Ugrás a tartalomra

A félmilliárd forintot is meghaladja a harsányi felüljáró „meggyógyítása”

Tajthy Ákos 
Utoljára módosítva
2024. április 24. szerda 15:34
A hidat, akárcsak több mint húsz évvel ezelőtt, 2022-ben is egy túlméretes szállítmányú tréler zúzta le, a javítás hosszas tervezés után áprilisban kezdődött el és szeptemberre fejeződhet be.

Harsányi felüljáró felújítás - Juhász Ákos képgalériája

Hamarosan befejeződik a harsányi felüljáró bontása, utána pedig várhatóan május második hetében egy újabb látványos fázis, az új hídgerendák beemelése kezdődik meg – tudtuk meg a Magyar Közút Nonprofit Zrt-től. Ahogyan arról beszámoltunk, a felüljáró átépítése még április első napjaiban kezdődött meg, mivel egy balesetben korábban megsérült.

Lapunk most arra volt kíváncsi, pontosan mi is történt annak idején és miért volt szükség ilyen volumenű rekonstrukcióra, ami egyébként jelentős forgalomváltozással jár, az autóval közlekedők nem kis bosszúságára. Ahhoz, hogy megtudjuk, pontosan mi történt, egészen 2022. március 3-áig kell visszamennünk az időben.

Ekkor egy munkagépet szállító, túlméretes, nehézgépszállító tréler haladt Miskolc felől az autópálya irányába, amelynek sofőrje figyelmen kívül hagyta a 4,5 méteres magasságkorlátozó közúti jelzőtáblát és a hídnak ütközött. A balesetben a szállított munkagép a híd tizenöt tartógerendájából tizenhármat súlyosan megrongált, gyakorlatilag összetörte – idézi fel a Pécsi Norbert, a Magyar Közút kommunikációs osztályvezetője.  

Fotók: Juhász Ákos

Engedély nélkül

Egyébként, ha a túlméteres szállítmányú tréler betartja a vonatkozó szabályokat, aznap nem is közlekedhetett volna a hármas főúton, ugyanis a közutakon négy méter magasság feletti járművek kizárólag útvonal engedély birtokában, csak az előre meghatározott útvonalon közlekedhetnek. Márpedig ilyenje ennek a szerelvénynek nem volt.

– A balesetet követően a közút szakemberei a hídon azonnali vizsgálatot végeztek, majd külső szakértői véleményt készíttettek. Ebben azt is megállapították, hogy a híd középső, 3-as főút feletti nyílását nem lehet kijavítani, azt teljesen át kell építeni, több bontási munka ehhez kapcsolódik – írta.

Pécsi Norbert azt is elárulta, miért húzódott eddig a hiba kijavítása. Ennek oka, hogy a szükséges munkálatok engedélyköteles beavatkozásnak minősülnek, melyhez kapcsolódóan számos előírásnak kellett megfelelniük. Egyebek mellett részletes tervet kellett készíteni a helyreállításhoz, ami volumenét tekintve már önmagában is közbeszerzési eljárás köteles volt.

Bontás, majd építés

„Miután a tervek elkészültek, jöhetett az építési közbeszerzési eljárás, ami sikeresen le is zajlott, így tavasszal elkezdődhettek a munkálatok” – jelentette ki a kommunikációs osztályvezető, aki hozzátette, a beruházás állami, központi költségvetési forrásból valósul meg, melynek értéke több mint nettó 511 millió forint. Ennek egy részét a biztosító fedezi.

Amint megtudtuk, a felüljárót az eredeti paraméterek mellett, de a jelenleg érvényben lévő műszaki szabályozások szerint állítják helyre, így az eredeti magasság megmarad. „A közlekedők számára a legfontosabb változás az lesz, hogy újra teljes szélességében, egy immár a modernkori feltételeknek megfelelő állapotban lévő felüljárón közlekedhetnek majd” – írta Pécsi Norbert.

Az osztályvezető elmondta még, jelenleg az előzetes ütemterveknek megfelelően halad a munka, a bontással napokban végeznek, május második hetében pedig az új hídgerendákat is beemelik, ez azonban az áprilisban életbelépett, ideiglenes forgalmi rendet nem fogja érinteni. A munkálatok várhatóan szeptemberben fejeződnek be. A jelenleg érvényes forgalmi rendről itt olvashat

Nem először

Több mint húsz évvel ezelőtt, egészen pontosan 1998 nyarán egyébként már történt egy hasonló eset. A korabeli cikkek szerint akkor is egy, a felüljáró magasságát meghaladó jármű ütközött a harsányi felüljárónak. Az Állami Közútkezelő Közhasznú Társaság (a Magyar Közút elődje – a szerk) megyei műszaki igazgatója, Huszár János akkor sajtómegkeresésre elmondta, az ütközés miatt a tartóoszlopok és a fölötte lévő panellemezek is megsérültek.

A javítást akkor a közútkezelő összekötötte a felüljáró egy évvel később esedékes rekonstrukciójával. A húsz évvel ezelőtti munkálatok az akkori árakon 35 millió forintba kerültek, melynek egy részét szintén a kár okozójának biztosítója rendezett.

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!