Miskolci levélírónk az iránt érdeklődött, hogy ha a webáruházból rendelt, és futárcéggel kiküldött áru sérülten érkezik, akkor a fogyasztó felé ki felel a sérüléssel okozott kárért?
Általános szabály, hogy az eladó, vagyis a webáruház felelős a termék sértetlenségéért egészen addig, amíg a fogyasztó azt birtokba nem veszi - válaszolta az ügyvéd.
Ez azt jelenti, hogy a futárcég által végzett kiszállítás során bekövetkező sérülésért is a webáruház felel a fogyasztó felé, függetlenül attól, hogy a sérülés a futár hibájából vagy más okból keletkezett. A futárcég és a webáruház közötti felelősség kérdése a két vállalkozás közti szerződéses viszonyban dől el, de a fogyasztóval szemben mindig a webáruház tartozik helytállással - magyarázta.
Azonban vannak a fogyasztónak is teendői, hogy ne szenvedjen kárt. Átvételkor célszerű ellenőrizni a csomagolás és a termék sértetlenségét. Ha a fogyasztó sérülést tapasztal, jegyzőkönyvet kell felvetetni a futárral, vagy fényképes/videós dokumentációt készíteni - tudatta.
Ha a csomagolás vagy a termék sérült, ezt azonnal jelezni kell a webáruháznak, és lehetőség szerint a futárcégnek is. Ha a fogyasztó aláírja, hogy sértetlenül vette át a csomagot, de utólag derül ki a sérülés, megfordul a bizonyítási teher, vagyis a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy a termék már átvételkor sérült volt - tájékoztatott.
Ezért fontos az átvételkor történő ellenőrzés és dokumentáció, de a fogyasztó jogait nem lehet kizárni pusztán egy nyilatkozattal. A fogyasztónak célszerű minden bizonyítékot, – így fényképet, videót, jegyzőkönyvet – megőrizni, mert ezek segíthetik a bizonyítást, különösen, ha a sérülés csak a futár távozása után derül ki - hívta fel a figyelmet.
Ha a fogyasztó panasszal él az eladó felé, akkor a webáruháznak jegyzőkönyvet kell felvennie a fogyasztó panaszáról, és igazolható módon eljuttatni azt a fogyasztóhoz, valamint a bejelentést teljes körűen ki kell vizsgálni, és írásban válaszolni a fogyasztónak - ismertette.