Alig egy hónapja adtunk hírt annak az építészeti tervpályázatnak a végeredményéről, melyet a Hodobay-program részeként hirdetett meg az önkormányzat. A vasgyári számozott utcákra kiírt ötletbörze fő célja az volt, hogy a városvezetés felmérje, tulajdonképpen mit érdemes és mit lehet a városrészben megvalósítani – ebben számítottak a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Építészkamara tagjaira.
A feladat Miskolc főépítésze szerint egyértelmű: az alapvető adottságait tekintve rendkívül értékes területtel valamit kezdenie kell a városnak. A pályázat pedig kifejezetten alkalmas arra, hogy feltárják az alternatívákat és az ott kiaknázható tartalékokat, s mindehhez aztán a vállalkozó szellemű beruházókat, fejlesztőket is megtalálják – húzta alá Szunyogh László.
Lapunk péntek reggel járt a helyszínen. A bejárás során megtudtuk: a pár évvel ezelőtti szanálásból kimaradt terület közel felét azok az önkormányzati bérlakások teszik ki, melyek lakói hosszú évek óta méltatlan környezetben kénytelenek élni. Mindemellett a Magyar Máltai Szeretetszolgálat is működteti azt a felzárkóztató programját, melynek keretében még négy éven keresztül olyan átmeneti lakásokat tartanak fenn, amik szintén az önkormányzat tulajdonában állnak.
Az övezet tényleges értékéhez passzoló funkciók megtalálása kulcskérdés lehet a projekt során. Ugyanakkor a főépítész jelentős szempontnak nevezte, hogy egy majdani fejlesztés során az így megnövekedő forgalmat is el tudják vezetni, és az Újgyőri főtérrel, valamint a Kiss Ernő utcával való összeköttetését biztosítani a területnek.
Szunyogh László elmondta: az elképzelések körvonalazásához jelentős szakmai és szellemi kapacitás áll rendelkezésre a helyi szakembergárda jóvoltából, amire a városvezetésnek mindenképp építenie kell. Hozzáfűzte: a viszonylag rövid idő ellenére meglepően mély és kidolgozott tervekkel álltak elő az építészek.
Áruház, társasházak, irodaházak, zöldterület – számos koncepcióelemmel rukkolt elő a nyertes pályázó, aki kifejtette: alkotói csapatuk azt tekintette legfőbb feladatának, hogy a legkülönfélébb jellegű elképzeléseket a potenciális beruházók elé tárja. Szél Norbert úgy véli, a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a jövőben méltó presztízzsel rendelkezzenek a számozott utcák. A rekreációs és sportolási funkciók bevonásában bírhat döntő szereppel szerinte a Lyukó-patak, valamint a városvezetés tervei között szereplő „zöldfolyosó” koncepciója, melynek jegyében a Szinvát a város számos pontján tennék megközelíthetővé.