérítési összeget, és megküldi a károsultnak. Ez független attól, hogy a károsult elvitte-e már a gépjárművet javítani. Amennyiben a felajánlott összeg fedezi a szerviz által is megállapított és becsült kártérítési összeget, és a károsult ezt visszajelzi, a biztosító nem kéri a bebizonyítását annak, hogy ténylegesen mire költi el a károsult a pénzt, ki fogja utalni a károsultnak (vagy megegyezés szerint közvetlenül a szerviznek). Amennyiben kevés a felajánlott összeg, a károsult választhatja a számla alapján történő kárrendezést. Ilyenkor a szerviztől kiállított számlák ellenértékét fogja megfizetni a biztosító. A kommunikáció itt sokszor a szerviz és a biztosító között zajlik, a károsultat csak tájékoztatják a fejleményekről. 

A gépjármű életkora: értékcsökkenés

A gépjármű életkora, valamint a megtett kilométerek száma is számítani fog a kárrendezés során – leginkább a koccanásoknál súlyosabb baleseteknél, ahol több elem is sérül. Az egyik fogalom az értékcsökkenés, ami szintén a kártérítés részét fogja képezni. 

A logika emögött az intézmény mögött az, hogy a gépjármű a javítást követően már „sosem lesz olyan, mint régen”, így az értéke is kevesebb, ha azt felbecsülik, például eladásnál. Mert hiába javítják meg a járművet tökéletesen, az addig gyári autó „karambolosnak” fog attól kezdve számítani a piacon, amitől nagyot esik az értéke. Ezt a piaci értékcsökkenést is meg kell a biztosítónak térítenie. Elméletben. Felajánlani nem szokták, és a gyakorlat azt mutatja, hogy ha az ügyfél ezt kéri is, idősebb járműveknél az avulásra hivatkozva nem mindig lehet érvényesíteni. Ezt az értékkülönbözetet a károkozónak és a helytálló kgfb biztosítónak meg kell téríteni. 

A számítására azonban több módszer is létezik, amely akár több tízezer vagy százezer forintos eltérést is eredményezhet!
Legyünk résen, a biztosító sokszor „elfelejti” a kártérítés körében feltüntetni az értékcsökkenést, ha az egyébként járna. Ilyenkor mindenképpen kérjük a kárösszegek újraszámítását, kitérve az értékcsökkenésre is. Jogszabály nem adja meg az értékcsökkenés -tól-ig feltételeit, azt a biztosítási szakértők és a bírósági gyakorlat alakította ki. 
Tapasztalatunk alapján kb. a gépjármű 5-6 éves koráig, kb. 60-80 000 km futásteljesítményig lehet értékcsökkenés jogcímen kártérítést kérni. További szempont, hogy a gépjárművön ne legyen korábbi sérülés, vagy csak kis mértékben és más elemeket illetően. Az értékcsökkenés pontos összege mindig az eset körülményeitől függ, szakkérdés lesz, igazságügyi gépjármű szakértő fogja megállapítani a kalkulációt. Mivel többféle számítás létezik, ha kevésnek tartja a károsult a felajánlott értékcsökkenést, felkérhet másik szakértőt, aki lehet hogy más módszert használva magasabb értéket fog adni. 

Kép

A gépjármű életkora: avulás

Az avultatás fogalma és a gépjármű életkora közötti összefüggés azért fontos, mert egy újabb autónál nagyobb az esély, hogy még be tud szerezni a szerviz teljesen új, gyári alkatrészt. Egy régi gépjárműnél – amit már nem is gyártanak – azonban fennáll a lehetősége annak, hogy nem elérhető új alkatrész, így csak bontóból tudnak használt elemet rendelni. 

Az avulás is ebből vezethető le: ha egy – már használt – gépjárműbe tesznek bele egy gyári, vadiúj elemet, az alkatrész növelné a használt autó értékét, ez pedig az ún. káron szerzés tilalmához, és a károsult jogalap nélküli gazdagodásához vezetne. Erre tekintettel a biztosító megállapítja a gépjármű addigi használata során bekövetkezett százalékos értékcsökkenését (amortizációs értékét), ezt az értéket pedig levonja az új elem árából, és ezzel csökkenti a kártérítési összeget. 

