Ugrás a tartalomra

Közlekedésszervező Osztályt hoztak létre Miskolcon

Létrehozva
Új vonalhálózati és menetrendi struktúrán dolgozik a nemrégiben a Polgármesteri Hivatalon belül létrehozott Közlekedésszervező Osztály, amitől "az eddiginél gyorsabb és összehangoltabb" közösségi közlekedést várnak Miskolcon.
Kép
Fotók: Juhász Ákos

Az osztály létrehozása melletti érv még a régmúltból megörökölt struktúrában keresendő Badány Lajos alpolgármester elmondása alapján. Akkoriban ugyanis minden szakmai kompetenciát a közlekedési vállalathoz helyeztek ki.

- Ezáltal a szolgáltató cég gyakorlatilag saját maga rendeli meg saját magától a szolgáltatást, és határozza meg annak paramétereit, támogatási igényét. Ez rendkívüli módon elkényelmesíti a szolgáltatót, nem ösztönzi a költséghatékony működésre és a színvonal javítására - mutatott rá.

- Ugyanakkor azt is látni kell, hogy napjaink közlekedési struktúrája egyre összetettebb, mind jelentősebb szerepet kapnak a városi közlekedésben a mikromobilitási eszközök, közösségi megosztó rendszerek, mint pl. közbringa, elektromos roller, stb, nem beszélve a városi fenntartható mobilitási tervben szintén megjelenő parkolási stratégiáról, a környezet és klímavédelmi szempontok érvényesüléséről.

- Ezek összehangolt működtetése már túlmutat a tömegközlekedést szolgáltató vállalat működési területén. Külföldön, de már hazánkban is egyre inkább bevett gyakorlat a város közlekedési stratégáit összefogó, az ügyeket rendszerszemlélettel kezelő szakmai szervezet, az úgynevezett közlekedésszervező  cégek létrehozása - tette hozzá az alpolgármester. Célunk, hogy a város a felmerülő utazási igényekre optimálisan kielégítő szolgáltatást tudjon biztosítani.

Színvonalemelés

Hogy pontosan mi lesz az osztály feladata, erre nézve már jelenleg is működő gyakorlati példák - BKK, Kecskeméti Közlekedési Központ - állnak rendelkezésre. Ezek a hivatali struktúrától elkülönülve, gazdasági társaságként működnek, Miskolcon azonban – kezdeti lépésként – a polgármesteri hivatal szakmai osztályaként, a Városfejlesztési Főosztály alá sorolva hozták létre a közlekedésszervezőt.

Az alpolgármester úgy fogalmazott: az önkormányzat megrendelői feladatköreinek szakmai hátterét adja az osztály az MVK működése szempontjából. Miután módosították a közszolgáltatási szerződést, az osztály látja majd el a hálózat- és menetrendtervezési tevékenységet, határozza meg a stratégiákat, ellenőrzi a szolgáltatás teljesítését és felügyeli a szolgáltató cég(ek) költséghatékony működését.

Az osztály jelenleg két nagyobb feladaton dolgozik: az önkormányzat és az MVK Zrt. között fennálló közszolgáltatási szerződés módosításán, valamint egy új vonalhálózati és menetrendi struktúra kidolgozásán, amely az utazási igények színvonalasabb kiszolgálását teszi lehetővé, a rendelkezésre álló anyagi források keretein belül.

- Bízunk abban, hogy az utasok mindebből annyit fognak érzékelni, hogy Miskolcon a közösségi közlekedés az eddiginél sokkal gyorsabb és összehangoltabb lett - hangsúlyozta Badány Lajos.

Kép

Fejleszteni a buszflottát

A Közlekedési osztályt az a Kiss Péter vezeti, aki a térségbeli munkáját a 2010-es években kezdte meg, a helyi kistelepülések fejlesztési stratégiájának kidolgozásában vett részt. Majd Tolna vármegyében több település közlekedési és energetikai beruházás előkészítését koordinálta. Egyik legnagyobb eredményének a paksi közlekedési társaság létrehozását, és a cég vezetőjeként a helyi hatáskörben megvalósuló közösségi közlekedési szolgáltatás elindítását tartja.

Most pedig Miskolcon kezdte meg a munkát, ahol erősségnek tartja a helyi közösségi közlekedés "komoly hagyományait".

- Miskolc rendelkezik az egyik legmodernebb villamos járműflottával az országban, az autóbusz-közlekedés terén pedig a 81 CNG üzemű és a 10 elektromos üzemű busz áll a mérleg pozitív oldalán. A dízel autóbuszok üzemben tartása viszont sajnos nagyon költségessé vált, így szükség van további fejlesztésekre. Külön említést érdemel, hogy a szolgáltatás területi lefedettsége kiemelkedően jó a városban, azonban meg kell jegyezni, hogy az ehhez kapcsolódó vonalhálózat mindenképp fejlesztésre, illetve átalakításra szorul - mutatott rá a szakember.

A buszállomány fejlesztését prioritásként kezeli az osztályvezető, a hosszútávú célkitűzések között pedig egy észak-déli közlekedési folyosó kialakítása szerepel. Az informatikai tervek között megemlítette az elektronikus jegyrendszer bevezetését, valamint a buszok zöld út kérését biztosító rendszer kialakítását.

Kiss Péter hangsúlyozta: a miskolci tömegközlekedés – hasonlóan más városokéhoz – csak akkor maradhat versenyképes és tud valós alternatívát nyújtani az egyéni közlekedéssel szemben, ha annál gyorsabb, kényelmesebb és költséghatékonyabb.

- A tömegközlekedésnek mindenképpen van jövője Miskolcon, de hogy a szolgáltatás a 21. században is magas színvonalú legyen, ahhoz szükséges lesz, hogy az önkormányzat a szolgáltatóval az eddigieknél szorosabb együttműködés keretében, közös erővel, rugalmasabban tudjon alkalmazkodni a változó kihívásokhoz - fejtette ki az osztályvezető.

Ez is érdekelhet

Sarlós Boldogasszonnyal kezdődött az aratás
MiskolcEgyház
Az áldott állapotban lévő Szűz Mária és az ugyancsak állapotos Erzsébet találkozásáról emlékezik meg Sarlós Boldogasszony ünnepe.
Szombaton több 20-as autóbusz érinti majd az Egyetemvárost
MiskolcKörnyezet
Gépész évfolyam találkozót tart a Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kara szombaton - ehhez igazodik a 20-as busz menetrendje is.
Képgaléria
Sokszor láthatatlanul, de annál elkötelezettebben dolgoznak Miskolcért
Miskolc
Tizennyolc köztisztviselőt tüntettek ki szerdán, a miskolci Városházán a köztisztviselők napja alkalmából.
Képgaléria
Perecesen folytatódott a zúzalékos utak javítása
Miskolc
A program még májusban indult el Miskolcon, az első ütem Perecesen zárul. A mintegy egy kilométer hosszúságú útszakaszon összesen 30 tonna zúzalékot terítettek el. A cél az, hogy az ott élők és a telektulajdonosok számára biztosított legyen a biztonságos és akadálymentes.