Ugrás a tartalomra

125 éves a villamosközlekedés, ünnepel az MVK

Tajthy Ákos
Utoljára módosítva
2022. július 06. szerda 21:44
Most vasárnap az összes nosztalgiaszerelvény megjelenik majd a miskolci villamospályán.
Az MVK nosztalgiavillamosai a Múzeumok éjszakáján is népszerűek voltak. Fotó: Juhász Ákos

Százhuszonöt éves július 10-én a miskolci villamosközlekedés – ebből az alkalomból gurul ki a pályára és szállít utasokat most vasárnap a város valamennyi nosztalgiavillamosa. A nap zárásaként, a Tiszai pályaudvar végállomásról 17:55-kor a 112 éves hóseprővel az élen, az MVK Zrt. a régi szerelvények végig gurulnak a városon, ekkor azonban már utasokat nem fognak szállítani. A Szinvapark/Centrum és a Városház tér villamosmegálló között majorette felvonulással egybekötött ünnepi menetben fognak haladni. 

Ez lesz tehát vasárnap, összeállításunkban pedig néhány érdekességet szedtünk össze a szülinapos miskolci villamosról. Amint az ismeretes, Budapest után Miskolcon épült meg az országban elsőként normál nyomtávú közúti villamos vasút. 
A forgalmat 1897. július 10-én 9 motor- és négy pótkocsival indították meg két vonalon. Volt egy egyvágányú három kitérős fővonal 15 megállóval a Tiszai pályaudvar- Verestemplom – a mai Szent Anna tér – útvonalon. A másik egyvágányú szárnyvonal kitérő nélkül hét megállóval a Búza tér és a Népkert között közlekedett. 

A kiépülés évtizedei

Az első villamos az akkor még a városhatáron kívül eső Tiszai pályaudvar és a Verestemplom között, a mai 1-es villamossal megegyező vonalon, egy vágányon (a színház előtti kitérőben tudta a két szerelvény kikerülni egymást) közlekedett. A villamos sikerén felbuzdulva a város erre merőlegesen újabb, szintén egyvágányos villamosvonalat épített, amely észak-déli irányban haladt, a Búza tér és a Népkert között. Ezt jóval kevésbé használták ki, emiatt megszüntetése már négy hónap múlva felmerült, de 1960-ig nem került rá sor, sőt, 1910-ben Hejőcsabáig meg is hosszabbították.

Fotó: Juhász Ákos

A Vasgyár munkásai kérésére a Tiszai pályaudvar–Verestemplom villamosvonal folytatásaként kiépült a Verestemplom–Vasgyár vonal is, ez helyi érdekű vasútként kapott engedélyt, mivel Diósgyőr ekkor még Miskolctól különálló település volt; más járművekkel közlekedett és indulásakor még másik cég üzemeltette. 1906-ban sikerült a két vonalat egyesíteni, innentől átszállás nélkül el lehet jutni a pályaudvartól a Vasgyárig. 1909 után ezt a vonalat kétvágányúsították, egyelőre csak a Tiszai pályaudvar és a Városház tér között. Új villamosvonal 1951-ben épült, egy egyvágányos szárnyvonal a DVTK Stadion mellől a Nehézszerszámgépgyárig. (A mindössze egy köztes megállót tartalmazó vonal 1974-ben szűnt meg.) Ezzel egyidőben, 1951–52 közt teljesen kétvágányosították a diósgyőri vonalat. 

A Zöld Nyíl

A villamospályát legutóbb 2010–2012 közt újították fel teljesen, amikor a Zöld Nyíl projekt keretén belül a villamospálya rekonstrukcióját követően Majláth városrészig meghosszabbították az 1-es villamos vonalát. A projekt keretén belül nemcsak a pálya, de a villamosflotta is teljesen megújult: 31 korszerű, alacsonypadlós, kifejezetten Miskolc igényei szerint kialakított Skoda szerelvény állt forgalomba. Bár a járműparkot teljesen cserélték, az MVK több korábbi korábbi járműtípusból is megtartott egy-egy szerelvényt. 

A sokáig a miskolci utcaképhez tartozó FVV villamosokat 1991-től kezdték kivonni a forgalomból. A Tátrák érkezésével előbb fokozatosan visszaszorultak a kettes vonalra, majd 2004-ben az utolsót kocsit is elbúcsúztatták, viszont a 100-as pályaszámú, valamint a 151-es megmaradt nosztalgiajárműnek: előbbi állapota az újkori, utóbbié pedig a leállításkori állapotoknak állít emléket.