Itt jön a következő lehetséges csavar a biztosítótól: a gépjármű kárkori értéke is egy szakértői számításon alapszik – a biztosító lehet, hogy alacsony összeget állapít meg, míg más szakértő magasabb kárkori értéket is kihozna a kárral érintett autóra. Ez is befolyásolja a kártérítés összegét. 
Ha beszerezhető mind gyári, mind bontott (használt) alkatrész, a károsult jogosult választani, új alkatrész esetében azonban az avulással számolnia kell. 
Az alkatrész avultatása tehát nem jogellenes gyakorlat, azonban a károsult sajnos rosszul jön ki, mert a vadonatúj áron beszerzett elemnek nem a teljes értékét fogja fedezni a biztosító – hiába nem a károsult a felelős a kár bekövetkezéséért! 

Kép

Totálkár
 
Az egyik legnagyobb félelem mind a casco, mind a kgfb biztosítások esetében az, hogy a biztosító ne hozza ki gazdasági totálkárra a káreseménnyel érintett gépjárművet. Ebben az esetben ugyanis sokszor borítékolható, hogy ugyan kap a károsult kártérítést a biztosítótól (ún. maradványérték), de az nem fedezi a helyreállítás költségeit. Ez inkább az idősebb gépjárműveknél merül fel, de egy alig használt új gépjárművet is kihozhat a biztosító jogosan gazdasági totálkárra. 

A gépjárműnek a kár bekövetkezésének pillanatában van egy kárkori értéke (mint ahogy az avulásnál kifejtésre került, szakkérdés lévén nem biztos hogy „elsőre” a pontos összeget hozza ki a biztosító). Az elszenvedett károk következtében a gépjármű (piaci) értéke csökken, megkapjuk a roncsértéket, azt az értéket, amennyit javítás nélkül a károsult autó éppen ér. 

Amennyiben a roncs értékét (vagy maradványértéket) a várható javítási és az egyéb kárelhárítási költségek, illetve a fennmaradó értékcsökkenés összege meghaladják, a javítás már nem gazdaságos. A határértéket itt sem írja elő jogszabály, a gyakorlat szerint, ha a javítási költségek aránya a kárkori értékhez képest eléri a 60-80%-ot, a biztosító sajnos totálkárra veheti az autót. 

A biztosítónak ilyenkor meg kell térítenie a kiszámított roncsértéket, a károsult pedig megtarthatja a gépjárművet. Meg kell jegyeznem, találkoztunk már olyan esettel, hogy a gazdasági totálkárral mégis jól jött ki az ügyfél: talált ugyanis olyan szerelőt, aki a javítást megoldotta kevesebb összegből mint a kiszámított roncsérték. A károsult – alapvetően ritkán, de nyerhet az ügyön. A biztosító felé nem kell beszámolni vagy igazolni, hogy a kifizetett maradványértéket a károsult mire költötte, vagy hogy a roncsautót elvitték-e ténylegesen a bontóba – tudtuk meg dr. Krizsán Zoltántól, a D.A.S. szakértőjétől, aki szerint érdemes tájékozódni, és jogosultság esetén kérni mindegyik jogcímen azt a kártérítést, amit a törvény előír, akkor is, ha a biztosítók nem ajánlják fel, hiszen ezek akár több százezer forintos tételek is lehetnek.

Ez is érdekelhet

A város határán csattantak
BalesetMiskolc
Összeütközött két gépkocsi Miskolcnál, a 306-os főúton.
Ottfelejtett étel adott munkát a tűzoltóknak az éjjel Miskolcon
BalesetMiskolc
Az oltóeszközöket szerencsére nem kellett bevetni.
Takarásban lévő gyerek
Autóval hajtott át élettársa gyermekén
BalesetBorsod-Abaúj-ZemplénBaleset
A Miskolci Járási Ügyészség vádat emelt egy férfi ellen halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt, aki figyelmetlenségből nem vette észre, hogy az élettársa leánygyermeke az autó előtt guggol, és áthajtott rajta.
Buszbaleset Horvátországban: két halott, több sérült
BalesetVilág
Álló autónak csapódott, majd felborult egy autóbusz Horvátországban vasárnapra virradóra. A balesetben két ember meghalt és többen megsérültek – idézi Sziszek-Monoszló megye rendőrségi közleményét az MTI.