Nosztalgiaszerelvény közlekedik a belvárosban 2020-ban, a miskolci villamosközlekedés 123. születésnapján. MiNap-archív/Fotó: Mocsári László

A bécsi (SGP) villamosok 2003-tól fokozatosan álltak forgalomba, és tizenkét évet húztak le Miskolcon, 2015-ben állították le őket. Nem kerülték el sorsukat Tátrák sem, ebből azonban néhány darabot megtartottak és időnként még a hétköznapokon is fel-fel tűnnek a pályán: a 202-es pályaszámú Tátra például évről-évre új ruhát ölt, és adventi villamosként rója köreit karácsonykor, egy-két társa pedig akkor gurul ki a pályára, ha „cseh rokonaiknak” segítségre van szüksége.

Számok bűvöletében

De vissza egy pillanatra a kezdetekhez. A villamosok először jelzés nélkül közlekedtek. A vonal Diósgyőrig történő meghosszabbítása után aztán a következő viszonylatjelzéseket alkalmazták: Szent Anna templom és a Vasgyár között járt a „V” betűs, a Szent Anna templom és Diósgyőr között pedig a „D” betűs járat.

A villamosok számozását 1952-ben vezették be, a fővonal ekkor kapta meg az 1-es jelzést, amit mindmáig visel is, csupán az útvonala lett hosszabb. A kettes villamos már érdekesebb kérdés: először ugyanis a Forgóhíd (Villanyrendőr) és Hejőcsaba közötti járatot nevezték így, ami 1960-ban szűnt meg. A Tiszai pályaudvar Vasgyár közötti közlekedő villamost csak 1964-ben számozták át kettesnek.

Forrás: hellomiskolc.hu

Volt Miskolcon hármas villamos is, ez Vasgyár és Diósgyőr között közlekedett 1951 és 1991 között, a négyes (merthogy ilyen is volt) pedig a Tatárdombi elágazástól a Tatárdombig járt 1951 és 1976 között.

Kevesen tudják, de a jelenlegi 1A-s villamosnak is vannak már előzményei. 1958-ban rövid ideig már közlekedett ugyanis villamos-betétjárat ezzel a jelzéssel Tiszai pályaudvartól igaz, akkor még csak az Eszperantó térig (ma Szent Anna tér). 2011-es cikkünk tanúbizonysága szerint a betétjárat új útvonalon, a Diósgyőri Gimnáziumig történő újraindítását már a Zöld Nyíl projekt keretein belül eltervezték, ekkor készült a Kilián-városrészben található betétvégállomás is. A járat tényleges beindítására azonban 2020 szeptemberéig kellett várni.

Végül, de nem utolsó sorban érdemes még szót ejteni az ország egyetlen „0”-ás viszonylatjelzésű körjáratáról is, mely 1970-től 1989-ig közlekedett a Vasgyári hurokban a reggeli csúcsidőben és munkaszüneti napokon. Már a távoli múlt az is, hogy a járatot 2012-ben újraindították néhány hónapra, akkor is csak hétvégenként. Ráadásul a villamosokat műszaki okok miatt buszok pótolták.

Forrás: mvkzrt.hu


Így közlekednek a nosztalgiajáratok

Indulási időpontok a Tiszai pályaudvar végállomásról:
1-es villamosjáratként:

209-es Tátra villamos: 10:00; 11:30
151-es FVV villamos: 14:00; 15:30 
2-es villamosjáratként:
185-ös SGP motorkocsi és 300-as pótkocsi: 11:00; 12:00
100-as FVV villamos: 15:00; 16:00

Indulási időpontok a Felső-Majláth végállomásról:
1-es villamosjáratként:

209-es Tátra villamos: 10:45; 12:15
151-es FVV villamos: 14:45; 16:15
 Indulási időpontok a Vasgyár végállomásról:
2-es villamosjáratként:
185-ös SGP motorkocsi és 300-as pótkocsi: 11:30; 12:30
100-as FVV villamos: 15:30; 16:304

A nosztalgiavillamosokat az érdeklődők 500 forintos vonaljegy megfizetésével vehetik igénybe, ajándékba pedig erre az alkalomra készült egyedi emlékjegyet kapnak az utasok.

További hírek

Programok

Jelenleg nincsenek programok!